maanvis prepareren

Gestart door jvanleeuwen, januari 10, 2015, 19:35:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

jvanleeuwen

Vreemd vraagje, maar misschien weet iemand op dit forum antwoord:

Collega van mij heeft een maanvis (14kg) op het strand gevonden en meegenomen voor mij  :rolleye:.
Ik heb geen idee of het laten schoonmaken en bouwen van het skelet  misschien wel een optie is voor deze beenvis.
Iemand misschien een idee of er preparateurs zijn die dit kunnen?

Mvg Hans

p.s post het ook even onder zoogdieren


jvanleeuwen

Hoi violet.. Dank. Eerder al contact  gehad met Naturalis.. samengevat deze is te klein en/of de vondst is niet bijzonder genoeg voor hun. Dus hulp op dit forum gezocht.

hans

pimlem

Hoi Hans,

Voordat je de vis naar een preparateur brengt, moet je eerst met het beest naar het politiebureau in de gemeente waar de maanvis gevonden is. Hier moet je een kosteloze vervoersverklaring (i40 formulier) voor het beest aanvragen, die slechts drie dagen geldig is. Dus in die drie dagen ben je dan officieel gemachtigd om het beschermde inheemse dier te vervoeren naar de preparateur. Dit moet met alle gewervelde dieren die je wil laten opzetten/prepareren. Hier meer info http://www.prepareren.nl/informatie.php?sel=dooddier

Wellicht kan je hier een preparateur bij jou in de buurt vinden die geïnteresseerd is: http://www.prepareren.nl/informatie.php?sel=preparateurs

Succes er mee!
groeten Pim
Vriendelijke groet,

Pim Lemmers

jfbouwmeester

Lekker ingewikkeld blijkt dat allemaal omdat de politie je doorverwijst.

Ik zou de vis gewoon in de tuin begraven en over een tijdje zijn skelet er uit halen, daarna op schoorsteen zetten tot je denkt laat hem maar in de open haard verdwijnen. ;)

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER


pimlem

Citaat van: jfbouwmeester op januari 13, 2015, 11:55:27 AM
Lekker ingewikkeld blijkt dat allemaal omdat de politie je doorverwijst.

Ik zou de vis gewoon in de tuin begraven en over een tijdje zijn skelet er uit halen, daarna op schoorsteen zetten tot je denkt laat hem maar in de open haard verdwijnen. ;)

Jan Bouwmeester

De politie zal je echt niet doorverwijzen... Zij zijn zelfs verplicht om dit i40 formulier af te geven, waarna je vervolgens zelf mee naar een preparateur gaat.
Vriendelijke groet,

Pim Lemmers

Rob Koelman

#7
Of gewoon zelf gaan knutselen:

- maak een tweedelige mal van de vis
- snij de vis in de lengterichting in twee gelijke delen
- vlees en graten verwijderen en huid schoonkrabben
- kop: alleen zoveel mogelijk vlees verwijderen, niet de schedeldelen zelf
- huid weer aanbrengen aan binnenkant malhelften
- aan binnenkant huid laag van gips en stof (gipsverband) aanbrengen
- twee helften op elkaar plakken
- vinnen deels apart behandelen en naderhand op geprepareerde vis terugzetten
- kunststof ogen aanbrengen
- geheel goed laten drogen
- huid beetje bijkleuren

Een kind kan de was doen...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

" De politie zal je echt niet doorverwijzen... Zij zijn zelfs verplicht om dit i40 formulier af te geven, waarna je vervolgens zelf mee naar een preparateur gaat."

De politie verwees mij wel door naar een internetsite.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

jvanleeuwen

De maanvis heeft een bestemming gevonden (met hulp van Johan) . . wordt geprepareerd.

Overigens blijken er meer aan te spoelen...

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/denhelder/article27284538.ece/Maanvis-spoelt-aan-op-Texel

Gr Hans

Rob Koelman

Citaat van: jvanleeuwen op januari 16, 2015, 17:50:46 PMDe maanvis heeft een bestemming gevonden ... wordt geprepareerd.

Door wie ga je het laten doen?
Met vriendelijke groet, Rob

jvanleeuwen

#11
Hoi Rob,

via zoogdierforum
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=308456.0
heeft Admin Johan Bink mij in contact gebracht met een preparateur, hij gaat de vis preprareren
voor het amsterdams lyceum waar het komt te staan ( als het lukt ;)

gr. Hans

P.s. Ongelofelijk veel berichtjes gehad met suggesties, ideeen , waarschuwingen (hoe lastig het zal worden, en vergunningen). Pluim voor dit forum!

Douwe van der Ploeg

Goed dat je wat gevonden hebt! Post je een foto als het gelukt is?
Douwe van der Ploeg