Onbekende (gordijn ?)zwam

Gestart door chrispy, januari 12, 2015, 16:02:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

chrispy

Beste allen,
Deze paddenstoel heb ik in de Broekpolder in Vlaardingen gevonden.  hoogte 9 cm, hoeddiameter 5 cm diepte 2 cm, kleine hoogte 3 cm hoeddiameter 2 cm, steel lengte 9 cm diameter 6-10 mm. lamellen lengte 2.7 cm, ruimte tussen de lamellen 0.5-2.5 mm dus redelijk wijd uiteenstaand. Sporee oranjebruin, sporen 9.8-11.5 x 5.-6.3 µm. Geur muffig.
Met de sleutel kom ik op een gordijnzwam uit maar welke ? of is dit toch een heel andere soort ?

Groeten, Chris

Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

Melchior van Tweel

Zou een Breeksteeltje ook nog kunnen?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

chrispy

Beste Melchior,
Bedankt voor jouw reactie. Alles kan. Van de breeksteeltjes lijkt mij de roestbruine nog de beste kandidaat. Probleem is dat de hoed van de door mij gefotografeerde paddenstoel erg vezelig is zelfs die van het kleine jonge exemplaar rechts op de foto. Dat zie ik bij de breeksteeltjes niet terug. Daarnaast zijn de door mij gemeten sporen ongeveer 2 micrometer groter, zowel in lengte als in breedte, dan die van bovengenoemd breeksteeltje, en dat is best veel denk ik. De vorm klopt overigens wel.

Ik twijfel dus nog maar als jij goede argumenten hebt, altijd welkom.

Groeten, Chris
Groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

wimperzwam

Op de foto's is zover ik het kan zien op de hoeden niets te ontdekken wat ik vezelig zou willen noemen, hooguit ietsje "rimpelig". Het geheel doet toch wel aan Conocybe denken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

chrispy

Beste Henk,

Als twee zwaargewichten dit zeggen, wie ben ik dan om te twijfelen  :-) Bijgevoegd een wat betere foto van de hoed, ditzelfde toch wat rafelige/vezelige uiterlijk heeft het jonkie rechtsonder ook, dus het lijkt geen veroudering.
Daarnaast zit ik met de grootte van de sporen. Als jullie toch aan een conocybe denken zal ik hem dan invoeren als de roestbruine of misschien beter als conocybe spec. graag jullie mening.

En alweer bedankt, groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

Melchior van Tweel

Hallo Chris,
Voer maar in als Conocybe spec. Breeksteeltjes zijn onder de microscoop al lastig te determineren. Vanaf een foto is dat in de meeste gevallen onmogelijk.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

wimperzwam

Chris, als ik zeg dat een foto mij ergens aan doet denken, wil dat helemaal niet zeggen dat het ook juist is. Blijf vooral twijfelen want dat kan in dit vak echt geen kwaad. Waarom ik aan Conocybe (eigenlijk Pholiotina) was o.a. vanwege de gestreepte steel. Overigens je hebt de sporen kunnen meten, dan heb je ook kunnen zien of deze glad of iets ruw waren en of de lamelsnede cheilocystiden had.

Mvgr.,
Henk Huijser.

chrispy

Hoi Henk,
Respecteer ik en doe ik zeker. Als gepensioneerd Analytisch chemicus vind ik dit  soort uitdagingen ontzettend leuk. In de in natte vorm gemeten foto van de sporen zijn de randen glad maar zie je een soort gekleurde bobbeltjes op het oppervlak wat wratjes zou kunnen suggereren. In de opname van de droge sporen (helaas geen erg goed gelukte foto) zie je dat de sporen schuitvormig zijn en glad. Ik ben helaas nog niet goed in het maken van opnamen van de lamelsnede, ik moet nog op cursus bij Grieta. Ik heb de foto van de droge sporen bijgesloten.

Helpt dit ?, groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

wimperzwam

Sporen worden altijd in water bekeken, gemeten en dus oog gefotografeerd! Als ik jouw (droge) foto bekijk dan lijken mij dat geen Cortinarius sporen, ze ogen glad. Dat puntje wat je meent te zien, noemen we de apiculus (heeft de spore mee aan een basidium gezeten). Ik denk gezien de sterke buigingsbeelden, dat je van de microscoop de condensor wat omhoog - en/of het diafragma iets verder open moet zetten. Het is een goede oefening om te proberen die sporen zo duidelijk mogelijk in beeld en op de foto te krijgen. Die cheilocystiden vinden is niet zo moeilijk. Gewoon met een scheermesje uiterste randje (0,5 mm) van de lamelsnede snijden, in druppel water leggen, dekglaasje erop en bv. met een "gummetje" er voorzichtig op tikken tot de cellen wat uit elkaar gaan en dan onder de :micro: ermee. Ben benieuwd, met al dat analytisch vermogen moet het lukken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

chrispy

OK, doe ik, en bedankt.

Dat analytisch vermogen valt wel mee hoor, ik heb gedurende 42 jaar massaspectrometrie bedreven, een prachtig vak, wel iets met microscopie te maken gehad maar minimaal. Tips zoals van jou helpen enorm.

Groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.