zwartstipbladroller??

Gestart door Imperator, januari 08, 2015, 19:30:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Imperator


Ik zou graag willen weten welke soort dit is, wellicht sla ik de plank behoorlijk mis..
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/97083077
onzeker Zwartstipbladroller - Gynnidomorpha vectisana gezien op 2014-07-13 Amsterdam - Osdorper Bovenpolder
Foto's:


Toelichting:
2802,in val
bij voorbaat dank Trees Kaizer
vriendelijke groet,

Trees

Elachista

Die zit alleen langs de kust, ik zou hier rupicola van maken.
Groet,
Tymo

Imperator

#2
Citaat van: Avondrood op januari 08, 2015, 21:11:58 PM
Die zit alleen langs de kust, ik zou hier rupicola van maken.

dank je wel, Tymo. Ik zie ook waarnemingen van vectisana bij mij in de buurt...
Verder krijg ik ook wel kustbeesten op licht. Ik maak er een onzekere rupicola van, ook omdat ik vectisana meer vind lijken.
Misschien zijn er meer argumenten??
vriendelijke groet,

Trees

boleto

Zoals dat vectisana kortere palpen heeft?
Groet,
Leo Bot

Imperator

#4
Citaat van: boleto op januari 09, 2015, 11:32:59 AM
Zoals dat vectisana kortere palpen heeft?

Dank je wel, Leo, maar dat vind ik moeilijk te zien, Leo. Het lijkt om 'mijn' vlinder een beetje opgerolde palpen heeft.
Maar ik zie wel gelijkenis met het middelste opgeprikte exemplaar op Lepiforum. (hoewel ik ook lees dat ze uitermate variabel kunnen zijn)
http://www.lepiforum.de/lepiwiki.pl?Gynnidomorpha_Vectisana

Hopelijk heb ik m nog in de vriezer.. Ben daar eigenlijk nog niet aan toegekomen.

Ik heb nog een andere foto ervan gevonden en bij de waarneming geplaatst.
vriendelijke groet,

Trees

Elachista

Deze laatste heeft kortere palpen en is geen rupicola, maar het kan ook een Phalonidia zijn, eentje uit die erg lastige groep....moet vrijwel allemaal op genitaal (wil je het zeker weten).
Groet,
Tymo

Imperator

Citaat van: Avondrood op januari 09, 2015, 14:00:18 PM
Deze laatste heeft kortere palpen en is geen rupicola, maar het kan ook een Phalonidia zijn, eentje uit die erg lastige groep....moet vrijwel allemaal op genitaal (wil je het zeker weten).

Dank je wel en grappig, ik keek eerst bij Phalonidia manniana..

Dat wordt dan genitaalwerk (als ik m nog heb..) Maar ik maak er een onzekere vectisana van voorlopig...
vriendelijke groet,

Trees

boleto

Het helpt niet als je foto's van andere vlinders gaat toevoegen. Die eerste is geen vectisana.
Groet,
Leo Bot

Imperator

Citaat van: boleto op januari 09, 2015, 14:41:51 PM
Het helpt niet als je foto's van andere vlinders gaat toevoegen. Die eerste is geen vectisana.

Oeps, sorry, ik dacht dat het hetzelfde exemplaar was..

Als die eerste geen vectisana is, dan maak ik er Phalonidia manniana van, maar ook op onzeker. De laatste foto zal ik dan verwijderen
vriendelijke groet,

Trees

boleto

Het lijkt mij dat die kop eerder bij de laatste dan bij de eerste foto hoort. Die laatste is mogelijk Gynnidomorpha alismana, maar wel onzeker natuurlijk. En waarom mag die eerste geen rupicola heten?
Groet,
Leo Bot

Imperator

Citaat van: boleto op januari 09, 2015, 18:50:05 PM
Het lijkt mij dat die kop eerder bij de laatste dan bij de eerste foto hoort. Die laatste is mogelijk Gynnidomorpha alismana, maar wel onzeker natuurlijk. En waarom mag die eerste geen rupicola heten?

Nee, die kop is van de eerste (ft2802)
vriendelijke groet,

Trees

boleto

Ik zie nogal wat verschillen. Maar als die foto toch bij de eerste hoort is het voor mij een microvlinder onbekend.
Groet,
Leo Bot

Imperator

ik kijk er volgende week, met frisse blik, nog eens naar.
vriendelijke groet,

Trees

Imperator

#13
Citaat van: boleto op januari 10, 2015, 20:27:37 PM
Ik zie nogal wat verschillen. Maar als die foto toch bij de eerste hoort is het voor mij een microvlinder onbekend.

Leo, je hebt WEER gelijk. Ik ging ervan uit dat het hetzelfde beest was, maar er zijn meerdere exemplaren gefotografeerd.
Sorry, ik zag een beetje scheel  :rolleye: van alle uitzoekwerk.
Ik zal ze hier allemaal onder zetten...
vriendelijke groet,

Trees

Elachista

Sja ik blijf die 3e rupicola noemen. Mooi doorlopende band, veel roodbruin... alleen de rest is anders. Zie bijv ook:
http://www.repository.naturalis.nl/document/518422
Groet,
Tymo

boleto

Voor de vlinder waar we mee begonnen ben ik het met Tymo eens. Wat de andere betreft: met die vrij duidelijke, incomplete dwarsband die bij het achtereind van het borststuk begint, houd ik het op een Gynnidomorpha. G. alismana ligt dan voor de hand.
Op lepiforum.de vind je weliswaar foto's van een G. vectisana die hier veel op lijkt http://www.lepiforum.de/webbbs/media/f1_2012/100/100042_1.jpg, maar die is gedetermineerd op basis van het zoutgehalte van de bodem ter plaatse, terwijl op een andere plek wordt gezegd dat het water zoet is! Zo werd eerst vectisana voorgesteld, vervolgens werd het alismana op grond van het zoete water en daarna weer vectisana op basis van de zoute grond (als de verwijzing naar de plek in de Russische legenda tenminste juist is). Zo komen de fouten in de wereld en met name het internet. Daar komt bij dat ook de genitaliƫn van beide soorten veel op elkaar lijken, zodat zelfs daarmee fouten kunnen worden gemaakt. Daar zou je nu eens een mooie serie met DNA-barcode van moeten hebben. Persoonlijk ken ik vectisana eigenlijk alleen als kleine, bruinachtige en meestal tamelijk vaag getekende beestjes.
De andere beestjes zou ik dus als onzekere Gynnidomorpha alismana noteren.
Groet,
Leo Bot

Imperator

dank jullie wel, Tymo en Leo.
Ik ga dat artikel van EB opzoeken. Dat ligt boven in de kast..

De info van Leo is zeer interessant. Jammer te horen dat er ook op Lepiforum fouten staan. Dat beschouwde ik toch altijd een beetje als de 'bijbel'.

Als ze in de vriezer zitten (waar ik nog steeds niet naar heb gekeken) dan zet ik ze op.
Ik ga ze administreren zoals jullie voorstellen.
vriendelijke groet,

Trees

boleto

Fouten vind je overal, Trees. Op de ene plek meer dan op de ander, maar niets is volmaakt. Maar van de zonnige kant bekeken: zo blijft er altijd wat te verbeteren. Helaas maken we daarbij ook weer fouten  :-\
Groet,
Leo Bot

Imperator

Citaat van: boleto op januari 13, 2015, 20:47:03 PM
Fouten vind je overal, Trees. Op de ene plek meer dan op de ander, maar niets is volmaakt. Maar van de zonnige kant bekeken: zo blijft er altijd wat te verbeteren. Helaas maken we daarbij ook weer fouten  :-\

;D
vriendelijke groet,

Trees

Elachista

Idd klopt die foto op Lepiforum niet. Ik was trouwens verbaasd toen John twee exemplaren van vectisana ving op het Dwingelderveld. Eentje heb ik in ieder geval in de collectie staan. Zowel dat dier als die ik van de eilanden ken zijn idd erg klein en tamelijk eenkleurig getekend.
Groet,
Tymo

JohnvR

Ik heb inmiddels foto's toegevoegd aan de waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/86852312, het tweede exemplaar staat bij mij.


Imperator

Citaat van: JohnvR op januari 15, 2015, 20:48:51 PM
Ik heb inmiddels foto's toegevoegd aan de waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/86852312, het tweede exemplaar staat bij mij.

Leuk en leerzaam, John, dat je ze hierbij zet
Inderdaad heel andere dieren dan ik had gevangen.
vriendelijke groet,

Trees