stekeltrilzwam of witte trilzwam? Heksensnot?

Gestart door sjaakvantiel, januari 04, 2015, 16:45:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik hoop natuurlijk op die andere witte trilzwam. Maar dat zal wel niet zo zijn. Ontzettend zompig gebied, zandig met vooral naaldhout, Beuk en Eik. Schaduw. Leek op blad te liggen. Op rand pad.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96987568
Stekeltrilzwam - Pseudohydnum gelatinosum gezien op 2015-01-04 Baak - Zeven Morgen
Foto's:










Toelichting:
Mijn gevoel zegt Stekeltrilzwam, maar wellicht mesentarica cristalina? Hoe zit dat? Witte trilzwam staat niet in Gerhardt.
bij voorbaat dank sjaak van tiel


grietaf


sjaakvantiel

#2
Op mijn mail kreeg ik ook al zo'n reactie. Maar is het dan nu al voorjaar? Een bruine kikker kan al paren in februari, maar of ze nu al "dril" hebben en richting paargebied zijn getrokken? Er zitten ongetwijfeld Marters en co. Ook op ons erf en deel meermalen. 't Is in de buurt. Maar het is wel vroeg. Hoe kom je er achter? Als ik de foto's bekijk van 'snot' is dat veel meer in bolvormen. Volgens mij ziet het er iets anders uit. Maar ja, ik kom het zelden tegen en heb er eigenlijk nooit veel aandacht aan besteedt.

Mvrg. Sjaak.

Gert Kremer

#3
Citaat van: grietaf op januari 04, 2015, 17:11:12 PM
Sterrenschot?
Grieta.

zonder ? hoor.  De Reigers en Raaf geven dit ook terug.
De ene klodder is zelf darm-achtig hé, ik denk dat je daar nog haast de "bloedvaten" kun zien.
moest ff zoeken naar een voorbeeld. brrrr  ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

grietaf

Het spul op je foto's lijkt in ieder geval los op de bladeren te liggen. De kikkers zullen toch al wel eileiders hebben? Misschien zijn die ook wel onverteerbaar waardoor ze uitgebraakt worden.
Grieta.


Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

sjaakvantiel

#7
Na zoveel respons:  t 'Is gewoon sterrenschot dus. Het heeft niet echt hard gevroren, dus wellicht zijn er kikkers en padden wakker geworden of gebleven. Wat een wereld. Dank voor de reacties. Er zitten idd. ook wat zwarte spikkels her en der zie ik nu, dus het broed van deze kikker of pad was het haasje. Verwijder de waarneming uiteraard.

Groet. Sjaak.

rietvanoosten

#8
Sjaak, kun je de foto's misschien nog weer in dit topic zetten?
Zo blijft een topic leesbaar en kunnen we er allemaal van leren  :blink:

Dank je wel Sjaak!
met vriendelijke groet, Riet

sjaakvantiel

#9
het lukt me niet om de foto's terug te zetten met ctrl c en v. uit afbeeldingen. Dan maar via waarneming.nl.










Rob Koelman

Citaat van: sjaakvantiel op januari 05, 2015, 11:13:25 AMhet lukt me niet om de foto's terug te zetten met ctrl c en v. uit afbeeldingen.

Je moet bij het terugzetten van de foto's in een eerdere post niet de foto's zelf proberen te kopiëren, maar alleen de links daar naar toe. Die links zien er (ongeveer) zo uit: [imq]http://waarneming;nl/fotonew/2/7887362.jpg[/imq]

Je kunt deze links gewoon in je eerste post zetten door te drukken op de knop 'Verander' en dan de links op de juiste plek in de tekst te plakken...
Met vriendelijke groet, Rob

sjaakvantiel

#11
Bedankt Rob. Dat ga ik een keer uitproberen. Kan ik ook andere foto's (dus die niet zijn gelinkt aan waarneming.nl). maar in een ander bestand zitten, ook zo rechtstreeks overbrengen naar het forum? Bv. via 'reageer'. Want mijn waarneming, inclusief foto's, had ik ook verwijderd. Nu dus maar teruggezet op waarneming amfibieën en vervolgens de foto's dan weer gelinkt (zoals je bedoelt denk ik, ctr c/v) ) naar het forum, via reageer op het topic. Best omslachtig dus het zal wel korter kunnen. Groet. Sjaak.

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.