Hoofdmenu

Trip naar Spanje

Gestart door Vincent de Lenne, januari 07, 2015, 20:40:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent de Lenne

Hallo,

We zijn van plan om naar de Extremadura in Spanje te gaan (eind april). Doel van de trip is voornamelijk om verschillende vogelsoorten te zien, maar daarnaast willen we ook graag een poging wagen om de Iberische lynx te zien. Heeft iemand hier goede locaties voor (ook buiten de Extremadura op rijafstand) en zo ja is dit te doen zonder gids of raden jullie aan hiervoor een gids te nemen. Ook algemene tips ( van slaapadressen tot eetgelegenheid) en voor natuurgebieden rondom de Extremadura die absoluut de moeite waard zijn, zijn welkom.
met vriendelijke groet,
Vincent de Lenne

jva

#1
Sierra Morena (Parque Natural de la Sierra de Andújar) is thé place to be en goed te bereizen vanuit de Extremadura.

Ik ken wel wat hotspots ter plekke, maar deze zijn door mij al in geen jaren meer bezocht en geen idee of deze nog actueel zijn (houdt ze eerlijk gezegd ook liever onder embargo). Beter is het om iemand te benaderen met recente kennis (zie hiervoor onderstaande suggestie).

Als uitvalsbasis (midden in lynxterritoria en goed vertoeven) én eventuele gids zou ik je Villa Matilde willen aanraden: http://www.villamatilde.org/

De gastheer (Roland) is Nederlands, kent het gebied op zijn duimpje en hij en zijn Spaanse vrouw zijn erg betrokken bij allerlei natuurprojecten. Een goede auto is wel aan te raden, want de (binnen)wegen ter plekke zijn erg slecht.

Overigens lijkt me april voor het zien van lynx juist weer niet zo ideaal, maar wie weet...Good luck!
Jelle

Vincent de Lenne

Beste Jelle,

Bedankt voor de informatie en suggestie, ik ga eens informeren bij Vila Matilde.
met vriendelijke groet,
Vincent de Lenne

Arb7

Leuk, wij gaan ook eind april richting de Extremadura voor het waarmemen van de bijzondere vogels van dat gebied. Wij zitten in het noorden van de Extremadura, boven Trujillo.

Het waarnemen van een Iberische lynx zou natuurlijk helemaal te gek zijn... Maar voorzover ik heb gelezen zijn deze dieren toch vrijwel uitgestorven? Sierra Morena is helaas een flink stuk rijden vanuit Trujillo. Zijn er in het noorden van de Extremadura ook nog hotspots? Parc National de Monfrague misschien?

Ik ben ook benieuwd om welke reden april geen goede tijd is voor het zien van een lynx..?

jva

#4
Citaat van: Arb7 op januari 13, 2015, 09:16:16 AM
Sierra Morena is helaas een flink stuk rijden vanuit Trujillo. Zijn er in het noorden van de Extremadura ook nog hotspots? Parc National de Monfrague misschien?

Ik ben ook benieuwd om welke reden april geen goede tijd is voor het zien van een lynx..?

Vandaar ook de suggestie voor een overnachtingsplek. Hemelsbreed ligt Extremadura overigens op nog geen 100 km van lynxengebied in de Sierra Morena zodat het in theorie ook een dagtrip zou kunnen zijn (afhankelijk van waar in Extremadura je je dient te begeven). In jouw geval (Trujilo) is het iets verder en wordt het wsl ondoenlijk om daar een dag voor uit te trekken (zou ik overigens ook niet aanbevelen, het is het schitterend gebied wat een langer bezoek meer dan waard is). Ik ben overigens bang dat Sierra Morena het enige lynxengebied is wat het dichtstbij ligt (en wat van enige betekenis is). De populatie in Donana (onder Sevilla) ligt nog verder weg en is veel kleiner. Daarnaast zijn er meen ik nog een handvol dieren aanwezig in een gebied nabij Madrid en is er eveneens een herintroductieprogramma aan de gang (o.a. in Portugal). Al met al zou ik dus inzetten op Andujar (Morena).

De reden waarom ik aangaf dat april een minder goede tijd is om lynx te zien is omdat de dieren dan minder actief zijn (en de waarnemingskans zodoende in theorie ook lager ligt). De beste kans maak je meen ik in de periode december-februari omdat de dieren dan vanwege het paarseizoen veel beweeglijker zijn en zelfs vocaal zijn. Neemt niet weg dat het ook een kwestie van geluk blijft. Tip: zoek ook eens wat grondiger op internet, daar zijn best wat meer aanwijzingen (zoals reisverslagen) te vinden waar je je voordeel mee zou kunnen doen en anders zijn er (lokale) bureau's die lynxexcursies aanbieden. Dit zou je wellicht nog voor vertrek kunnen regelen. Leuker is het natuurlijk om zelf in het gebied op ontdekking te gaan.. :duim:

EDIT: Voor zover ik weet bestaan er voor wat het voorkomen van de Iberische lynx betreft  geen  betrouwbare waarnemingen uit Parc National de Monfrague. 
Jelle