Hoofdmenu

Skuas and Jaegers

Gestart door Gert Veurink, december 27, 2014, 11:38:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Van Olsen en Larsson. Is dat een aanrader? Zo ja iemand die daar van af wil of weet hoe ik daar tweedehands aan kan komen? Bij Bol.com en andere sites alleen het e-book, maar ik wil graag een klassieke papieren versie.
groet!
Gert Veurink



frankneijts

Dit is een flink uitgebreide en herziene uitgave van de allereerste 'Dutch Birding Vogelgids' uit 1992 ("De jagers van het noordelijk halfrond") met o.a. veel fraaie kleur- ipv (matige) zwart-wit platen. Een nadeel is dat ook deze (Pica Press-) uitgave alweer 'oud' is (van 1997) en daarmee een tikje verouderd. Immers is de ID van veel vogels een kwestie van voortschrijdend inzicht en dat geldt zeker voor lastige soorten als de jagers: niet alleen de zuidelijke skua's maar óók de min of meer 'gewone' soorten die regelmatig in W-Europa èn N-Amerika opduiken. Die ontwikkelingen zijn met één boek niet bij te houden en daarom is het nuttig om in geval van 'JagerID'-kwesties nog andere boeken erbij te pakken zoals "de Nils" ('Advanced Bird ID Handbook') en de 'Flight ID of European Seabirds' (2003), een hier niet zo vaak genoemde maar prima veldgids speciaal voor zeerukkers. Uiteraard zijn de allerlaatste ID-ontwikkelingen meestal op het www te vinden en daarbij moet ik toch ook deze site noemen waar vooral Peter Adriaens dikwijls een helder licht laat schijnen over lastige jagers maar ook anderen regelmatig blijk geven daar wel kijk op te hebben..
Maar als je gewoon een mooi vogelboek wil hebben waar veel over alle soorten jagers in staat, met mooie kleurplaten en, in het merendeel van de gevallen, afdoende informatie om jagers te herkennen, kan ik je 'Skuas and Jaegers' van harte aanbevelen (maar ik doe mijn exemplaar niet weg .. 8) ). Kijk 's op de sites voor antiquarische boeken zoals http://www.antiqbook.com/, http://www.nvva.nl/kok/vogels.htm, http://mobydick.home.xs4all.nl/birds.html (hoewel het aanbod van die laatste 2 misschien ook via de eerste link te zien is?) maar vergeet ook Marktplaats niet waar nogal wat 2e hands boek-verkopers op adverteren die soms verrassend goedkoop zijn.
EDIT: Ik zie net dat http://www.birdbooks.nl/ (bij 'catalogus' even de titel invullen) er nog mee adverteert! Als ze het inderdaad nog op voorraad hebben heb je het maandag of dinsdag al in huis (voor ca. 40 euri)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Alexander Devos

Ik heb hem vorig jaar van Sinterklaas gekregen  :blink:  Ik moet wel zeggen dat ik een beetje ontgoocheld was toen ik het opende.  Voor een boek uit 1997 nog zo veel oude zwartwit foto's... .  De publicatie van het boek moet indertijd veel vertraging opgelopen hebben.  Of de auteur had in die tijd gewoon niet zo veel informatie en goeie foto's van deze soorten die ver van de bewoonde wereld leven.

Wel vlotter geschreven dan de meeuwenbijbel 'gulls' van dezelfde auteur en dus aangenamer om te lezen.

Toch geen spijt van de aankoop van dit boek.  Maar 20 jaar na de eerste uitgave zou er iemand eens een aangepaste versie mogen komen.  Misschien moeten we Adriaens eens overtuigen ;)

frankneijts

Citaat van: Alexander Devos op december 27, 2014, 13:59:46 PM
Ik heb hem vorig jaar van Sinterklaas gekregen  :)  Ik moet wel zeggen dat ik een beetje ontgoocheld was toen ik het opende.  Voor een boek uit 1997 nog zo veel oude zwartwit foto's... .  De publicatie van het boek moet indertijd veel vertraging opgelopen hebben.  Of de auteur had in die tijd gewoon niet zo veel informatie en goeie foto's van deze soorten die ver van de bewoonde wereld leven.

Wel vlotter geschreven dan de meeuwenbijbel 'gulls' van dezelfde auteur en dus aangenamer om te lezen.

Toch geen spijt van de aankoop van dit boek.  Maar 20 jaar na de eerste uitgave zou er iemand eens een aangepaste versie mogen komen.  Misschien moeten we Adriaens eens overtuigen ;)

Ik denk dat zelfs als de foto's in het boek uit 1997 hadden gedateerd, dat niet zoveel verschil zou hebben gemaakt Alexander. De grote doorbraak van de digitale (vogel)fotografie (waardoor het maken van mooie vogelfoto's een stuk 'democratischer' werd..) moest toen immers nog komen. Gelukkig compenseert het 'artwork' hier veel, bijv. helaas in tegenstelling tot de roofvogelbijbel van Forsman (uit 1999) die enigszins vergelijkbare mankementen heeft..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Ik dacht dat er een 2013-versie was, maar ik zoek nog even verder. Birdbooks is goede tip.
Het was ook alleen als aanvulling bedoeld, ik vind Gulls een geweldig boek, dus was benieuwd naar deze. Ik had me al bij verschillende webwinkels besteld en kreeg uiteindelijk na veel vertraging bericht dat t niet leverbaar is.
Dank voor info en meedenken!
groet!
Gert Veurink



Albert de Jong

Van zowel de Skuas & Jaegers als de roofvogelbijbel van Forsman zou ik toch héél graag een update zien. Het tekenwerk in de S&J is heel fijn ja, maar ik zou graag ook wat recente plaatjes van vogels boven zee zien en liefst ook vergelijkingsfoto's- en tekeningen die verschillende soorten naast elkaar laten zien. Qua beeld is er veel gebeurd na 1997...
Heb ooit gespeeld met de gedachte om een webspecial te maken, zoals Ruud dat over 1kj grote meeuwen heeft gedaan. Dat zou al heel veel helpen bij de determinatie van 1kj jagers, die toch het leeuwendeel uitmaken van wat er bij ons langsvliegt. Misschien komt er nog eens van, liefst in samenwerking met een echte jagerkenner, want dat ben 'k zeker niet. Nu eerst andere dingen afmaken.

De Forsman vind ik echt slecht leesbaar. De auteur is niets consequent in de naamgeving (subadult, dan weer 3kj etc) en het boek mist echt goede illustraties. Het nieuwe roofvogelboek zou een combi moeten zijn van keiharde kenmerken (a la de Nils) in een behapbare tekst met goede foto's en tekeningen. Liefst ook met van die schetsjes van beesten op trek.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.