Vale Gier in de Tour

Gestart door Hans Bossenbroek, juli 23, 2007, 14:52:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

#30
Vandaag de Marie Blanque en de Aubisc,
dan wel zonder Vinokourov, maar met veel Vale Gieren op uit-de-lucht-pluk afstand, kan ik me nog wel herrinneren.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

ronald nuiver


Dylan

Volgens Radio Tour de France cirkelen de gieren rond ... maar ik heb hier helaas geen beeld.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Thijs Udo


Kaja

een minuut geleden ook weer eentje, helemaal op het einde.

ronald nuiver

En op de top ook mussen !

ronald nuiver


Tim de Boer

Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

g.j. keizer

#38
CiteerVandaag de Marie Blanque en de Aubisc
Jos,
En zo wordt er niet alleen onzin over vogels gedebiteerd. Vandaag vertelde Herbert Dijkstra voor de tweede keer (in 2006 ook al) het verhaal, dat de Col de Marie-Blanque naar een Frans-Baskische vrouw was genoemd, die opviel door haar witte of blanke huid en die lokaal bekend en geliefd was, omdat ze liederen en gedichten voordroeg bij begrafenissen. Blanque betekent in het Frans echter helemaal niets : het is een eigen- of familienaam. De berg zou dan ook Col de Marie-Blanche (= witte of blanke vrouw) hebben moeten heten.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Jos Welbedacht

#39
CiteerJos,
En zo wordt er niet alleen onzin over vogels gedebiteerd. Vandaag vertelde Herbert Dijkstra voor de tweede keer (in 2006 ook al) het verhaal, dat de Col de Marie-Blanque naar een Frans-Baskische vrouw was genoemd, die opviel door haar witte of blanke huid en die lokaal bekend en geliefd was, omdat ze liederen en gedichten voordroeg bij begrafenissen. Blanque betekent in het Frans echter helemaal niets : het is een eigen- of familienaam. De berg zou dan ook Col de Marie-Blanche (= witte of blanke vrouw) hebben moeten heten.

Wat een vreemde naamkeuze van de Fransen, die hun eigen taal toch wel zouden moeten beheersen.  ;)

Maar het was een mooie etappe vandaag, vooral de Aubisc.
En inderdaad, de Vale Gier was het laatst geschoten beeld bij de NOS-uitzending.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

huysse

CiteerBlanque betekent in het Frans echter helemaal niets : het is een eigen- of familienaam. De berg zou dan ook Col de Marie-Blanche (= witte of blanke vrouw) hebben moeten heten.

Wie zegt dat "Blanque" perse "hoog frans" moet zijn.
Het kan net zo goed plaatselijk dialect zijn.
Het spaanse blanquear betekent bijvoorbeeld "wit maken".
En zover zal die Col wel niet van Spanje afliggen.

groet,
Marijke  

frankw

Citeer
CiteerJos,
En zo wordt er niet alleen onzin over vogels gedebiteerd. Vandaag vertelde Herbert Dijkstra voor de tweede keer (in 2006 ook al) het verhaal, dat de Col de Marie-Blanque naar een Frans-Baskische vrouw was genoemd, die opviel door haar witte of blanke huid en die lokaal bekend en geliefd was, omdat ze liederen en gedichten voordroeg bij begrafenissen. Blanque betekent in het Frans echter helemaal niets : het is een eigen- of familienaam. De berg zou dan ook Col de Marie-Blanche (= witte of blanke vrouw) hebben moeten heten.

Wat een vreemde naamkeuze van de Fransen, die hun eigen taal toch wel zouden moeten beheersen.  ;)

Maar het was een mooie etappe vandaag, vooral de Aubisc.
En inderdaad, de Vale Gier was het laatst geschoten beeld bij de NOS-uitzending.
die bestempeld werd als adelaar..

g.j. keizer

#42
CiteerWie zegt dat "Blanque" perse "hoog frans" moet zijn.
Het kan net zo goed plaatselijk dialect zijn.
Het spaanse blanquear betekent bijvoorbeeld "wit maken".
En zover zal die Col wel niet van Spanje afliggen.
Marijke,
Dan zou het Baskisch moeten zijn en ik beschik niet over een Baskisch woordenboek (en de redactie van NOS Studio Sport wel ?). En "blanque" komt ook in mijn Spaanse woordenboek niet voor (blanquear wel). Herbert Dijkstra maakt overigens wel vaker fouten : le Chateau de Joly wordt als het mooie of aardige (= joli) kasteel vertaald en niet als het kasteel van de familie Joly (= eveneens een eigen- of familienaam).
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

frankw

die gasten maken de hele tour door fouten...

lekker bagger trouwens dat rasmussen dr uit is gekicked...

petermeer

Citeerdie gasten maken de hele tour door fouten...

lekker bagger trouwens dat rasmussen dr uit is gekicked...
Is dat niet een geval van 'eigen schuld dikke bult'?  :whistle:  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Jos Welbedacht

Tja, ik weet het niet hoor.
Bijna iedereen maakt gebruik van doping, maar de namen die er toe doen worden beschuldigd.
Die tour is nu in ieder geval niets meer aan.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

petermeer

CiteerTja, ik weet het niet hoor.
Bijna iedereen maakt gebruik van doping, maar de namen die er toe doen worden beschuldigd.
Die tour is nu in ieder geval niets meer aan.
Als iedereen het gebruikt wil dat niet zeggen dat het mag. :angel:  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Thijs Fijen

CiteerTja, ik weet het niet hoor.
Bijna iedereen maakt gebruik van doping, maar de namen die er toe doen worden beschuldigd.
Die tour is nu in ieder geval niets meer aan.
Hij is nog niet positief bevonden op doping, dus daar kan je niks van zeggen.

Het gaat nu gewoon over (interne) regels overtreden!

Maar dit is beetje offtopic (in ieder geval vogel off topic)

Thijs
Thijs Fijen

Jos Welbedacht

Precies, vogels vliegen pas vermoeiende trekvluchten, en dat zonder dopinggebruik.
Echter, het lijkt mij wel dat Rasmussen (Schuldig of niet) betrapt is op doping, waarom zou je anders je vakantie-bestemming verkeerd opgeven aan je wielerploeg?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

steenl

#49
CiteerMaar dit is beetje offtopic (in ieder geval vogel off topic)

Rasmussen. Welke soort mus is dat?
Weer on-topic :D  :)

Een schone tour bestaat niet. Kom zelf uit het wielrennersmilieu.
Ben maar gaan vogelen  :censored:

petermeer

Citeer...
Rasmussen. Welke soort mus is dat?
Weer on-topic :D  :)
...
Zo simpel kan het zijn!  :P
Slim.  :duim:  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

petermeer

Citeer...
Rasmussen. Welke soort mus is dat?
Weer on-topic :D  :)
...
Een G-Rasmus?  B)  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

HansP

#52
nee, die Michael is een echte RAS-mus. Die vreten ook alles wat ze te pakken kunnen krijgen. Passer anabolis!
Zo zie je maar, met alle mussen gaat het tegenwoordig slecht.

En voor de rasmussenfans: ik weet dat hij niet betrapt is op doping.


Groet,
Hans
Groet,
Hans Pohlmann

huysse

#53
Citeer
En "blanque" komt ook in mijn Spaanse woordenboek niet voor (blanquear wel). Herbert Dijkstra maakt overigens wel vaker fouten
Weer even een bijna off-topic omweggetje in de tour!

Gerrit, ik neem aan dat je niet aan de grens woont.
Dan zou je weten dat in een taal niet alles precies in een hokje geplaatst kan worden.
Ik neem ook aan dat Herbert Dijkstra zo'n verhaal niet zelf bedenkt, dus als hij liegt dan liegt hij in commissie, misschien wel inherent aan de tour.

Trouwens, een voorvader van Peter Weening heette Matthias Weenink, een naam met de uitgang -ink, typisch voor de Achterhoek ( en Twente)
Deze Matthias had een zoon Willem, die naar Zuidoost Friesland toog en daar binnen de kortst mogelijke tijd Willem Thijsses Weening genoemd werd.
"Thijsses" typisch voor Friesland (zoon van Thijs/Matthijs), de uitgang -ing voor het noorden.

groet,
Marijke

g.j. keizer

#54
CiteerGerrit, ik neem aan dat je niet aan de grens woont.
Dan zou je weten dat in een taal niet alles precies in een hokje geplaatst kan worden.
Ik neem ook aan dat Herbert Dijkstra zo'n verhaal niet zelf bedenkt, dus als hij liegt dan liegt hij in commissie, misschien wel inherent aan de tour.
Trouwens, een voorvader van Peter Weening heette Matthias Weenink, een naam met de uitgang -ink, typisch voor de Achterhoek ( en Twente)
Deze Matthias had een zoon Willem, die naar Zuidoost Friesland toog en daar binnen de kortst mogelijke tijd Willem Thijsses Weening genoemd werd.
"Thijsses" typisch voor Friesland (zoon van Thijs/Matthijs), de uitgang -ing voor het noorden.
Marijke,
Nu het topic inmiddels naar Praat maar raak is verplaatst, nogmaals off topic en laten we het hiermee maar afsluiten (Herbert kann ja auch nichts dafür, oder ?) : ik woon wel aan de grens, namelijk in de Zuid-Eifel dicht bij de Luxemburgse en Belgische grens, waar de plaatsnamen zelfs in drie talen worden aangegeven (Clervaux = Klerf = Klierf), in een Duits dorp, waar het Luxemburgs dialect wordt gesproken.
En mijn moeder, die uit Lochem kwam, heette Lenderink van achternaam, terwijl haar vader nog als Lendering bij de burgerlijke stand stond ingeschreven. Zij hoefde daarvoor niet naar Twente te verhuizen, daar was alleen maar een verschrijving van de ambtenaar in het geboorteregister voor nodig.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

huysse

En waar kwam haar vader dan vandaan?

Marijke

g.j. keizer

CiteerEn waar kwam haar vader dan vandaan?
Marijke,
Vele generaties van het geslacht Lendering (tot 1643 achterhaald) woonden, net als mijn grootvader, in wiens huis ik ben geboren, in Lochem (Zwiep) of Barchem. Hij heeft tussen de beide wereldoorlogen in nog als tuinman op de Wildenborgh, het landgoed van de dichter Nijhoff aan de weg van Lochem naar Ruurlo, gewerkt.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

huysse

Ha, witte wieven en bolussen!

Maar kennelijk vond de Lochemse ambtenaar het ook nodig om de naam te verachterhoeken!

groet,
Marijke

Hans Bossenbroek

Citeer
Citeer
En "blanque" komt ook in mijn Spaanse woordenboek niet voor (blanquear wel). Herbert Dijkstra maakt overigens wel vaker fouten

Gerrit, ik neem aan dat je niet aan de grens woont.
Dan zou je weten dat in een taal niet alles precies in een hokje geplaatst kan worden.
Ik neem ook aan dat Herbert Dijkstra zo'n verhaal niet zelf bedenkt, dus als hij liegt dan liegt hij in commissie, misschien wel inherent aan de tour.
Iedereen liegt toch in de Tour? Herbert Dijkstra denk ik dagelijks. Al dat gezwam.

g.j. keizer

CiteerAl dat gezwam.
Hans,
Klopt en daarom heet het forum praat maar raak.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen