Wie kan mij informatie geven over de zgn klustervlieg

Gestart door Peter Boelee, januari 01, 2015, 22:31:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Peter Boelee

Ik kom nu regelmatig de zogenaamde klustervliegen tegen ( Pollenia rudis ). In boerenschuren, op koude zolders en in kerkuilkasten. Nu ik ze ook tegen kom in een vakantiehuis en ze daar voor veel overlast zorgen, zou ik er graag meer over willen weten.  Op de sites van ongediertebestrijders staat steeds te lezen dat ze warme plekken zoeken om te overwinteren, maar volgens mij is dat juist niet het geval. Want ik kom hele klonters vliegen tegen op plekken waar het constant koel is, zoals zolders en kerkuilkasten in boerenschuren. Ze zitten te zitten en bewegen zich niet, net als sommige vlindersoorten die kelders, zolders en bunkers uitkiezen om te overwinteren.  Als het waar zou zijn dat ze juist in het najaar op zoek gaan naar warme ruimtes om te overwinteren zouden er veel meer mensen last van moeten hebben, omdat ze dan voor een verwarmd woonhuis zouden kiezen.
In het betreffende vakantiehuis staat de thermostaat altijd op 10 graden, behalve als er gasten komen. Een dag nadat ik de thermostaat op 20 had gezet zaten alle ramen vol met deze vliegen, wakker geworden uit hun winterrust.
Mijn stelling:  om te voorkomen dat de vliegen in het najaar voor dit huis zullen kiezen zou het er constant warmer moeten zijn?
Graag hoor ik welke dier-en mensvriendelijke methodes ik kan inzetten om van deze vliegenplaag af te komen.
Coördinator beschermingsmaatregelen op Noord en Zuid-Beveland ten behoeve van steen-rans- en kerkuilen via VWG De Bevelanden.
Veldmedewerker Zeeuws Steenuilfonds

Bart van Hoogstraten

Vorig jaar was ik op een zolder aan het werk en raakten ze actief door de warmte die binnenstroomde van beneden. Ettelijke honderden die zeer hinderlijk waren maar ze concentreerden zich rondom de brandende tl-bak onder de nok en ik had ze binnen een kwartier allemaal te pakken met de stofzuiger. Stofzak eruit halen en hand op het gat houden, afplakken met paar strookjes brede schilderstape en in de vuilnisbak ermee. Ik heb de dagen erna geen enkele vlieg meer gezien en mijn klus ongestoord af kunnen maken. Die zolder had zeer veel kieren en gaten naar buiten en die heb ik zorgvuldig afgedicht met bouwschuim. (Beste gaat dat met een pistool met expansiepijp -> je kunt dan kleine hoeveelheden goed gedoseerd precies aanbrengen zonder dat het schuim nog veel opwelt. Met zo'n wegwerpbus met slangetje is dat veel moeilijker en knoeiwerk bovendien).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/