Schele verrekijker ?

Gestart door Wilfred, december 28, 2014, 21:25:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wilfred

Ik heb het volgende probleem met mijn verrekijker.
Een tijdje geleden geleden is mijn verrekijker van tafel gevallen op het tapijt. 
Hoewel er aan body en glaswerk geen beschadigingen zijn blijkt er toch wat mis te zijn vanaf dat moment.
Als nu ergens op focus en ik haal na enkele seconden de kijker weg voor mijn ogen dan voelen mijn ogen aan alsof ik lange tijd scheel heb gekeken. Zeer onprettig.
Ik heb de dioptrie al enkele malen opnieuw ingesteld maar daar zit het hem niet. Ik heb ook het gevoel dat het beeld niet meer helemaal is wat het voorheen altijd was.
Zou het kunnen dat er door de klap mechanisch wat is verschoven inwendig waardoor kijker vals of scheel is ?

M. Hoogteijling

Ha Wilfred,

Balen dat er wat aan de hand lijkt en helaas: als het lijkt dan is het vaak ook zo. Scheel kan natuurlijk en dat zou je ook kunnen zien: richt hem op een een punt (bijvoorbeeld een dakhoek tegen de lucht) en kijk of het beeld "klopt": soms is het geen gesloten geheel (1 ronde cirkel) en zie je inderdaad dubbel: scheel. Of de ene tube is scherp en de ander niet, ook heel vervelend en meestal niet met de dioptrie op te lossen). Sterker als je eerst geen dioptrieaanpassing nodig had en nu wel nodig zou hebben dan is het helaas ook niet goed...  Lenzen of prisma's kunnen natuurlijk altijd last hebben van een opdonder.

Heb even geen betere testtips en hoop dat t meevalt
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Bart van Hoogstraten

#2
Citaat van: Wilfred op december 28, 2014, 21:25:56 PM
Ik heb het volgende probleem met mijn verrekijker.
Een tijdje geleden geleden is mijn verrekijker van tafel gevallen op het tapijt. 
Hoewel er aan body en glaswerk geen beschadigingen zijn blijkt er toch wat mis te zijn vanaf dat moment.
Als nu ergens op focus en ik haal na enkele seconden de kijker weg voor mijn ogen dan voelen mijn ogen aan alsof ik lange tijd scheel heb gekeken. Zeer onprettig.
Ik heb de dioptrie al enkele malen opnieuw ingesteld maar daar zit het hem niet. Ik heb ook het gevoel dat het beeld niet meer helemaal is wat het voorheen altijd was.
Zou het kunnen dat er door de klap mechanisch wat is verschoven inwendig waardoor kijker vals of scheel is ?

Ik denk dat het puur toeval is. Op de fractie van een seconde dat je kijker op de grond is geknald is er inwendig spontaan ook iets anders misgegaan wat onder de fabrieksgarantie valt of kreeg je op datzelfde moment ook een oogafwijking...  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Citaat van: Wilfred op december 28, 2014, 21:25:56 PM
Ik heb het volgende probleem met mijn verrekijker.
Een tijdje geleden geleden is mijn verrekijker van tafel gevallen op het tapijt. 
Hoewel er aan body en glaswerk geen beschadigingen zijn blijkt er toch wat mis te zijn vanaf dat moment.
Als nu ergens op focus en ik haal na enkele seconden de kijker weg voor mijn ogen dan voelen mijn ogen aan alsof ik lange tijd scheel heb gekeken. Zeer onprettig.
Ik heb de dioptrie al enkele malen opnieuw ingesteld maar daar zit het hem niet. Ik heb ook het gevoel dat het beeld niet meer helemaal is wat het voorheen altijd was.
Zou het kunnen dat er door de klap mechanisch wat is verschoven inwendig waardoor kijker vals of scheel is ?

Ha Wilfred,

Er zal een prisma verschoven zijn, denk ik. De prisma's zijn door hun vorm wat moeilijker vast te zetten dan de lenzen in hun vattingen.
Bij de fabricage van een kijker wordt erop gelet, dat de optische assen van de twee helften perfect uitgelijnd zijn, dat wil zeggen: parallel lopen. Op een optische bank. Doorgaans blijven de optische assen ook parallel, de meeste kijkers kunnen wel tegen een stootje.

Je ogen zullen proberen om de niet meer uitgelijnde, afzonderlijke beelden in je hersens tot één beeld om te zetten. Daar krijg je dat "schele" gevoel van, op het moment dat je de kijker weer van je ogen haalt. Dioptrie-instelling anders zetten zal niet helpen, je moet de kijker terugsturen voor reparatie.
Zit er nog garantie op?

Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo


Rob Koelman

Als je een porro kijker hebt kan het helpen als je het kijkergedeelte met het objectief (de voorste buis met de grote lens) eerst helemaal los schroeft en daarna weer vastschroeft. Op deze manier heb ik zelf vroeger wel kijkers 'ontscheeld'...
Met vriendelijke groet, Rob

Michiel en Milka

En anders kun je er altijd nog een macrolens van maken.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=247006.msg1515001#msg1515001

Die chromatische aberratie  ??? moet je dan maar voor lief nemen.  ;D
Groet, Michiel

KorHaan

Citaat van: Rob Koelman op december 29, 2014, 14:05:58 PM
Als je een porro kijker hebt kan het helpen als je het kijkergedeelte met het objectief (de voorste buis met de grote lens) eerst helemaal los schroeft en daarna weer vastschroeft. Op deze manier heb ik zelf vroeger wel kijkers 'ontscheeld'...

Ik ook. Goede bijdrage, ik ging uit van een dakkantkijker.

Groet, Ronald

Wilfred

Het is inderdaad een dakkantkijker.
Ik denk toch dat het scenario van Ronald het meest voor de hand liggend is.
Waarschijnlijk is er door de val een prisma in een van de buizen ietsje verschoven waardoor er optisch iets in onbalans is geraakt.
Mijn ogen lijken dat geringe defect op te vangen zonder dat ik er in eerste instantie zelf bewust van ben.
Totdat ik de kijker weer weghaal voor mijn ogen.
Dan ontstaat er een pijn aan mijn oogbolspieren alsof je voor de lol een tijdje scheel hebt staan kijken (zoals je dat in je kindertijd wel deed).
Ik zal eens bedenken wat ik ermee ga doen.
Bedankt voor alle reactie's.

Wim Bakker

Vervelend. Het kan het prisma zijn, maar dat hoeft niet. Het kan ook een mechanisch probleem zijn in het draaipunt van de beide kijkerhelften. Misschien is dat door de val ontzet of zit er nu speling op? Je kunt proberen door tijdens het kijken kracht te zetten op de buizen en dan te kijken of het probleem verdwijnt. Bijvoorbeeld de linkerbuis stevig vasthouden en dan de rechterbuis op of neer, of links of rechts te proberen te draaien. Voel je ietsje speling? Verdwijnt het probleem? Dan kun je de kijker nog gebruiken. Maar dan moet je 'm altijd met twee handen vasthouden en kracht zetten, niet erg comfortabel. Verdwijnt het probleem zo niet, dan is waarschijnlijk toch het prisma ontzet. Bij de goedkopere kijkers zit het prisma nauwelijks vast, of alleen met een paar kleine stelschroefjes, en is een tikje voldoende om de kijker te laten "loensen." Bij duurdere kijkers is het prisma flink vastgekit en kan de kijker tegen een stootje.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson