Hoofdmenu

Huismussen

Gestart door Patricia Doornkamp, december 25, 2014, 19:44:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Patricia Doornkamp

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Mijn schoonouders hebben normaal gesproken heel veel huismussen in de tuin zitten. Het is altijd gezellig zoals ze badderen en eten en kletsen.
Maar sinds 3 weken hebben ze bijna geen Huismussen meer. Soms maar 1 of 2, maar niet meer.
Mijn schoonvader zou graag willen weten hoe het komt dat er geen Huismussen meer zijn, hij maakt zich zorgen.
Ik ben zelf een vogelaar, maar ik zou het zelf niet weten. Volgens mijn schoonvader is er niks veranderd in de tuin.
Wie kan mij vertellen wat er aan de hand zou kunnen zijn, of is dit normaal dat ze zich een paar weken niet laten zien.

Alvast heel erg bedankt namens mijn schoonvader.

Groetjes, Patricia Doornkamp.

jeroenroelofsen

Het kan vele oorzaken hebben, van gebrek aan voer (maar volgens je bericht onwaarschijnlijk omdat er niets veranderd is) tot het bezoek van een rover (kat, valk, etc)
Daarbij zou het ook kunnen dat er in de buurt wellicht meer voedsel aanbod is gekomen, iemand is gaan voeren en ze dus op die manier weg gelokt.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

slechtvalk07

Kan misschien ook zijn dat hun slaapplaats is vernietigd, bijv. omdat iemand klimop heeft gesnoeid of verwijderd.
De mussen in mijn tuin laten zich niet door rovers (kat, sperwer) verjagen.
Goeds,
Anne Sytske Keijser