Rosse Woelmuis of Veldmuis

Gestart door Leen Kieboom, januari 03, 2015, 18:49:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leen Kieboom

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96938253
Rosse Woelmuis - Myodes glareolus gezien op 2014-12-31 Brabantse Biesbosch - Deeneplaatweg - Zuid (Polder Hoge Hof)
Foto's:


Deze is als Rosse Woelmuis goedgekeurd o.b.v. bewijsmateriaal.
Nu krijg ik onderstaande mail:
              ------------------------------------------------
Beste Leen
Dit is geen Rosse woelmuis maar een Veldmuis. SVP de waarneming aanpassen.
Mvg
Rob Haan
Natuur- en Vogelwacht Biesbosch
             ------------------------------------------------
Ter plekke fotografeerde ik precies 10 minuten eerder ook een muis, maar zonder zonlicht (zie toegevoegde foto). Is hier sprake van twee verschillende soorten muizen, of speelt het zonlicht hier voor verwarring?

Bij voorbaat dank Leen Kieboom

Menno

Naar mijn idee is rosse woelmuis gewoon goed.
Grote oorschelpen, relatief grote ogen en de rossige gleod over de vacht.
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

Douwe van der Ploeg

Ja hoor. Zie bijv. ook verschil in kopvorm.
Douwe van der Ploeg

Leen Kieboom

Bijgaand nog twee foto's die met enkele minuten verschil zijn gemaakt op dezelfde plek. Ook hier weer met zonlicht, of de zon achter de wolken. Ook hier weer zou je kunnen denken aan twee verschillende soorten, of verschil van lichtval.
Stel dat het twee verschillende soorten zijn, Rosse Woelmuis en Veldmuis, is het dan gewoon dat die bij elkaar leven? Of is het maar om even wat lekkers te halen op het voerplekje wat ik maakte tijdens mijn lunchpauze in de vrije natuur?

Met vriendelijke groet,
Leen Kieboom

maurice.lahaye

Hallo Leen,

De kleur is verradelijk door de lichtval, maar de lengte van de staart (in ieder geval op beide nieuwe foto's) wijst toch echt op rosse woelmuis. Ik twijfel dan ook niet aan mijn eerdere determinatie & validatie  ;) .

Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Leen Kieboom

Maurice, bedankt voor de reactie en uitleg! De goedgekeurde waarneming blijft dus zoals die was!
Ook Menno en Douwe bedankt voor hun mening!

Met vriendelijke groet,
Leen Kieboom

Leen Kieboom

Beste forumleden,

Door mij is een vervelende fout gemaakt waardoor de indruk gewekt zou kunnen worden dat ik de zaak heb misleid. Op de eerste foto staat als vindplaats vermeld Hoge Hof. Dat moet zijn Kleine Hardenhoek net zoals vermeld als bij de toegevoegde foto's die ik voor dat doel uit mijn inmiddels bijgewerkt archief heb gehaald. Deze door mij gemaakte fout merkte ik pas gisteravond op en is inmiddels ook door anderen opgemerkt. De oorzaak is omdat ik zondererg, na een even tevoren ingevoerde zwam, niet de locatie wijzigde bij het invoeren van de Rosse Woelmuis.

Mijn excuus voor de gemaakte fout!
Met vriendelijke groet,
Leen Kieboom