Hoofdmenu

Zadelzwam?

Gestart door sjaakvantiel, januari 13, 2015, 20:12:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Stond op stam eik. Zandige grond. Lijkt me een algemene soort. Stukken op de grond lijken wel zadelvormig. Maar ik twijfel toch omdat de andere zadelzwammen een bruine tekening hebben.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/97256368
Zadelzwam - Polyporus squamosus gezien op 2014-12-21 Veluwezoom
Foto's:












Toelichting:
Ga af op de hoekige buisjes. Staat op loofhout. Brede hoed 20-30cm. Neem aan dat de kleine zwammen op de half levende Eik een andere soort is. Op waarneming gekeken en dan ziet de zadelzwam er wel anders uit (randen). Heeft niet de kleur van Biefstukzwam. Dus......
bij voorbaat dank sjaak van tiel


Rob Koelman

Oude reuzenzwammen?...
Met vriendelijke groet, Rob

tjerk

Citaat van: Rob Koelman op januari 13, 2015, 20:29:31 PM
Oude reuzenzwammen?...
Volgens mij groeien reuzenzwammen aan de voet van loofbomen.
Wat op de grond ligt, lijken mij resten van wat hogerop in/aan de boom groeit.
Groet,
Tjerk

Gert Kremer

ik denk dat je dit beter voorbij kun lopen.  :o
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

sjaakvantiel

#4
Maar dan kijk je er toch naar :( en wil je weten wat het is. Het klopt dat wat op de grond ligt er waarschijnlijk afgeslagen is. Daarbij zie ik in stukken wel een zadelvorm in, als deze zwammen er ook zo uit kunnen zien? De buisjes zijn nmm. hoekig, dus vandaar een poging of er nog wat van te maken is. Zelf kwam ik er niet uit, ook al viel het me op dat er in die grootte en dikte niet zo heel veel buisjeszwammen zijn die op dood hout groeien. Maar als dit te oud en te moeilijk voor determinatie is, verwijder ik de waarneming op waarneming.nl. De jonge exemplaren hebben er zeker niets mee te maken. Dit topic kan ik, dacht ik, niet verwijderen. Mvrg. Sjaak.

Gert Kremer

als ik moest kiezen ga ik met Rob mee, alleen al om de donkere randen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

xenion

Heeft iemand een Reuzenzwam ooit zo hoog in een boom gezien?
Groeten,
Martin

Gert Kremer

ik heb het over de stukken op de grond  liggen, op foto1 zie ik een wond onder aan de  Eik en dacht daar afgebroken "resten" te zien?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

sjaakvantiel

De stukken op de grond zijn van de hoger staande zwammen. Ca. 2.50m boven de grond. Op o.a. foto 3 en 4 zie je waar (de) stukken zijn afgebroken. Zijn de buisjes niet kenmerkend?

Gert Kremer

tja... zwavel???   ???    :rolleye:   moet naar kip smaken.   ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

De kleintjes rechts op de 6de foto zijn volgens mij van een bloedsteelmycena?
Even het steeltje knakken en je weet het.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

sjaakvantiel

#12
Gert, ik denk dat de kip bij de chinees lekkerder smaakt. Ziet er niet echt uitnodigend uit. Een zwavel zou best kunnen, maar de zwavels die ik heb gezien, zien er in mijn beeld anders uit.
Als ik weer in de buurt kom, zal ik 'n 'proeve' maken en de steel van de andere zwammen knakken of het bloedsteelmycena is. 't Is niet in mijn route, dus wellicht in de loop van het jaar. In ieder geval i edereen bedankt voor de reacties. Voor mij is het ontzettend leerzaam. Heeft Hanny deze boom niet gezien, deze boom staat prominent op een splitsing van wandelpaden (vanaf spoor Rheden ca. 1 km) linksom over divers sporig zandpad langs wal richting bezoekerscentrum? Zitten volgens mij ook Dassenburchten. Melchior: ik heb er niet op gelet of het Amerikaanse Eik was. Ik denk Inlandse Eik.

Mvrg. Sjaak.