Help! Sinie weet het even niet meer

Gestart door sinie de jonge, januari 07, 2015, 16:40:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

sinie de jonge

Deze prachtige paddenstoelen heb ik 2 januari 2015 gevonden in Drenthe in drouwen in een berm met eiken.
ze sporen lichtbruin, steel is hol. Wie kan er een naam aan geven.
Sinie

Jan Knuiman

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het roept bij mij associaties op met de Goudplaatzwam (Xerocomus pelletieri), die ik het afgelopen jaar welgeteld één keer heb gezien. De steel is wat aan de donkere kant, maar de associatie met eik klopt en ook de sporeekleur zou kunnen  kloppen. Ik hoor heel graag de mening van anderen, vooral ook als ik het hartstikke verkeerd heb.




Groet, Jan

grietaf

Wat een geluksvogel ben jij om zomaar een Goudplaatzwam tegen te komen! Nog nooit gezien :( .
Ik heb wel meteen een beschrijving van die soort opgezocht en las dat de lamellen daarvan een beetje dikkig zijn. Dat lijkt me bij de paddenstoel op de foto's niet het geval.
Sinie, heb je al sporen gemeten?
Grieta.

ridderzwam

hier is toch sprake van echte lamellen zou ik zeggen, heel anders dan bij zo'n bijzondere Goudplaatzwam.

Groet,
Ria.

rietvanoosten

Citaat van: ridderzwam op januari 07, 2015, 19:50:21 PM
hier is toch sprake van echte lamellen zou ik zeggen, heel anders dan bij zo'n bijzondere Goudplaatzwam.

Groet,
Ria.

Inderdaad.
http://www.entoloma.nl/html/x_pelletierined.html
met vriendelijke groet, Riet

sinie de jonge

Op verzoek van Grieta  heb ik de sporen gemeten lang 7-8 en breed 4-5 µm.
Foto`s  gemaakt met 100 x vergroting.
Gr. Sinie

Jan Knuiman

Het is me duidelijk geworden dat het geen Goudplaatzwam is. Maar wat is het dan wel?

Verder vroeg ik mij af of de paddenstoelen op de derde foto dezelfde soort betreffen als op de andere foto's. Ze lijken zich te onderscheiden zowel wat betreft hoed als steel.




Groet, Jan

sinie de jonge

Het betreft allemaal dezelfde soort.
Misschien is het toch de Berkenridderzwam. Omdat het spul een beetje oud is krijg ik momenteel weinig sporen en lijken ze licht cème.
Sinie

Jan Knuiman

Stond er dan ook berk? Berkenridderzwam heeft een witte sporee...




Groet, Jan

wim veraghtert

Berkenridderzwam komt af en toe ook onder zomereik voor. Ik vind dit overigens geen slechte suggestie.
admin nachtvlinders waarnemingen.be