Pontische Meeuw/Geelpootmeeuw Eebrug Leeuwarden discussie

Gestart door Yeronimo, december 29, 2014, 19:37:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Goedenavond allen,

Op 16 december kwam ik langs de Eebrug in Leeuwarden. Net ten noorden ervan ligt een hotspot waar ik al vele geelpootmeeuwen en pontische meeuwen heb mogen bewonderen de afgelopen jaren. Dit najaar was tot nu toe erg mager met maar één pontische meeuw (1kj, geringd exemplaar uit Polen), maar deze dag was het weer raak. Ik was alleen niet voorbereid hiervoor, ik had namelijk enkel mijn macrolens bij me en kon de meeuw niet goed vastleggen, maar wel bekijken.

De vogel had erg opvallend gele poten in het veld. Door middel van het postuur, namelijk mooi slank dier, kwam ik vooral op Pontische meeuw. Het patroon in vlucht leek dit te bevestigen met mooie lichte ondervleugels, staarttekening die er goed uit zag. Tweede winter noemde ik het in het veld en zette het dier gelijk op de lokale whatsapp, de ToH-groep. Je weet het namelijk maar nooit, oudere vogels blijven toch sneller hangen op een bepaalde plek en zou leuk zijn deze meeuw te volgen.

Het duurde drie dagen voor ikzelf en anderen de tijd vonden en het weer goed genoeg was, maar Erwin Walstra vond de vogel weer op de plek en maakte veel betere foto's om een discussie te kunnen beginnen:

Daarna had ik met Lazar Brinkhuizen een discussie over de vogel die hij in eerste instantie beter vond rijmen op een geelpootmeeuw. De snavel is niet zo mooi licht en lang als een pontische meeuw normaal heeft, maar ikzelf vond hem ook totaal niet zwaar zoals een geelpoot zou hebben. Een beetje tussenin, waarin de hoek dat je de snavel zag behoorlijk meetelde. Uiteindelijk kwam hij toch zelf ook uit op een markante pont en was de discussie eigenlijk weer een beetje weg.

Toen Arno Niehof de vogel op 22 december weer had leek ik een patroon te zien in tijdstippen dat de meeuw er was. Tussen 13:40 en 14:30 altijd waargenomen, daarbuiten zonder resultaat tot nu toe gepost. Ikzelf heb het vervolgens gepromoot onder mensen om ernaar te gaan kijken en te kijken of het patroon klopt. Dus als je kijkt ook doorgeven als je haar niet ziet. Dit leverde veel gegevens op, die ook goed gebruikt kunnen worden als er een vangpoging ondernomen wordt het dier een ringetje te geven.

Op 23 december waren we met een flinke groep mensen twee uren aan het posten om te kijken of de theorie klopt. De vogel bleef door een overdosis aan brood gewoon zitten de gehele twee uren van begin tot eind. Mooie collage kunnen maken van eigen foto's, dat wel.

Op 23 december mailde Cornelis Fokker mij eveneens waarom dit geen geelpootmeeuw kon zijn? Onder andere door het ontbreken van de mirror op de P10. Ikzelf wist dat deze redelijk vaak ontbrak, zoals in deze link: http://gull-research.org/cachinnans/2cy/2cydec03.html. Bij navraag bij Ruurd Jelle van der Leij zijn pontische meeuwen in Grou had hij ook al gauw vier verschillende tweede winter pontische meeuwen gevonden in zijn archief die geen mirror hadden op de P10, komt dus best vaak voor.

De vogel werd veel 'getwitcht' de dagen erna (http://waarneming.nl/gebied/view/22720?g=0&from=2006-01-02&to=2014-12-29&sp=937&z=0&u=0&rows=20&g=0&z=0&from=2014-12-16&to=2014-12-29&rows=20&u=0). Geen van allen twijfelde eraan en telde de vogel al. De eerste persoon die twijfelde was Ruurd Jelle van der Leij zelf die de vogel op 26 december zelf zag en er ook niet geheel uit kwam. Qua gedrag vond hij het afwijken van pont door het ontbreken van het voor hem bekende geschreeuw bij aanvallen. Zelf had ik dit wel licht gehoord op de 16de, maar daarna niet meer en niet overtuigend. Ruurd Jelle heeft ook verder gezocht en gekeken en rond gemaild. Martijn Bot had zelfde kijk, 'kleed kan op pont maar tertails bijzonder raar. Kop en houding meer geelpoot'. De conclusie was eigenlijk dat het zeer waarschijnlijk niet een zuivere pontische meeuw was en dat de pootkleur bovendien ook erg geel was voor pont. Tevens lijkt er zich een rode oogring te gaan ontwikkelen rond het oog. Ruurd Jelle maakte ook foto's, twee van hem bij het bericht toegevoegd.

Het patroon van de afgelopen dagen:

Pontische meeuw 2e winter Eebrug patroon
Datum - Tijdstip - Aantekening - Waarnemer
16-12-2014   14:30            Ter plaatse en vloog meteen weg richting Bilgaard (west)   JB
19-12-2014   12:45-13:15   Niet ter plaatse, geen succes                                         JB
19-12-2014   14:00            Ter plaatse                                                                 EW
20-12-2014   15:30-16:00   Niet ter plaatse, geen succes                                         JB, MZ
22-12-2014   13:40            Ter plaatse                                                                 AN
23-12-2014   13:11-15:15   Ter plaatse, van begin t/m einde                                    PvE, PP, NA&PA, DS, JB
24-12-2014   13:45-14:15   Ter plaatse, van begin t/m einde                                    JB, JT&GT, WvZ
25-12-2014   11:29-11:44   Ter plaatse, van begin t/m einde                                    MI, MZ, HD
25-12-2014   15:00            Ter plaatse                                                                 HB
26-12-2014   12:00-13:15   Pas vanaf 12:15 ter plaatse t/m einde                              RJvdL
26-12-2014   14:52            Ter plaatse                                                                  RD&VD
29-12-2014   13:55            Ter plaatse, maar gelijk weg gejaagd door vuurwerk.          EW
                                      Weggevlogen richting Leeuwarder Bos (noord)
29-12-2014   14:10-14:30   Niet ter plaatse, geen succes                                           JB
29-12-2014   15:35            Niet ter plaatse, geen succes                                           JB

Na oud & nieuw zal hoogstwaarschijnlijk een vangpoging gedaan worden om te ringen en te meten.
Tot die tijd zou ik graag deze vogel hier ter discussie willen brengen. Wat zouden jullie ervan maken en waarom? Hoewel je niet te snel moet wijzen richting een hybride kan een hybride pontische meeuw x geelpootmeeuw wellicht goed passen op deze meeuw. Hoe dan ook, het is een prachtbeest!

Alvast dank voor de reacties!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Ruurd jelle van der leij

Close up kop met rode delen rond oog die zich ontwikkelen

Leon Edelaar

Zie de (opmerkelijke) gelijkenis in de dekveren (met name kleine en grote) en de tertials in deze Geelpoot met ring.
Foto van 5-11-2010 van Pim Wolf.

Ik zeg hiermee niet dat het een Geelpoot is (al denk ik dit wel), want mijn eerste reactie was een Pont.
Ook is de variatie in (ook) Ponten behoorlijk, zo niet enorm.

Als de vogel gevangen wordt, zou ik eerder bloed afnemen dan de vogel meten.
Succes met die actie.

Leon

Yeronimo

Dank Leon. Al vind ik de grote dekveren niet bepaald gelijk, de karteling zet zich bij mijn exemplaar juist later in waardoor de binnenste veel donkerder lijken. Ook minder duidelijk wit omrand. Qua ruipatroon lijken ze wel op elkaar, al is het exemplaar van Pim zelfs verder, en dat in begin november. Is er ook een vluchtfoto van deze geelpoot?
Geelpoot lijkt inderdaad betere papieren te hebben op sommige vlakken, maar toch voelt hij nog steeds in het veld als pont. Zo slank en vriendelijk oogt ze. Ik durf er nu dus geen uitspraak meer over te doen, terwijl ik in het begin toch wel zeker was van pontische meeuw. Vandaar dat ik hoop dat er een discussie kan ontstaan die mij verder helpt in het benoemen van het beestje. Vooralsnog lijkt het niet 100% één kant op te wijzen en dat maakt het lastig, zeker als er ook nog hybrides het land aandoen. Maar goed, hopelijk wordt de vogel gevangen en komen we dichterbij. Zal zelf nog precies kijken hoe en wat, maar als er ook bloed afgenomen kan worden wie zou er dan naar willen en kunnen kijken? Peter de Knijff?

Citaat van: theomuusse op december 30, 2014, 10:15:52 AM
Ik denk ook micha.

Theo

Goed onderbouwd Theo, daar schiet ik flink mee op :P
Of bedoel je het meer in de context dat je geen kenmerken meer toe te voegen hebt die eerder nog niet genoemd waren? Want in deze losse context kan ik eigenlijk weinig tot niets met je post.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

theomuusse

Ik zie geen kenmerken tegen geelpoot, alleen maar voor.
Oa de rode oogring, de patronen op de veren, de kop, enz!

Ruurd jelle van der leij

Ik ook niet. Pont zie ik er niet in en heb vooral het niet onbelangrijke gevoel er zeker niet bij. Ik zie weinig meer tegen geelpoot na lezen van boeken en Gull research.

Leon Edelaar

Of er een vluchtfoto is van de door mij geplaatste Geelpoot weet ik niet. Ik heb de foto van Gull.org geplukt.
Je zou het Pim moeten vragen.

Peter de Knijf is inderdaad de 'dna-man'.
Ik weet niet of er kosten aan verbonden zijn, of dat Peter het kan boeken onder 'overige werkzaamheden' in een of andere moordzaak.
Zou ook wel eens willen weten wat een onderzoekje zou kosten (voor het geval dat ik ook eens wel iets wil laten testen).

leon

Ies Meulmeester

Citaat van: Leon Edelaar op december 30, 2014, 18:55:26 PM
Of er een vluchtfoto is van de door mij geplaatste Geelpoot weet ik niet. Ik heb de foto van Gull.org geplukt.
Je zou het Pim moeten vragen.

Ja hoor die zijn er: http://www.iesmeulmeester.nl/fotos.php?actie=foto&subcatsub=496

Grtn, Ies

ZLHaberham

Citaat van: Yeronimo op december 30, 2014, 17:40:56 PMZo slank en vriendelijk oogt ze.

Is dat niet precies waar het om gaat? Bij al die typische kenmerken gaan we vaak uit van mannetjes, maar voor een vrouw geelpoot is het toch bepaald niet raar om niet zo'n intimiderende kop te hebben. Die snavel komt dan ook in een ander perspectief te staan... eigenlijk best een enorme beitel voor een vrouwtje.

Hopelijk ten overvloede wijs ik er nog even op dat er wel wat bij komt kijken voor het wettelijk is toegestaan bloed van dat beest af te nemen; er is toestemming van een dierexperimentencommissie nodig, en die zal alleen worden gegeven als deze meting in een veel breder kader plaatsvindt (ik neem aan dat voor het onderzoek van De Knijff c.s. zo'n paraplutoestemming bestaat, maar dan zou het dus ook van te voren via die groep geregeld moeten worden). Een ringer die dit op eigen initiatief probeert kan, terecht, z'n ringvergunning kwijtraken. Zie o.a. dit, voorlaatste alinea.

Ruurd jelle van der leij

Nou en een vrouwtje lijkt me dit zeker want het is een erg klein beestje. Zie hier met zilver erachter en ander licht dan eerdere foto.

Rudy_Offereins

Op de  meeuwenapp kwam alleen de derde foto langs en dan maak je er al snel een pont van, ik wel tenminste. Dit beestje is even vaag als mooi, maar na veel kijken denken ik ook dat het een Micha is en sowieso een vrouwtje. Bepalend voor mij is het tamelijk scherp begrensde venster in de binnenste vier handperen.  Dat is toch  wel typisch micha en contra cach en argentatus.  Het algehele postuur in vergelijkbaar met dit vrouwtje dat ik ooit op de VAM had.
http://calidris.home.xs4all.nl/yellow4.htm

Vriendelijk groet, Rudy

Albert de Jong

Contra cach:
- kopvorm die hoekig is.
- relatief korte snavel met naar verhouding flinke gonys
- donkere snavelbasis
- veel mottig grijze 3e(?) gen. veren achter oog
- korte poten met al een gele waas
- waar is de mirror in p10?
- het lijken wel 3e gen. schouderveren met een patroon erin. Ik verwacht meer effen grijze, nieuwe daar.

Pro chach (na enig zoeken):
- patroon in grote dekveren
- witte spots op buitenvlaggen p1-4

2e generatie tertials kunnen volgens mij behoorlijk variabel zijn. Op enkele punten komt de vogel veel overeen met dit exemplaar.
Tegen een 2kj micha kan ik moeilijk punten vinden. Misschien de wat smalle staartband? Vergelijk de vogel eens met dit beest (ook een trage dekveerruier).

Geen makkelijke vogel. Ik zou 'm niet invoeren als pontische meeuw, eerder als geelpootmeeuw. Als ik in een chagrijnige bui zou zijn met een vraagteken of als hybride.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Ruurd jelle van der leij

Ja exact. Die geelpoot vond ik ook op gullresearch. Lijkt er behoorlijk op.

ZLHaberham

Citaat van: Albert de Jong op december 30, 2014, 21:04:56 PM
Pro chach (na enig zoeken):
(...)
- witte spots op buitenvlaggen p1-4

Dat is naast pro-cach overigens bepaald niet contra-micha-van-oostelijke-oorsprong; zie bijvoorbeeld de Kroatische vogels op GR (of sommige Zwitserse).

Citaat van: Ruurd jelle van der leij op december 30, 2014, 19:32:40 PM
Nou en een vrouwtje lijkt me dit zeker want het is een erg klein beestje. Zie hier met zilver erachter en ander licht dan eerdere foto.

Ja, dat bedoel ik. De vogel is een vrouwtje, en voor een vrouwtje heeft ze eigenlijk een enorme snavel. Dat pleit voor micha en tegen cach, waar je bij een vrouwtje juist een soort wurmpje als snavel verwacht.