Noordelijke Grote Bonte Specht ?

Gestart door canoorlander, december 31, 2014, 18:45:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

canoorlander

Op 30 december heb ik bij de Tiendweg, Willige Langerak, Lopik een vrouw Grote Bonte Specht gefotografeerd. Het patroon op de buitenste staartpennen zou volgens Advanced Bird ID Guide duiden op de nominaat-vorm major (t4 and t5 with black barring distinctly narrower than white bars). Hoe hard is dat kenmerk?

Graag jullie mening

groeten
Albert

Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

frankneijts

De nominaat moet (ook) witter zijn op de lichte delen en een kortere, stompere snavel hebben: dat is hier niet het geval en dus lijkt me dit een normaal wijfje pinetorum. Om dan alleen op basis van deze ene vogel het kenmerk van die staartpen-tekening af te serveren is ook weer zo wat maar als je alleen al even in onze foto-database kijkt naar de staarten (t5 en t4) van Nederlandse (pinetorum) Grote Bonte Spechten, vraag ik me toch af hoe onderscheidend dat "black barring distinctly narrower than white bars" bedoeld is?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

canoorlander

Volgens Nils van Duivendijk (per e-mail) is dit of een pinetorum of een intergrade met major. Het patroon op de buitenste staartpennen wijst in de richting van de laatste. De wang is niet zuiver wit (als bij major) en de buitenste handpennen hebben vijf (in plaats van zes zoals bij major) vlekjes. De snavel is, zoals Frank ook al schreef, niet puntig genoeg. Het patroon op de buitenste staartpennen is variabel en kan alleen in combinatie met andere kenmerken gebruikt worden bij een determinatie van een zuivere major.
Bedankt voor de reacties hier en naar mijn e-mail adres.

Ik vraag me nu eigenlijk af wat de status van major in Nederland is. Zijn er uberhaupt zekere waarnemingen van deze ondersoort of hebben die betrekking op tussenvormen.

gr. Albert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander