1000 soorten in 2015 in je eigen gemeente

Gestart door Yeronimo, januari 03, 2015, 21:23:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

ik krijg ermee te maken dat een waarnemer plantensoorten niet correct invoert omdat ondersoorten niet mee zouden tellen in dit project. Bijv. Gewone hoornbloem of de tuinvorm van Gevlekte dovenetel. Waarom kan dit niet net zo geregeld worden als in de Levenslijst?
mvgr, Hinko

Erik van Dijk

Citeerik krijg ermee te maken dat een waarnemer plantensoorten niet correct invoert omdat ondersoorten niet mee zouden tellen in dit project. Bijv. Gewone hoornbloem of de tuinvorm van Gevlekte dovenetel. Waarom kan dit niet net zo geregeld worden als in de Levenslijst?




Dit is ongetwijfeld de impact op de benodigde rekencapaciteit.


Maar als je de soort invult in plaats van de de ondersoort, doe je toch niets verkeerd. Dat klopt nog steeds. Een IJslandse grutto is nog steeds een Limosa limosa. Toch?
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Hinko

Citaat van: Erik van Dijk op april 12, 2015, 07:46:20 AMMaar als je de soort invult in plaats van de de ondersoort, doe je toch niets verkeerd. Dat klopt nog steeds. Een IJslandse grutto is nog steeds een Limosa limosa. Toch?

dat is wat te kort door de bocht, zeker voor planten. Hier lopen de opvattingen over wat een soort is nogal uiteen. Bij planten komt het relatief vaak voor dat wat wij 'soorten' noemen eigenlijk tot een verzameling nauw verwante taxa behoren. Zie ook het hoofdstuk over soortsvorming in de Heukels flora. Ik verwacht dat er in een nieuwe uitgave van de Heukels dmv 'splitting' heel wat nieuwe soorten bij gaan komen.

Het concrete voorbeeld van Lamium maculatum: de wilde vorm is goed herkenbaar en heeft een duidelijke ecologisch-geografische verspreiding. De veelvuldig verwilderde tuinvorm 'variegatum' is overal in de buurt van tuinen ingeburgerd. Het is m.i. goed mogelijk en ook zeer wenselijk om deze 2 te onderscheiden.
mvgr, Hinko

hiskodevries

Goed opgemerkt Hinko. Ik zal zien of daar wat te verbeteren valt. De reken capaciteit speelt in dat scherm niet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Erik van Dijk

CiteerGoed opgemerkt Hinko. Ik zal zien of daar wat te verbeteren valt. De reken capaciteit speelt in dat scherm niet.


Mooi, want ik vul het ook liever precies in. Nu is het zo dat je ziet dat je iets niet gezien hebt terwijl dat wel zo is tenzij je generaliseert.



Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

hiskodevries

Erik, ga jij eens testen of dat werkt met deze link http://waarneming.nl/1000_soortendag_generiek_v2.php?gebieden[]=22966&from=2015-01-01&to=2015-12-31&doel=1000&title=1000%20soorten%20in%20de%20gemeente%20Nijmegen&user=1898#

dus 1000_soortendag_generiek.php in de link wijzigen voor 1000_soortendag_generiek_v2.php en kijken of een ondersoort correct tot soort wordt omgezet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

bas.drost96

Ik had dat ook gemerkt dat een soort niet meetelt als je een ondersoort daarvan invult. Ik heb net de link van Hisko gebruikt, maar dan voor mijn eigen waarnemingen, en nu staat o.a. de gele dovenetel erbij, dus bij mij werkt het iig  ;D.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Erik van Dijk

Hoi Allemaal,


Ik heb even gecheckt en het lijkt helemaal te kloppen.  :duim:


Ik stuur de excelvergelijking even op naar Hisko.




Overigens zag ik bij mezelf dat ik er 5 soorten op vooruit ging, omdat ik natuurlijk alleen gesmokkeld bij de bijvoorbeeld glanzende plus gewone hoornbloem en grote weegbree. Maar niet bij de stadsduif, bonte elke dovenetel of de Wilde Averuit. Dat zou de data vertroebelen.






Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Yeronimo

Top  :duim:

Zeg Erik, je gaat echt heel erg hard. Goed bezig. Maar zou je, je doel niet omhoog willen zetten naar 1500 bijvoorbeeld? Want zo is het voor je in principe geen lol meer aan lijkt me  :angel:
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Yeronimo op april 14, 2015, 11:21:42 AM
Top  :duim:

Zeg Erik, je gaat echt heel erg hard. Goed bezig. Maar zou je, je doel niet omhoog willen zetten naar 1500 bijvoorbeeld? Want zo is het voor je in principe geen lol meer aan lijkt me  :angel:

Of met deze snelheid 2000  ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Erik van Dijk

CiteerTop  [/size]Zeg Erik, je gaat echt heel erg hard. Goed bezig. Maar zou je, je doel niet omhoog willen zetten naar 1500 bijvoorbeeld? Want zo is het voor je in principe geen lol meer aan lijkt me 



Eerst even het vinkje halen dat ik mijn doel behaald heb. Zo snel mogelijk naar de 1000 in het Schitterende Nijmegen.



Maar wees niet ongerust ik ga na de 1000 gewoon verder tot 31 december en kijken waar het schip strand en 1500 zou moeten kunnen. Hoewel het natuurlijk wel lastiger wordt. Heel veel planten had ik al als rozet. Dat zullen lang niet alle waarnemers hebben. Die halen dat later gewoon weer in.



Gisteren tijdens een uurtje TV kijken 882 en 883. De Gewone Huisspin en de Bruine Huismot!! En ook mijn dochter werkte mee met een verzameling hoofdluizen in haar haardos. ;-)


De ranking blijf ik wel vreemd vinden. Dat Andre van den Berg op plek 9 staat met het tweede totaal. En ook ik zal binnenkort wel worden ingehaald door iemand met een lager doel.






Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Erik van Dijk op april 14, 2015, 19:59:29 PM
CiteerTop  [/size]Zeg Erik, je gaat echt heel erg hard. Goed bezig. Maar zou je, je doel niet omhoog willen zetten naar 1500 bijvoorbeeld? Want zo is het voor je in principe geen lol meer aan lijkt me 



Eerst even het vinkje halen dat ik mijn doel behaald heb. Zo snel mogelijk naar de 1000 in het Schitterende Nijmegen.



Maar wees niet ongerust ik ga na de 1000 gewoon verder tot 31 december en kijken waar het schip strand en 1500 zou moeten kunnen. Hoewel het natuurlijk wel lastiger wordt. Heel veel planten had ik al als rozet. Dat zullen lang niet alle waarnemers hebben. Die halen dat later gewoon weer in.



Gisteren tijdens een uurtje TV kijken 882 en 883. De Gewone Huisspin en de Bruine Huismot!! En ook mijn dochter werkte mee met een verzameling hoofdluizen in haar haardos. ;-)


De ranking blijf ik wel vreemd vinden. Dat Andre van den Berg op plek 9 staat met het tweede totaal. En ook ik zal binnenkort wel worden ingehaald door iemand met een lager doel.








Aan de ene kant wel vreemd. Maar ja, sommige gebieden maken 1000 soorten wel lastig. Bijvoorbeeld je eigen tuin. Iemand die daar, ik meen 300 soorten, wil zien die heeft het denk ik ook wel lastig. Dan kan percentage misschien wat eerlijker zijn.

Maar van mij mag het totaal aantal geziene soorten best op plek 1 komen te staan. Lijkt mij wel het beste.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Erik van Dijk

CiteerAan de ene kant wel vreemd. Maar ja, sommige gebieden maken 1000 soorten wel lastig. Bijvoorbeeld je eigen tuin. Iemand die daar, ik meen 300 soorten, wil zien die heeft het denk ik ook wel lastig. Dan kan percentage misschien wat eerlijker zijn.


Jeroen Breidenbach heeft in een bos zeker een grotere uitdaging, maar zitten er ook tussen met een paar honderd in een grote gemeente met veel natuur.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Erik van Dijk op april 14, 2015, 21:04:48 PM
CiteerAan de ene kant wel vreemd. Maar ja, sommige gebieden maken 1000 soorten wel lastig. Bijvoorbeeld je eigen tuin. Iemand die daar, ik meen 300 soorten, wil zien die heeft het denk ik ook wel lastig. Dan kan percentage misschien wat eerlijker zijn.


Jeroen Breidenbach heeft in een bos zeker een grotere uitdaging, maar zitten er ook tussen met een paar honderd in een grote gemeente met veel natuur.

Klopt. Daar hoor ik zelf ook wel bij (500 in Kampen). Alleen met een studie (afstuderen), fulltime baan en gezin (2 kinderen) is 500 op zich ook al een uitdaging. Mogelijk dat ik het nog bij stel in de loop van het jaar.

Maar goed. Zo kan er dus meer spelen waardoor het doel wat lager is, maar nog steeds een uitdaging ;)

Maar ik ben het wel met je eens dat het meeste aantal soorten wel het beste is. De uitdaging was tenslotte ook het meeste aantal soorten in je gemeente en niet het hoogste percentage in een gebied (dan wordt mijn doel 1 soort in Kampen ;))
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Hannie Luijten

Ik denk ook dat het meeste aantal soorten het beste is. Zelf heb ik wel voor een klein aantal gekozen (250), voor een redelijk grote gemeente. Omdat ik mijzelf toch wel als beginner zie. Met niet altijd even veel tijd. En niet zo heel veel ervaring. En omdat ik in al die jaren dat ik nu waarnemingen doorgeef nog niet eens aan een totaal van 250 soorten gekomen ben. Voor mij gaat het er ook niet om om boven aan die lijst te eindigen; ik zie dit als een motivatie/stok achter de deur om zo veel mogelijk om mij heen te kijken en te noteren/fotograferen. En tot nu toe lukt dat aardig. Mocht ik die 250 halen (ik heb goede hoop dat dat gaat lukken) dan ga ik daar zeker niet stoppen maar probeer ik echt zo ver mogelijk te komen.  :)
Groet, Hannie

Erik van Dijk

CiteerKlopt. Daar hoor ik zelf ook wel bij (500 in Kampen). Alleen met een studie (afstuderen), fulltime baan en gezin (2 kinderen) is 500 op zich ook al een uitdaging.


Waar een wil is is een weg. Ik heb ook twee mooie dochters, die naar de atletiek moeten en naar paardrijden. Verder tel ik ook een BMP voor vogels en twee libellenroutes en een winteratlasblok. Allemaal buiten de gemeente. O ja ik werk ook nog. :angel:


Maar ieder doet wat ie kan of waar ie zin in heeft.


De velduren zijn niet het meeste werk. Het meeste werk is determineren en dat kost veel kennis, maar vooral effectief zoeken en veel tijd.

Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Erik van Dijk op april 14, 2015, 23:19:18 PM
CiteerKlopt. Daar hoor ik zelf ook wel bij (500 in Kampen). Alleen met een studie (afstuderen), fulltime baan en gezin (2 kinderen) is 500 op zich ook al een uitdaging.


Waar een wil is is een weg. Ik heb ook twee mooie dochters, die naar de atletiek moeten en naar paardrijden. Verder tel ik ook een BMP voor vogels en twee libellenroutes en een winteratlasblok. Allemaal buiten de gemeente. O ja ik werk ook nog. :angel:


Maar ieder doet wat ie kan of waar ie zin in heeft.


De velduren zijn niet het meeste werk. Het meeste werk is determineren en dat kost veel kennis, maar vooral effectief zoeken en veel tijd.

Inderdaad iedereen doet wat ie kan of zin in heeft. Ik heb zin in 10.000 soorten, maar ja om 2 uur 's nachts ga ik meestal toch nog even slapen en in het weekend de kinderen tussendoor aandacht geven...

Het doel is 500 maar het record zit ergens in de buurt van 650. Bij 500 ben ik tevreden voor dit jaar met deze omstandigheden. Dit jaar toch al 20 nieuwe soorten voor de gemeente Kampen en daar wil ik er nog wat bij hebben.... vooral bij de insecten.

Maar als Hisko het voor elkaar krijgt om de ranking te veranderen helemaal top!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

VictorE

Ik heb Erik van Dijk inderdaad op gebied van percentage even ingehaald. Heb inmiddels mijn doel aangepast van 500 naar 1000 soorten. In eerste instantie mijn doel op 500 gezet, omdat ik gewoon geen idee had wat tot de mogelijkheden behoorde (qua tijd en mijn determinatievaardigheden). Maar nu ik in April al in de 400 zit lijkt me 1000 soorten in Almere ook wel haalbaar.

Groet,
Victor

hiskodevries

Het gaat uiteindelijk om het feit of je het gestelde doel haalt en hoe ver je hier vanaf bent. Het is niet een lijstje 'wie heeft de grootste' je ziet hierboven ook gebeuren dat mensen hun doel bijstellen als ze te vroeg het doel halen. Als degene met het hoogste aantal soorten bovenaan staat wordt het lijstje minder veranderlijk.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

M.V.S

Wat goed dat (na twee jaar dit onderwerp aangekaart te hebben voor wat betreft de planten) het aangepast is dat een op ondersoort ingevoerde waarneming ook meetelt. Mijn bezwaar om mee te doen is dus weggenomen nu en doe graag mee!

Ik heb me aangemeld voor 750 soorten in de gemeente Etten-Leur.
Groetjes, Marc

Henri van Dodeweerd

Citaat van: M.V.S op april 16, 2015, 10:41:03 AM
Wat goed dat (na twee jaar dit onderwerp aangekaart te hebben voor wat betreft de planten) het aangepast is dat een op ondersoort ingevoerde waarneming ook meetelt. Mijn bezwaar om mee te doen is dus weggenomen nu en doe graag mee!

Ik heb me aangemeld voor 750 soorten in de gemeente Etten-Leur.

Leuk! Welkom Mark!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jan Borst

Ik snap echt niet wat ik fout heb gedaan  :P (ben wel aan het begin van het jaar aan het knooien geweest om te kijken of ik een zelf gedefinieerd gebied als doelgebied kon krijgen, bedoeling was namelijk om het doel in mijn tuin te halen) maar ik verschijn elke keer dubbel in de lijst "overzicht behaalde doelen". Na een aantal dagen verdwijnt 1 van de 2 meestal weer, maar zo gauw als ik mijn lijst bijwerk sta ik er gelijk weer dubbel in. Iemand een idee hoe dit kan en of er iets aan te doen is?

Michiel en Milka

Citaat van: M.V.S op april 16, 2015, 10:41:03 AM
Wat goed dat (na twee jaar dit onderwerp aangekaart te hebben voor wat betreft de planten) het aangepast is dat een op ondersoort ingevoerde waarneming ook meetelt. Mijn bezwaar om mee te doen is dus weggenomen nu en doe graag mee!

Ik heb me aangemeld voor 750 soorten in de gemeente Etten-Leur.
Welkom! Ik moest aan je denken toen deze mutatie werd doorgevoerd, maar je hebt zelf de weg al gevonden.  :duim:
Met de soorten van vandaag erbij ben ik precies op de helft.  :)
PS zou een target als dit ook niet iets zijn voor observation.org? Stel jezelf een doel in de vakantie?
Groet, Michiel

Marco de Haas

In de gemeente Ede moet 1500 soorten vast ook lukken, maar voor een vogelaar (beginnende all-rounder) is 500 al aardig wat ;). Daarnaast ook nog is examens en de start van een nieuwe studie (toegepaste biologie  ;D). Maar tussendoor zal er vast wel het een en ander aan tijd tussendoor komen zodat ik die 500 wel moet halen, en dan zien we volgend jaar wel weer wat we dan gaan proberen ;). In ieder geval in mijn eigen tuin al weer een paar nieuwe soorten voor de gemeente Ede gevonden  :micro:.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Hannie Luijten

Het gaat veel harder dan ik gedacht had  8)  Ik heb mijn doel een beetje naar boven bijgesteld.  ;)
Groet, Hannie

Erik van Dijk

Zo de 1000 soorten zijn binnen. O0


Ik ben toe aan een biertje.  8) 8) 8)


Maar natuurlijk weten we in 2015 van geen ophouden.



Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Marco de Haas

Gefeliciteerd! Dat is snel zeg. Misschien een idee om je doel omhoog bij te stellen  ;). Ikzelf ben net pas de 150 gepasseerd.
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

Hannie Luijten

Gefeliciteerd  :D  Dan zou ik ook een biertje nemen, minstens  ;D
Groet, Hannie

Henri van Dodeweerd

Gefeliciteerd! Super!! Vanmorgen keek ik nog even en zag dat je er bijna was, ik vroeg me af wanneer je er helemaal zou zijn, super!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd