Hoofdmenu

1e winter zilver?

Gestart door e.walstra, januari 11, 2015, 13:50:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

e.walstra

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/97051691
Zilvermeeuw - Larus argentatus gezien op 2015-01-06 Leeuwarden - Industrieterrein de Hemrik
Foto's:




bij voorbaat dank Erwin Walstra


e.walstra


Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

e.walstra

Dat dacht ik stiekum al een beetje. Lichte stuit en kop, smalle eind band. Maar ben niet een erg grote kenner  :rolleye:

Jacob Molenaar

ik ook niet hoor, heb het al vaak genoeg fout gehad  ;)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Alexander Devos

Donkere onderzijde en okselveren zijn wel atypisch pont.  Maar wat het wel is, weet ik niet.

Steven Wytema

Ik vind m ook nogal veel streping op kop en stuit hebben voor een Pont.
Als deze mijn zoeker voorbij zou vliegen had ik m denk ik gewoon afgedaan als Zilver
Steven Wytema


ZLHaberham

#8
Het valt me de laatste tijd weer op dat veel van die "winterzilvers" (ik vermoed van noordelijke herkomst) donkere buitenvlaggen op de veren van de binnenhand hebben (grappig trouwens dat ze alleen op sommige foto's donker lijken, op die eerste paar zijn ze duidelijk licht). Dat kan wat verwarrend werken, net als die strakke halsband. Maar staarttekening (die eindband is bij een pont niet echt smal hoor, bij geelpoten meer), tekening op grote grote dekveren en zwaargestreepte kop wijzen allemaal op zilver.

e.walstra

1e twee foto zijn andere meeuw he. Maar de laatste dus toch wel zilver als ik het goed begrijp?

Alexander Devos

Zainal had het over de tweede meeuw (zie zijn uitleg over de donkere buitenvlaggen van de binnenste handpennen en de dunne staartband). 

ZLHaberham

Oh, ik had alleen niet door dat het twee vogels waren. Ik vond het wel een mooi hyperextreem voorbeeld van hoe een vogel er op verschillende foto's radicaal anders kan uitzien. Dan kan ik inderdaad het pontengevoel ook goed begrijpen, maar neig nog steeds naar een noordelijke zilver. Liefst zag je hier foto's van een stuk dichterbij, maar dat soort dingen heb je natuurlijk niet voor het uitkiezen.
Grappige is dat de vogels ongeveer dezelfde tekening op de grote dekveren lijken te hebben, en die pleit wel heel erg voor zilver en tegen alle alternatieven. Donkere ondervleugel en gestreept lichaam pleiten tegen pont, maar sluiten geelpoot niet uit, volgens mij, zeker met die duidelijke banden op de dekveren en die contrasterende borstband. Staartpatroon pleit weer erg tegen geelpoot, met al die regelmatige streping aan de basis, maar de eindband is aan de andere kant wel wer heel strak afgetekend en loopt taps af. Ik denk dat ik deze als "zilver - onzeker"  zou wegzetten, en dan een uur later als "geelpoot - onzeker" en dat tot het ende der tijden zou blijven herhalen. Ik weet het dus ook niet.

oeverzwaluw

Zouden jullie eens naar deze waarneming van mij willen kijken? Er zit een foto (vliegbeeld) bij met een tekst die mijn twijfel tussen 1e winter Zilvermeeuw en Pontische beschrijft.
http://waarneming.nl/waarneming/view/97508249

Groet,

Ricardo van Dijk

Alexander Devos

Citaat van: oeverzwaluw op januari 24, 2015, 09:10:10 AM
Zouden jullie eens naar deze waarneming van mij willen kijken? Er zit een foto (vliegbeeld) bij met een tekst die mijn twijfel tussen 1e winter Zilvermeeuw en Pontische beschrijft.
http://waarneming.nl/waarneming/view/97508249

Groet,

Ricardo van Dijk

Toch een zilvermeeuw.

Er zijn toch wel verschillen hoor met de pontische meeuw waar je naar verwijst.  Vergelijk eens de staart.   Jouw vogel heeft een volledig gevlekte staart.  De pont heeft een witte staartbasis. 
Je moet ook eens de grote bovendekveren vergelijken.  Hier heeft jouw vogel een gebandeerd patroon.  Check eens wat Ruud schrijft over hoe dat bij een pontische meeuw normaal gezien het geval is.
De binnenste handpennen van jouw vogel zijn nagenoeg volledig bleek.  Bij de pont waar je naar verwijst zie je dat de binnenste handpennen bestaan uit een donkere buitenvlag en een bleke binnenvlag (het zgn. lamellenpatroon).

Na nieuwjaar hebben heel wat zilvers hun kopstreping te verliezen door sleet.  Vandaar dat er heel wat zilvers rondvliegen met een witte kop die een typische pont in de vroege herfst heeft.