Microscoop om insecten te bekijken als beginner, zou deze wat kunnen zijn?

Gestart door robertknoops, december 31, 2014, 16:18:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

robertknoops

Hallo,

Ik zou graag insecten (Kevers) onder een microcoop willen bekijken maar weet er niets van,
ik heb deze gevonden voor €109               http://www.vermandel.com/product.php?pid=1710

Ik begrijp dat het niet veel kan zijn voor dat geld maar kan even niet meer uitgeven,
zou het toch iets zijn om mee te beginnen en ik zie dat je het op de pc kan aansluiten
wil dat dan zeggen dat je bv het beeld/foto kunt opslaan?

Hoop op wat tips alvast bedankt.

Groeten,
Robert

Melchior van Tweel

Hallo Robert,
De microscoop die je op het oog hebt in iederdaad niet geweldig. Maar de eerste vraag die je jezelf moet stellen: heb je beeld nodig met opvallend licht of doorvallend licht. Bij insecten kan ik me voorstellen dat je aan het eerste meer zult hebben. Dan is de keuze voor een  microscoop niet logisch en kan je beter kiezen voor een binok (stereoloep). Dus eerder zoiets:http://www.vermandel.com/productlist.php?action=cat&cid=65
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Frank van de Putte

Je kunt ook eens kijken naar USB-microscoopjes, ik heb zelf al een paar jaar een VEHO, die was toen 35 euri.
Dat is echt voor beginners, hier staat een topic met bevindingen;  http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=135523.0

En hier nog wat praktijkplaatjes van een een schildpadtor; http://waarneming.nl/waarneming/view/82817601

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

robertknoops

Hallo Melchior en Frank, bedankt voor de tips ik kon het niet laten en ben gisteren verder gaan zoeken,
ik heb deze inmiddels besteld  Bresser Microscoop Biolux Advance 20x - 400x  voor €185
Ik hoop dat ik geen miskoop heb gedaan ik hoop dat ik er een beetje van alles mee kan doen vindt het meeste toch mooi
en intresant.            http://www.bresser-online.nl/Webwinkel-Product-80572921/Bresser-Microscoop-Biolux-Advance-20x-400x.html

Groetjes,
Robert

spinnenvrouw

#4
Hallo Robert,
met je aankoop zul je ongetwijfeld leuke dingen gaan doen.
Maar kijk toch ook nog even hier  (ook de items eronder) en hier

In jouw situatie  -je wilt kevers bekijken en fotograferen maar hebt eigenlijk geen idee waarmee je dat zou moeten doen-  zou je ook contact kunnen opnemen met een natuurvereniging als de KNNV.  Die hebben vaak werkgroepen die microscopen en binocs gebruiken.  Daar kun je uitleg krijgen over de apparatuur en wat je er mee kunt doen, en als je lid wordt kun je op werkgroepavonden ook van die   -vaak dure-  spullen gebruik maken.
Jacomijn Prinsen

robertknoops

Hallo Jacomijn, bedankt voor de tips weer een heel stuk wijzer geworden. Groeten, Robert

spinnenvrouw

Jacomijn Prinsen

robertknoops

Ja hoor zal ik doen, het zal wel erg veel uitproberen worden ik heb er dus helemaal geen ervaring mee,
we zullen zien, hoop dat het ook leuke/mooie beelden gaat opleveren. Maandag wordt het verstuurd dus ik
neem aan dat als ik thuis ben het dinsdag binnen heb.

Groetjes,
Robert

robertknoops

Hallo,

Ik heb de microscoop binnen en vanmorgen wat uitgeprobeerd maar het is helemaal niets.  :-\
De kwaliteit van de foto's zeer slecht niet scherp te krijgen.
Heb contact gehad en kan hem terugsturen, gaat vandaag of morgen weer retour.

Groetjes,
Robert

Henri van Dodeweerd

Mocht je nog gaan kijken naar USB-microscopen kun je ook op ebay.com kijken voor 20 dollar uit China met gratis verzenden. Val je je geen buil aan ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

robertknoops

Hallo Henri, ja dat is een goed idee dat kan ik in ieder geval proberen. Groeten, Robert

jvogels

Robert, wat jij nodig hebt is een stereo microscoop.

met een "echte" micreoscoop zitten de objectieven zeer dicht bij het object dat je wilt vergroten. Dit zijn typisch preparaten die je op een prepareerglaasje met dekglaasje plaatst. Met een kever kom je daar uiteraard niet ver mee.

Ik heb zelf een bresser advance ICD en ben daar al jaren zeer tevreden over.

Kijk eens naar deze:
http://www.bresser-online.nl/Webwinkel-Product-4995834/Bresser-Microscoop-Advance-ICD-10x-160x.html

Hier heb je een hele hand aan ruimte tussen het objectief (dat is het ronde zwarte gedeelte) en het object (plaats je op het tafeltje).  Dit is wat in eerdere posts als stereo microscoop werd bedoeld.

Mijn model is een van de duurdere instap types (kan nog veel duurder), met goedkopere modellen kom je vaak ook al een heel eind.

Om een indruk te geven van mijn apparaat; hier een plaatje die ik met een digitaal oculair heb gemaakt door de derde tubus; het is de palp van een mannetje Beekpyamaspin (zie tweede foto voor een vrouwtje van dezelfde soort)





Frank van de Putte

Citaat van: jvogels op januari 16, 2015, 22:35:07 PM
Ik heb zelf een bresser advance ICD en ben daar al jaren zeer tevreden over.

Dat zijn zeker fraaie plaatjes Joost, maar daarvoor heb je waarschijnlijk nog wel een spiegelreflexcamera en een speciale adapter nodig!?
Die kosten komen er dan bij als je met zo'n "trinoc" ook foto's wilt maken, en  ga je toch al snel richting de duizend euro denk ik.

Ik ben zelf op zoek naar een opvolger van mijn USB microscoopje,maar vind dat nogal een grote financiële stap.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

robertknoops

Hallo Joost,

Bedankt voor de info, dat zijn erg mooie foto's en dat is wat ik heel erg belangrijk vindt.
Bij de microscoop waren de beelden zeer slecht.

Als ik het goed begrijp en gegoogled heb heb ik naast de stereo microscoop dus een projectie camera adapter nodig om
de body van de camera op te monteren. Ik zelf heb de Nikon D7000 als het op deze manier mogelijk is om goede foto's te maken
is het zeker de moeite waard.

Dit is nog beschreven bij Bresser;
Fotografie of opnames maken met een pc-oculair wordt mogelijk gemaakt door de trinoculaire aansluiting.

Pc-oculair is dit een kleine camera apart los zoals is ingebouwd bij de microscoop die ik besteld had, als dat zo is
is de kwaliteit dan ook een heel stuk minder dan als je foto's maakt met de spiegelreflex camera?

Het lijkt mij een erg mooi apparaat, dat gaat sparen worden.

Groeten,
Robert