onbekend insect badkamer

Gestart door KNEUT, januari 15, 2015, 22:00:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

KNEUT

hallo ik zag laatst iets in het water tijdens het douchen, dus had het apart gehouden was doodgegaan dus verder niet op gelet.
Nu vanavond zie ik ineens weer zo een snel beestje over de badkamervloer lopen,,ik heb het met moeite kunnen vangen..

Ik wil graag weten wat het is ..en of ik een plaag ga krijgen e.d.

bij voorbaat dank

Frank van de Putte

Dat lijkt me een Zilvervisje, verder weet ik er helaas niets van, maar ze zijn niet schadelijk volgens mij.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

gardensafari

Is er in Nederland een badkamer of toilet zonder zilvervisjes?
Ze horen er bij en zijn onschadelijk.
Je ziet ze niet zo vaak, want het zijn in principe nachtdieren.

Hun verwant, die in warmere en drogere omstandigheden leeft, het papiervisje kan wel schadelijk zijn. Voor papier, met name boeken.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Frank van de Putte

Citaat van: gardensafari op januari 15, 2015, 23:05:53 PM
Is er in Nederland een badkamer of toilet zonder zilvervisjes?

Ja hoor, ik heb ze hier in Middelburg nog nooit gezien...  :blink: 
Groetjes,

Frank van de Putte

gardensafari

Citaat van: Frank van de Putte op januari 15, 2015, 23:16:02 PM
Citaat van: gardensafari op januari 15, 2015, 23:05:53 PM
Is er in Nederland een badkamer of toilet zonder zilvervisjes?

Ja hoor, ik heb ze hier in Middelburg nog nooit gezien...  :blink:

Unieke stad dan,Middelburg.
Of je moet een goed werkende verwarming hebben in badkamer en toilet...
Van een droge atmosfeer zijn ze niet gediend.
Maar kun jij je dat veroorloven met de huidige gasprijzen  ;D
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Arp

Voor de duidelijkheid: Het beest op de foto is Lepisma saccharina - het "Zilvervisje", soms ook "Suikergast". De hele familie Lepismatidae wordt ook wel eens gezamenlijk als "Zilvervisjes" aangeduid, dus in die zin zou het Papiervisje (Ctenolepisma longicaudat(a|um)) dan ook als Zilvervisje kunnen worden opgevat.

L. saccharina heeft t.o.v. het Papiervisje een hogere behoefte aan vochtigheid. Het Ovenvisje (Thermobia domestica) kan weer iets beter tegen droogte, maar wil het nog warmer hebben. Deze laatste komt in Nederland bijna niet meer in woningen voor en ook het Zilvervisje is in woningen tegenwoordig duidelijk minder algemeen dan het Papiervisje. Die laatste wordt door menselijke bewoners soms als "plaag" ervaren en wil je ook in gebouwen als bibliotheken beslist bestrijden, maar de Suikergast zal zich in moderne Nederlandse woningen nauwelijks nog explosief kunnen ontwikkelen en overleeft hoogstens inderdaad in badkamers met spleten en holle ruimtes of onder keukenkastjes en dergelijke. Uiterst zelden kun je ze ook "buiten" tegenkomen in vochtige warme schuren en dergelijke.

Het zou leuk zijn als je waarneming in zou voeren op waarneming.nl
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

bas waanders

Zilvervisjes kwam je vroeger overal tegen , ik zag ze vaak op badkamers maar ook in keukens , kortom , waar een vochtiger klimaat heerste . Ik heb ze al een eeuwigheid niet meer gezien binnenshuis en ik denk dat een goede verwarming én ventilatie daar debet aan zijn . Worden inderdaad ook suikerdiefjes genoemd . Ik zou ze wel eens op de foto willen zetten maar dan moet ik ze wel waarnemen :p , ze zijn razendsnel !

KNEUT

OK mensen bedankt voor jullie reacties......