witvlakvlinder met eitjes??

Gestart door ratje, juli 19, 2007, 20:52:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

deze vlinder zat vanochtend op het raam. Al sinds 2 dagen zag ik 's ochtends iets op mijn raam zitten. Toen ik de vlinder fotografeerde zag ik dat er allemaal eitjes op mijn raam zitten. Zouden deze van die vlinder kunnen zijn. Sommig zijn ietsje witter en het lijkt wel of er in de overige eitjes een gaatje zit. WIe kan er iets van bakken?

ratje


Geert-Jan Kroon

Het zijn inderdaad vlindereitjes. Maar of ze van de witvlakvlinder zijn durf ik niet te zeggen..

By the way.. het is d'r eentje voor het nachtvlinderforum.
Groet,

Geert-Jan Kroon

ratje

CiteerHet zijn inderdaad vlindereitjes. Maar of ze van de witvlakvlinder zijn durf ik niet te zeggen..

By the way.. het is d'r eentje voor het nachtvlinderforum.
ik wist niet of het een dag of nachtvlinder was. kan het wel verzetten

Geert-Jan Kroon

Citeer
CiteerHet zijn inderdaad vlindereitjes. Maar of ze van de witvlakvlinder zijn durf ik niet te zeggen..

By the way.. het is d'r eentje voor het nachtvlinderforum.
ik wist niet of het een dag of nachtvlinder was. kan het wel verzetten
Geeft niet ^_^ .

Het verschil is makkelijk. Dagvlinders hebben een knobbeltje aan het uiteinde van de antennes en nachtvlinders niet. Vlinders als dit mannetje Witvlak met zulke waaiers aan de antennes zijn altijd nachtvlinders.  
Groet,

Geert-Jan Kroon

vuurvlinder

Als het een mannetje is, kunnen die eitjes dus niet van dat beestje zijn.  :grin:

Groetjes,

Astrid.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

andrevanreenen

Misschien van z'n echtgenote?
Maar de kans is even groot dat ze van een andere soort zijn...

hoe heb je hem trouwens gefotografeerd? Ze zijn een beetje glow in the dark..... ^_^  

t-vinkie

#7
Is dat lekker dan vlindereitjes bakken :D
Groetjes Frits
Groetjes Frits


Your dog is the only thing on earth that
loves you more than you love yourself.

( Josh Billings )

Elachista

#8
Het zijn waarschijnlijk eitjes van antiqua. Het mannetje is te zien, maar het vleugelloze wijfje ontbreekt. Misschien is deze op de grond gevallen na de eiafzet.
Eiafzettingen van Phalera bucephala zien er ook ongeveer zo uit, ik vind het zo lastig te zien. Al is er ook een belangrijk verschil dat wijfjes van antiqua hun eitjes afzetten op de plek waar zij uit de pop is gekomen, wat natuurlijk te verklaren is dat de wijfjes erg zwaar zijn en geen grote afstanden af kan leggen. De jonge rupsen weten de waardplant wel weer te vinden. De lange haren zorgen er voor dat ze gemakkelijk worden meegenomen in de wind en dan onderweg de waardplant vinden, wat vele soorten planten kunnen zijn. O. antiqua is vooral zeer polyfaag.
P. bucephala legt eitjes altijd op de waardplant, doorgaans keurig aan de onderzijde op wilg of hazelaar.

Tymo
Groet,
Tymo

Elachista

En de vrij kenmerkende eitjes.
Groet,
Tymo

ratje

CiteerMisschien van z'n echtgenote?
Maar de kans is even groot dat ze van een andere soort zijn...

hoe heb je hem trouwens gefotografeerd? Ze zijn een beetje glow in the dark..... ^_^
zowel de vlinder als de eitjes heb ik met de telelens gefotografeerd. NU de vlinder verdwenen is wil ik ze een dezer dagen dichterbij fotograferen.

ratje

CiteerEn de vrij kenmerkende eitjes.
Als ik jouw foto bekijk zie ik wel gelijkenis. Op mijn foto zag ik allemaal puntjes en een enkele glad bolletje. Ik ga hem denk ik zo nog fotograferen, voor het eventueel gaat regenen.

ratje

zo mooi als jij heb ik ze niet. Hangend op de trap tegen het raam is lastig fotograferen.

Elachista

Alsnog vind ik het wat lastig, meestal zijn ze donkerder en de "tekening" op de eitjes is ook wat preciezer. Er zijn wat uiltjes met dezelfde eitjes, het blijft lastig.

Mijn foto's zijn natuurlijk altijd wat dichterbij te nemen omdat ik nog altijd door een soort van loep fotografeer, en dat is soms ook nog wel behoorlijk lastig - maar goedkoop!

Tymo
Groet,
Tymo

frankvb

CiteerMijn foto's zijn natuurlijk altijd wat dichterbij te nemen omdat ik nog altijd door een soort van loep fotografeer, en dat is soms ook nog wel behoorlijk lastig - maar goedkoop!

tymo, zo je een keer wat meer uitleg kunnen geven hierover? wat voor apparatuur, loep, camera, flitser, etc.

want je maakt er best wel erg mooie plaatjes mee :-)
Frank

ratje

CiteerAlsnog vind ik het wat lastig, meestal zijn ze donkerder en de "tekening" op de eitjes is ook wat preciezer. Er zijn wat uiltjes met dezelfde eitjes, het blijft lastig.

Mijn foto's zijn natuurlijk altijd wat dichterbij te nemen omdat ik nog altijd door een soort van loep fotografeer, en dat is soms ook nog wel behoorlijk lastig - maar goedkoop!

Tymo
ik moet wel zeggen dat ik ze vanaf de huishoudtrap met een pas geopereerde heup aan de bovenkant van het kamerraam heb moeten fotograferen. Dus een hoop acrobatiek.

Ik sluit me bij Frank aan en ben ook nieuwsgierig hoe je dat doet.

ratje

Vanmiddag zijn de eitjes uitgekomen ne nu heb ik veel rupsjes op mijn raam.

Elachista

Geen antiqua, jonge rupsen van die soort zien er erg anders uit. Dit zijn overduidelijk uilrupsen, mogelijk van Noctua pronuba - gezien de soort een soortgelijke manier van eiafzetten heeft, en natuurlijk ook heel gewoon is.

Groet,

Tymo
Groet,
Tymo

ratje

CiteerGeen antiqua, jonge rupsen van die soort zien er erg anders uit. Dit zijn overduidelijk uilrupsen, mogelijk van Noctua pronuba - gezien de soort een soortgelijke manier van eiafzetten heeft, en natuurlijk ook heel gewoon is.

Groet,

Tymo
dank je Tymo, ik weet dat de huismoeder heel gewoon is maar dat maakt me niet uit,. Ik vind het gewoon grappig