Ook vondst (dood) en sporen tellen niet mee voor de levenslijst, net als ingezaaid of aangeplant bij planten. Deze tellen overigens wel mee in deze soortenstrijd.
Klopt, dank voor de aanvulling.
Overigens vind ik het een vreemde opmerking die je maakt over die vogels, ik vind het namelijk logisch voor welzijn van vogels die geringd worden en de toeloop op de ringstations die er zou komen.
Ik vind het logisch dat de ringers zorgen voor het welzijn van vogels. Die persoon vangt toch al met nuttigere doeleinden dan een lijstje bijhouden, anders krijgt ie z'n ontheffing niet (of hoort niet te krijgen). Als een ringer besluit om een vogel langer vast te houden voor evt. twitchers zie ik geen bezwaar om vergunningen in te trekken. Ik moet er werkelijk niet aan denken om een gevangen zoogdier langer dan nodig te bewaren, omdat iemand m wil zien.
Daarnaast, de meeste ringstations zijn naar mijn weten geen openbaar terrein, dus die toeloop zou ook geen excuus moeten zijn. Voor de echte zeldzaamheden gaan mensen toch wel erbuiten kamperen de volgende dag, heb ik het idee.. En als ringers bang zijn voor toeloop, houdt niks ze tegen om de waarneming een tijdje later in te voeren / op embargo te zetten.
Overigens wat maakt het verder uit of iemand zegt of het wel of niet telt? Gaat toch om jouw beleving! 
Daar zijn we het helemaal over eens