Welke soorten zijn dit? deel 2

Gestart door Johannes Veenstra, januari 12, 2015, 18:53:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johannes Veenstra

Hallo.

Wie kan me helpen met de determinatie van de bijgevoegde soorten.
Zelf dacht ik aan:

Foto 2: Witgat
Foto 3: Tafeleend x kuifeend
Foto 4: Matkopmees
Foto 5: Rietzanger

Bij voorbaat dank !

Menno

Foto 2 groenpootruiter
Foto 3 witoogeend!
Foto 4 durf ik niet aan vanaf mijn tel
Foto 5  :duim:
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

Certhia

Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."


Menno

Citaat van: Robert V.T op januari 12, 2015, 19:27:09 PM
Foto 2 is een witgat

Ja, excuus! Is uiteraard een witgat.
Vanaf mijn telefoon zag ie er heel anders uit.
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

Corné Timmers

Ik wil niet eigenwijs doen en stel deze vraag slechts ter lering: Hoe zie ik op foto 4 dat het om een glanskop gaat? Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

frankneijts

Citaat van: Marc Maas op januari 13, 2015, 09:31:46 AM
@Corné:

De vogel heeft een relatief klein rond kopje, typisch voor Glanskop. Bij Matkop maakt de kop een meer langgerekte indruk, en heeft deze een soort "stierennek". Daarnaast is de kinvlek aan de kleine kant, en het voor Matkop kenmerkende lichte vleugelpaneel (gevormd door de lichte buitenvlaggen van de armpennen) ontbreekt. Glanskop zou daarnaast ook een licht vlekje moeten hebben aan de basis van de bovensnavel (Dat zie ik hier weliswaar niet, maar dat is wellicht nog zichtbaar op een uitvergroting).


Marc, alleen het vlekje op de bovensnavel is een betrouwbaar veldkenmerk (in ca. 95% van de gevallen) en daarom ook echt 'hard' te noemen. Ook op de foto hierboven is dat goed te zien overigens (ook zonder uitvergroting!).. De andere kenmerken die je noemt zijn té onbetrouwbaar/variabel (bij beide soorten?) om echt bruikbaar te kunnen zijn. Dat ze hier 'toevallig' kloppen zegt eigenlijk niet veel..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Marc Maas op januari 13, 2015, 09:56:16 AM
@Frank

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ik kom hier (in het Duitse middelgebergte) zelden een vogel tegen die "niet klopt", en beide soorten zijn hier lokaal algemeen. Het gebruik van een enkel kenmerk als determinatie criterium levert vaak problemen op, maar ik zou zeggen dat zeker 99% van de vogels die aan die combinatie van (visuele) kenmerken voldoen ook daadwerkelijk de soort is die uit de determinatie volgt (gebaseerd op geluid).

http://www.britishbirds.co.uk/wp-content/uploads/2010/10/Willow-Marsh-Tits.pdf
Herman van der Meer

Corné Timmers

#9
Dank voor de reacties en de opheldering.


@Frank: Het kinvlekje oogt op mijn computerscherm dermate licht dat ik zat te denken aan een 'fout' in de foto. Mijn scherm is echter niet supergoed voor foto's...




REactie later bijgeplaatst: Ik bedoelde hierboven @Marc


@Frank: Vlekje op de bovensnavel vind ik lastig inschatten zoals ik de foto zie. Kan ook weer met mijn beeldscherm te maken hebben.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

Oenanthe

Citaat van: Marc Maas op januari 13, 2015, 09:31:46 AM
Glanskop zou daarnaast ook een licht vlekje moeten hebben aan de basis van de bovensnavel (Dat zie ik hier weliswaar niet, maar dat is wellicht nog zichtbaar op een uitvergroting).

Ik geef graag toe dat mijn ogen niet meer zo scherp zijn maar op de foto zie ik zelfs met bril op geen vlekje en op een uitvergroting evenmin (ook met bril op). Wie ziet hem wel en laat even zien waar die zit?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op januari 13, 2015, 13:35:35 PM
Citaat van: Marc Maas op januari 13, 2015, 09:31:46 AM
Glanskop zou daarnaast ook een licht vlekje moeten hebben aan de basis van de bovensnavel (Dat zie ik hier weliswaar niet, maar dat is wellicht nog zichtbaar op een uitvergroting).

Ik geef graag toe dat mijn ogen niet meer zo scherp zijn maar op de foto zie ik zelfs met bril op geen vlekje en op een uitvergroting evenmin (ook met bril op). Wie ziet hem wel en laat even zien waar die zit?

Zonder uit te vergroten:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Oenanthe op januari 13, 2015, 13:35:35 PM
Citaat van: Marc Maas op januari 13, 2015, 09:31:46 AM
Glanskop zou daarnaast ook een licht vlekje moeten hebben aan de basis van de bovensnavel (Dat zie ik hier weliswaar niet, maar dat is wellicht nog zichtbaar op een uitvergroting).

Ik geef graag toe dat mijn ogen niet meer zo scherp zijn maar op de foto zie ik zelfs met bril op geen vlekje en op een uitvergroting evenmin (ook met bril op). Wie ziet hem wel en laat even zien waar die zit?

Ik zie een licht vlekje, maar ik kan niet zien of dat het juiste vlekje is of een stukje voer wat daar aan de snavel hangt.
Herman van der Meer

frankneijts

In verband met de problematiek ID Glanskop vs Matkop is ook dit artikeltje van Nils van Duivendijk interessant: http://vogelwacht-utrecht.nl/wp-content/uploads/2013/06/Determinatie-matkop-glanskop-KB3.pdf.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op januari 13, 2015, 13:45:58 PM

In verband met de problematiek ID Glanskop vs Matkop is ook dit artikeltje van Nils van Duivendijk interessant: http://vogelwacht-utrecht.nl/wp-content/uploads/2013/06/Determinatie-matkop-glanskop-KB3.pdf.

Merkwaardig dat hij de Matkop van de Alpen als mogelijke nieuwe soort noemt, want volgens mij is de Matkop voor het eerst beschreven aan de hand van exemplaren uit de Alpen.
Herman van der Meer

snwja3

Citaat van: HPM op januari 13, 2015, 14:20:47 PM
Citaat van: frankneijts op januari 13, 2015, 13:45:58 PM

In verband met de problematiek ID Glanskop vs Matkop is ook dit artikeltje van Nils van Duivendijk interessant: http://vogelwacht-utrecht.nl/wp-content/uploads/2013/06/Determinatie-matkop-glanskop-KB3.pdf.

Merkwaardig dat hij de Matkop van de Alpen als mogelijke nieuwe soort noemt, want volgens mij is de Matkop voor het eerst beschreven aan de hand van exemplaren uit de Alpen.
Hij noemt het een mogelijk aparte (niet nieuwe) soort en geeft aan dat het de nominaat is .....
Wietze Janse

HPM

Citaat van: snwja3 op januari 13, 2015, 18:59:20 PM
Citaat van: HPM op januari 13, 2015, 14:20:47 PM
Citaat van: frankneijts op januari 13, 2015, 13:45:58 PM

In verband met de problematiek ID Glanskop vs Matkop is ook dit artikeltje van Nils van Duivendijk interessant: http://vogelwacht-utrecht.nl/wp-content/uploads/2013/06/Determinatie-matkop-glanskop-KB3.pdf.

Merkwaardig dat hij de Matkop van de Alpen als mogelijke nieuwe soort noemt, want volgens mij is de Matkop voor het eerst beschreven aan de hand van exemplaren uit de Alpen.
Hij noemt het een mogelijk aparte (niet nieuwe) soort en geeft aan dat het de nominaat is .....

Een aparte soort ís toch een nieuwe soort? Tenzij hij kan worden toegewezen aan een reeds beschreven Poecile van buiten Europa.
Het zou hoe dan ook betekenen dat de huidig erkende ondersoorten geen ondersoorten van de nominaat P. m. montana zijn. Als er iets zou moeten veranderen (nieuwe soort) zou het dus daar moeten zijn.
Herman van der Meer