@Douwe: Het is een beetje deel van de "janboel" die we bij de Bladsprietkevers hebben qua familie-indeling etc. Je weet waarschijnlijk wel dat we daar eerder discussie over hebben gehad. Gaat er uiteindelijk over welke lijsten/catalogus je wilt volgen. Als je de Nederlandse indeling (van de kevercatalogus) volgt kom je internationaal in hele rare kronkels terecht. Ik heb me er nog niet toe kunnen zetten om dat allemaal in lijn te brengen met de Nederladse kevercatalogus.
Dit specifieke geval is ook zo'n discussiepunt waar de catalogus van Löbl en Smetana het ene zegt en andere, deels recentere publicaties dit weer deels weerleggen enzo. Wat mij betreft prima om ze te hernoemen naar de Nederlandse catalogus, c.q. naar NLSR, maar dan moet het wel consequent in één of ander internationaal plaatje passen waarin ook de varianten van o.a. Corsica, Frankrijk en Oostenrijk op dezelfde manier onder te brengen zijn. Dat wordt nogal snel onoverzichtelijk

@Koenraad:
Er zijn wat oude discussies over, op het (Nederlandse) forum. Verder heeft bijvoorbeeld insecte.org een aardige sleutel online en natuurlijk coleo-net.de
Makkelijkste kenmerk op jouw foto is het witte toment in de knie.