Taphropeltus?

Gestart door jck, januari 04, 2015, 19:07:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Na weken turen naar Lygaeidae op Internet kan ik nu uitproberen of het nuttig is geweest - zijn deze twee Taphropeltus contractus? Gevonden onder een tak in een perceel jonge eiken. Klein - lengte 3-4mm (zeker niet langer).

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96999856
onzeker Taphropeltus contractus gezien op 2015-01-04 Apeldoorn - Het Woudhuis
Foto's:






James

gardensafari

Ben geen kennert, maar op de onderste foto zie ik aan de linkervoorpoot zelfs het "haakje", dus ik stem voor!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

#2
Ik durf je ook geen zekerheid geven, hoewel ik meega met Hans. Maar je hebt je goede voornemens snel waargemaakt James.

Henk Soepenberg

Ik durf ook niet, want hoe onderscheid je de twee Nederlandse soorten van Taphropeltus?  :-\
Vriendelijke groeten,
Henk

jck

Deze discussie vond ik op een Frans forum -

http://www.insecte.org/forum/viewtopic.php?t=47574&sid=6e90bff22b3c6ce4e09fbebe83d12439

Iemand die hier wijzer van wordt?

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

James

gardensafari

Mijn Frans is roestig, als niet volledig weggeroest, dus Google om een vertaling gevraagd:

Onlangs op een bospad vond ik veel kleine Lygaeidae die waarschijnlijk verdronken in een plas ( zijn allemaal vies en niet in zeer goede staat ) .
Ik denk dat het soort Taphropeltus ( mijn 1e ! ) En vooral het koppel contractus / hamulatus . Dus gezien het feit dat :

- In sommige individuen , de vlekken van cories zijn niet aangesloten op de duidelijke marge ( zoals op de foto ? )
- Door het meten van de lengte verhouding Art.II antennes / diatone , krijg ik 0,83 ( 0,8-0,85 voor hamulatus , 0,9-0,95 voor contractus )
- De grootte is 3 mm stack ( voor hamulatus 2.8-3.2mm , 3.2-3.6mm voor contractus )

Kunnen we zeggen dat dit Taphropeltus hamulatus ? Niet gemakkelijk als je niet kunt vergelijken ...


Dat wordt dus meten en kijken naar de cories. Wat cories is/zijn weet ik niet. En dus kom ik niet veel verder, want meten kan ik al helemaal niet, uiteraard.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Cories zal wel corium zijn, het dikke, ondoorzichtige eerste deel van de vleugel.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Henk Soepenberg

Citeer- en mesurant le rapport longueur de l'art.II des antennes/diatone, j'obtiens 0.83 (0.8-0.85 pour hamulatus, 0.9-0.95 pour contractus)

lengteverhouding 2 antennelid/diatone (diatone = breedte voorhoofd incl. de ogen)  Dat wordt dus inderdaad meten, James  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

jck

Bedankt, heren - diatone kon ik nergens vinden. Met foto 2 en de rechter spriet kom ik uit op 0,97 > contractus.

James

jck

Net gezien dat er  :right: van Berend erbij staat. Helemaal gelukkig.

James

thijsdegraaf