Verkiezing van "dé zeldzaamheid van 2014"

Gestart door frankneijts, januari 08, 2015, 10:27:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

Sander Haak

1. Oosterse Vorkstaartplevier (vanwege ontwikkelingen rondom de determinatie, de spanning of ie er de volgende morgen nog zou zitten, de ongelooflijk kanppe terugvondst (Diederik Kok?) en het feit dat ik in Zeeland op vakantie was  ;) )
2. Dwerguil (droomsoort)
3. Bruine Klauwier (had hoger gestaan als ik niet helemaal zeiknat was geregend)
---
4. Koningseider (heerlijk in het zonnetje op de dijk een uurtje digiscopen)
Groet, Sander Haak (Woerden)

hiskodevries

Aanpassing gedaan. Iedereen mag op drie soorten stemmen.
Iedereen kan zijn poll wijzigen
Koningseider toegevoegd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rikstar

1 Sperweruil
2 Afrikaanse woestijntapuit
3 Bruine Klauwier

Als ik de Roodborstlijster had kunnen twitchen stond deze op plek 1.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jos Welbedacht

Op nr.1 heb ik de Afrikaanse Woestijngrasmus, omdat het een veelbesproken zeldzaamheid was. Helaas heb ik 'm zelf niet gezien, maar op landelijk niveau heeft hij veel betekend. Daarnaast is het, wild of niet, gewoon een prachtig vogeltje!
Op nr.2 heb ik de Witkruintapuit van Oegstgeest. Ook een veel besproken vogel, en niet door mij gezien. Of 'ie wild is of niet kan niemand met zekerheid zeggen, hoewel ik vind dat zijn papieren niet erg goed zijn voor acceptatie.
Op nr.3 heb ik de Koningseider geplaatst, omdat ik van alle vogels in de lijst die ik wel heb gezien, deze het beste heb waargenomen.
Op nr. 4 plaats ik de Kleine Geelpootruiter van Vatrop. Dat beestje liet zich fantastisch goed zien, en kwam zo nu en dan gewoon tot ongeveer 5 meter naar je toe lopen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankneijts

Citaat van: frankmeer op januari 08, 2015, 14:10:41 PM
Ik vermoed sterk dat men toch geneigd is alleen/hoofdzakelijk vogels op te nemen die ze zelf gezien hebben (menselijke eigenschap). Daarop ben je misschien een beetje een uitzondering Frank..  8)


I'm a legal alien.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rudy_Offereins

1) Witkruintapuit: hoe je het ook wend of keert, toch het meest besproken
2) Afrikaanse Woestijngrasmus: naar mijn mening toch de zeldzaamste
3) Dwerguil: in 2014 het mooist gezien en één van de leukste vogels die ik in NL heb waargenomen
Vriendelijk groet, Rudy

Guus Peterse

Ieder zijn eigen criteria, vooruit dan maar. Voor mij kan zo'n top 3 niet anders zijn dan de top 3 van de vogels die ik gezien heb.
Op 1 komt dan onder voorbehoud maar als-ie wordt aanvaard buiten discussie de afrikaanse woestijngrasmus.
Op 2 de bonte tapuit, omdat ik die al een paar keer was misgelopen en 'm dit keer zo fantastisch gezien heb. (Trouwens net als de grasmus in november: wat een maand was dat!)
En op 3 de (andere) nieuwe voor Nederland: bruine klauwier en roodborstlijster. Dat zijn er dus twee, en in totaal vier en dat kan dus geloof ik niet.
En met pijn in het hart laat ik dan die fantastische spoedtwitch naar de oosterse vorkstaartplevier achterwege, net als die heerlijke sperwergrasmus die niet eens in de lijst staat en zo nog een paar.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

En als ik dan dat lijstje nog eens doorkijk, staan er daar nog zoveel op die ik ook wel had willen stemmen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

M. Hoogteijling

Dit is echt fun!! Lastig kiezen dan nog en dan beperk ik me tot wat ik in 2014 heb gezien en nieuw was en dan nog kun je uren terugdenken en ouwehoeren  ;D dat maakt het toch weer extra leuk: de zenuwenrit naar Roodborstlijster, slim m'n vouwfiets mee dus wuifde ik de laatste huurfiets weg, bleek m'n band lek. Op het overgebleven kinderfietsje dan maar: al na 5 minuten t vreselijke zuur in m'n bovenbenen. Net te laat voor de laatste ochtendwaarneming en toen het lange wachten en zoeken (eerlijk gezegd met de moed der wanhoop en met minimale geloof erin) in de gestaag vallende regen culminerend in de climax van het zien!!

Bruine Klauwier ook zo'n topper (waar is/zijn de Turkestanen eigenlijk??) en zoooo mooi! Als 3e dan de Oosterse Vorkstaartplevier: supervet beest want iedere VP is mega en dat na lang wachten en maar turen en speuren. Dat ze 'm de dag ervoor in het donker bijna aanrijden waardoor het vrijwel zeker was die ie er nog kon zitten maakt het alleen maar mooier.

En dan als 4e: Afrikaanse Woestijngrasmus: eerste van NW-Europa met ook zo'n bizar verhaal. Nogmaals hulde voor de superspeurneuzen. Je kan het niet verzinnen zo gaaf. Witkruintapuit krijgt een eervolle vermelding (en ik hoop dat ie het haalt  :police:)

Maar misschien verander ik morgen nog wel
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

August

NR 1 De Roodborstlijster !!!!!!!ik was net te laat voor de eerste groep gelukkige ,dus moest er gezocht worden en nadat de meeste mensen een dip gevoel begonnen te krijgen, besluit ik met Nelis Gregoire terug te lopen naar de oude plek wat een km verder op was. Na amper 200 meter gelopen te hebben zie ik een baltsende Boompieper omhoog komen vanuit een struikje, dacht leuk om te zien dus zet ik mijn kijker op de Boompieper, zie ik opeens in mijn kijker de Roodborstlijster zitten  in een bloeiende Meidoorn. Ik riep heel hart naar Nelis hij zit hier. Nelis had hem toen direct in beeld vervolgens riep ik een aantal vogellaars die verder  op  stonden en die kwamen als gekken aanrennen sommige kwamen net op tijd andere net niet omdat de vogel naar de grond vloog. Vervolgens stuurde ik een RBA (zit nu bij Dennenbos) wou daarna meer info sturen viel me telefoon uit (leeg) . Waardoor de meeste mensen niet wisten welk Dennenbos ik bedoelde. Maar uiteindelijk kwam het goed voor iedereen die dag.
NR 2 De Afr. Woestijngrasmus. aparte ervaring om zoveel mensen in zo,n blubber boel te zien ploerten voor een vogel (Wel een pracht beest)
NR 3 De Oosters Vorkstaartplevier alleen al hoe zo.n vogel vliegt, is een ervaring om niet te vergeten
August van Rijn

carel

Ik heb de meeste niet gezien, en dat maakt mij niet zo veel uit.
Dus ik ga voor de vogel die mij het meeste aanspreekt en die ik wel had willen zien.
De Azuurmees is voor mij de nummer 1, vind het gewoon een geweldig mooi, en zeer zeldzaam vogeltje ondanks hij niet is goedgekeurd.

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

OlivierO

1. Kaspische Plevier (zelf gezien)
2. Sperweruil (zelf gezien)
3. Azuurmees (niet zelf gezien, maar zo'n schoon beestje!)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Jan Zwaaneveld

In januari dacht ik dat ik de soort van het jaar al te pakken had met de Bruine Klauwier. Drie keer naartoe geweest om van dat geweldige beest te genieten.
Toen kwam in oktober de Witkruintapuit. Ook driemaal naartoe geweest en wat liet -ie zich schitterend zien. En ja, misschien is hij niet wild, of misschien ook wel, niemand kan het met zekerheid zeggen; maar wat de CDNA hierover ook besluit, die beslissing kan niets meer afdoen van het plezier dat ik aan de vogel heb beleefd.
En dan, in november, dé klapper van 2014: de Afrikaanse Woestijngrasmus. Op een nevelige ochtend met weinig tijd getwitcht, maar de vogel werkte direct mee en liet zich prachtig zien.


De Sperweruil en de Dwerguil waren voor mij de hoogtepunten van het jaar daarvoor 2013, hoewel ik ze ook in 2014 heb gezien. De Kaspische Plevier krijgt van mij een eervolle vierde plek. Roodborstlijster en Oosterse Vorkstaart zijn mijn meest dramatische missers.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Mark van Leeuwen

1. Afrikaanse Woestijngrasmus. Omdat het dé klapper was, en omdat ik hem na een kwartier rennen maar 2 seconden zag ofzo O0. Later gelukkig wel prachtig kunnen bekijken.
2. Witkruintapuit. Omdat de twitch me zo goed bij blijft. Ook al ziet het er qua beoordeling CDNA niet goed uit, toch enorm gaaf beest.
3. Bruine Klauwier. Omdat ik verwachtte er nooit heen te kunnen, maar er toch kwam dankzij m'n ouders.
Mark van Leeuwen

Erwin Reinstra

1. Roodborstlijster - superfraaie vogel en gezien mijn wat late arriveren ook één van de meest spannende en hectische vogelmomenten van 2014; de moed al opgegeven,  maar kwam toch nog goed! Vanuit een nerveus vogelaarskluitje door takken en gebladerte mooi bewonderd.
2. Bruine klauwier - een klauwier, dus altijd goed (één van mij favoriete families), en zeldzaam. Waarneming in een knusse, gemoedelijke (Achterhoekse) sfeer incl. lokale catering...
3. Oosterse vorkstaartplevier - tsja, deze dus jammerlijk gemist (er moet ook gewerkt worden); maar hoort er wel bij m.i. Ook wel een paar andere toppers niet gezien (w.o. Bruinkopgors, Grijze strandloper) die me echter minder doen als de vorkstaartplevier. Als ik deze gezien had, had ie waarschijnlijk op 1 gestaan...

Eervolle vermeldingen toch ook voor: Steppekiekendief Groningse akkers (uniek en wat een geluid en capriolen), Bonte tapuit (mijn 1e in NL en echt oogverblindend mooi), Geelsnavelduiker (niet gezien, wel die eerder op de Grevelingen, maar na Oosterse vorkstaartplevier voor mij wel de meest vervelende misser in 2014).

Afrikaanse woestijngrasmus en Witkruintapuit (allebei wel gezien) deden me toch minder. Sommige soorten doen je toch gewoon meer dan anderen. Bij (vooral) witkruintapuit speelt ook de 'escapezweem' een rol. Dwerguil en Sperweruil horen m.i. meer bij 2013, Oosterse/ Meenatortel meer bij 2015...
Met vriendelijke groenten,
Erwin


jeroenroelofsen

Voor mij toch wel de Dwerguil. Hopelijk is dit een van de voorlopers voor een voorzichtige populatie in Nederland.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Bart van Hoogstraten

Wel grappig om de statistiek te volgen -> Meenatortel op 0 (Hm... ach, een duif). Roze Pelikaan op 3 (Groot en aaibaar!! [maar een overduidelijke escape]).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

mgieskens

Groot en aaibaar?
Dan komt bij mij de Sneeuwuil op 1. Al is dat wel aaibaar met handschoenen aan  ;D
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Edwin Schuller

1) Sneeuwuil
2) Roodborstlijster
3) Afrikaanse Woestijngrasmus

Puur op volgorde van hoe hard ik heb moeten werken voor de resp. soort (reisafstand, weer, vroeg opstaan, lokale omstandigheden, etc.). En hoe harder je werkt, hoe lekkerder de beloning!
Edwin Schuller

peter van santbrink

Ik mis de Grote Franjepoot van Den Helder Balgzandpolder

frankneijts

Citaat van: peter van santbrink op januari 09, 2015, 13:09:19 PM
Ik mis de Grote Franjepoot van Den Helder Balgzandpolder

Het leven is keuzes maken Peter..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

#53
1. sneeuwuil
2. afrikaanse woestijngrasmus
3. oosterse vorkstaartplevier

mooie andere soorten:
ross' gans, am wita en am smient, ringsnaveleend, vale gier, arendbuizerd, kleine trap, witstaartkievit, kleine geelpootruiter, steppevorkstaartplevier, zwarte zeekoet, bruine en roodkopklauwier, steppeklapekster, kuifleeuwerik, roodstuitzwaluw, siberische tjiftjaf, humus bladkoning, orpheus en kleine spotvogel, krekelzanger, bonte tapuit, etc., etc., etc....

Mindere fijne dippers:
grote franjepoot, swinhoes bosz., terekruiter, balkanbaardgrasmus, dwerguil, witbandkruisbek.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

j.steenbergen

Voor mij was de Woestijngrasmus absoluut de klapper, vooral omdat het een soort is waar ik absoluut geen rekening mee gehouden had. Voor de rest heb ik alleen de soorten meegenomen die ik zelf heb gezien: de Kleine Trap was een lang verhoopte inhaler, en de baltsende Steppekiek na een halve dag regen ook een hele bijzondere (4 soorten kiek op een akker!)
Jeroen Steenbergen

Robertmeer

1. Roodborstlijster: bij aankomst bleek de vogel net ver weg gevlogen te zijn. Gelukkig kwam het later toch nog helemaal goed.
2. Afrikaanse Woestijngrasmus: alleen al de tocht door de modder en over hekjes zal me voor eeuwig bijblijven. De soort doet me op de een of andere manier toch iets minder dan de Roodborstlijster.
3. Klein Waterhoen (Groene Jonker): adulte man op niet al te grote afstand foeragerend - ook een niet-allerdaags verschijnsel.

Verder ook erg genoten van de Bruine Klauwier, Bonte Tapuit, Witbandkruisbekken, een zelf gevonden man Steppekiekendief in de Biesbosch en vele andere fijne soorten. Helaas wel de Oostelijke Vorkstaartplevier gemist - toch opmerkelijk hoe weinig mensen gingen zoeken op de 'day after'.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

OlivierO

Citaat van: peter van santbrink op januari 09, 2015, 13:09:19 PM
Ik mis de Grote Franjepoot van Den Helder Balgzandpolder

Hadden jullie zo'n intieme relatie dan?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rikstar

Ik kan mij de opmerking van peter wel voorstelling.
Voor mij zou de Grote franjepoot een lifer zijn.....

Citaat van: OlivierO op januari 09, 2015, 19:54:15 PM
Citaat van: peter van santbrink op januari 09, 2015, 13:09:19 PM
Ik mis de Grote Franjepoot van Den Helder Balgzandpolder

Hadden jullie zo'n intieme relatie dan?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Erwin Reinstra

#58
Er mist wel meer valt me nu op.
De Witstaartkievit bijv.!!! Vond ik een geweldig beest! Top 3-kandidaat.
En Steppekievit staat er ook niet bij.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


frankneijts

Citaat van: Modest Moose op januari 10, 2015, 11:48:08 AM
Er mist wel meer valt me nu op.
De Witstaartkievit bijv.!!! Vond ik een geweldig beest! Top 3-kandidaat.
En Steppekievit staat er ook niet bij.

Ik vond dit jaar een Zwarte Ibis in de Kempen, pas mijn 2e daar en m'n 1e zelf ontdekt: vond ik een geweldig beest ... Als je een 'behapbare' lijst wilt samenstellen moet je nu eenmaal keuzes maken en die zijn altijd arbitrair. En Steppekievit is een fantastisch mooie vogel natuurlijk maar wie die nog niet op zijn lijstje heeft is de naam twitcher niet waard....  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'