Wolf bij Fürstenau

Gestart door henrike1977, december 25, 2014, 16:37:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

henrike1977

Ik ben nu vrij zeker dat ik een wolf gezien heb.

We reden enkele weken geleden met onze honden naar "de zandbak" zoals wij het noemen. Doen we dagelijks.
Nooit hebben we daar in alle jaren dat we hier wonen een loslopende hond zonder baas gezien.

Enkele weken geleden dus wel, dachten we. Hier dier stak honderden meters voor ons de straat over en wij dachten, daar het hondachtige was, dat was ook het enige dat je met zekerheid kon zeggen vanaf die afstand, dat het om een flinke hond ging.
We zijn gestopt, ik nog fluiten en roepen, maar nada te zien.
Het dier stak de straat over zonder aarzeling, zonder snuffelen of haperen in een dravend uitgrijpen gangwerk.

Ik heb eerder sporen gezien waarvan je je kon afvragen of het van een wolf is. In de sneeuw hondachtige sporen zonder afwijking naar links of rechts honderden meters lang.

Maar nu heb ik dus mest gevonden, eindelijk! Een flinke keutel met haar en botresten er in. Ik had verdikke geen euromuntje bij me maar dat de wolf hier door meer mensen gezien en bevestigd is moge duidelijk zijn.
http://www.hegering-molbergen.de/service/der-wolf-in-niedersachsen/

Ik weet alleen niet aan wie ik dit veilig door kan geven, daar de mensen van bovenstaande link ook jagers zijn. Wie kan me een vertrouwde naam in Duitsland geven? Ik durf die jagers niets wijzer te maken dan ze zijn, maar misschien heb ik dus DNA van deze wolf.
Ja of van een grote vos...maar er zaten geen resten van bessen of iets dergelijks in.
Oh ik zag ook nog grote pootafdrukken, maar er willen overdag nog wel eens mensen met honden komen op die plek, dus die heb ik even terzijde gelaten.

Mvg Henrike
Groet Henrike Visser

jfbouwmeester

Denk je dat jagers op wolven schieten?

Akte kwijt, geweertje kwijt en wat moeten ze met een dooie wolf doen?

Lijkt me niet zo logisch.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Douwe van der Ploeg

En daarnaast leggen wolven erg grote afstanden af, een oude waarneming heeft niemand die kwaad wil wat aan. Voer je m wel even in op observado? Eventueel vervaagd of onder embargo, voor je eigen gemoedsrust :)
Douwe van der Ploeg

henrike1977

Denk jij dat die jagers gaan zeggen dat ze er op gaan schieten?

Ze schieten hier wel vaker op iets waar je niet op mag schieten. Dus ik zeg mooi niks meer tegen ze.
Ik moet even uitzoeken wie dat DNA wil hebben, hoopte dat hier mensen met contacten in Duitsland op het wolvenvlak zijn.

Wolven leggen inderdaad grote afstanden af, maar wolf is tussen Meppen en Nordhorn al vaker gezien. Lijkt erop dat dit toch haar leefgebied is. Iets wat te bevestigen valt aan de hand van DNA, en tsja, misschien heb ik dat nu dus of misschien is het van een Vos, maar daar komt dus niemand achter als het niet onderzocht wordt. Qua waarnemingen in deze omgeving lijkt het me in elk geval interessant genoeg om nader te bekijken.
Groet Henrike Visser

Johan Helmus

Citaat van: jfbouwmeester op december 25, 2014, 19:18:12 PM
Denk je dat jagers op wolven schieten?

Akte kwijt, geweertje kwijt en wat moeten ze met een dooie wolf doen?

Lijkt me niet zo logisch.

Jan Bouwmeester
beetje naïef?  ;) Volgens deze fantastische redenering kan ik mijn deuren voortaan dus ook wel gewoon open laten staan. Inbreken is immers verboden, dus niemand zal dat dan doen...

Klemmen uitzetten en vergiftigd aas uitleggen mag ook niet. Toch gebeurt dit met enige regelmaat, en blijken de daders veelal uit jagerskringen afkomstig te zijn.

In dit kader, vrij recent nieuws: Duitse jagers schieten beschermde wolven en lynxen
Groeten, Johan Helmus

henrike1977

Oh voor het geval het niet duidelijk was, ik heb de mest meegenomen. Zakje om de hand en klaar was klara.
Dus...als iemand er belang bij heeft? Invoeren? Heeft dat nut? We weten immers niet zeker of het om een wolvendrol gaat.
Groet Henrike Visser

Douwe van der Ploeg

Als onzeker invoeren kan geen kwaad. Als er vervolgens bijvoorbeeld blijkt dat er een gebied is waar relatief veel onzekere waarnemingen zijn, is gelijk duidelijk dat het nuttig kan zijn om daar eens goed rond te kijken / cameravallen op te hangen.
Douwe van der Ploeg

jva

#7

Citaat van: Johan Helmus op december 25, 2014, 20:57:51 PM
Klemmen uitzetten en vergiftigd aas uitleggen mag ook niet. Toch gebeurt dit met enige regelmaat, en blijken de daders veelal uit jagerskringen afkomstig te zijn.

In dit kader, vrij recent nieuws: Duitse jagers schieten beschermde wolven en lynxen


Diep triest die beelden, raakt me maar kijk er inmiddels niet meer van op. Gelukkig zijn er ook succesverhalen.
Jelle

jfbouwmeester

"Duitse jagers schieten beschermde wolven en lynxen"

Johan ik heb dit nu gelezen en sta er verbaasd van. Het is toch altijd jammer dat er mensen zijn die stropen. Daardoor zal de terugkeer van de wolf en de linx toch zeker vertraging oplopen. Dat vind ik wel erg jammer.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

henrike1977

#9
Ik heb hem ingevoerd op Observation.
Vond deze link ook nog:

http://www.jaegerschaft-lingen.de/index.php/neues-aus-allen-bereichen/68-obleute/oeffentlichkeitsarbeit/neues-oeffentlichkeitsarbeit/680-der-wolf-im-emsland

Ze klagen nu al dat 1 wolf want die zwerft hier nu rond, het evenwicht verstoord. Nee ze verstoren het schietevenwicht, er is iemand die het met een paar reeruggetjes minder moet doen. Bah!
Groet Henrike Visser

henrike1977

Er is hier nog wel het een en ander aan bessen en groene struiken.

Vandaag ligt er wat sneeuw, dus we hebben net een flinke ronde gelopen en ik heb nog gezocht naar iets van sporen, maar niets helaas.

Vos zou ook zeer goed kunnen, daar hebben we hier genoeg van. Ook de Das vind ik regelmatig sporen van.
Maar goed, feit blijft ook dat die wolf hier rond struint. En wij zijn nu eenmaal veel buiten. We hebben honden, dus we wandelen veel in de omgeving. Ik ben dagelijks toch zeker minimaal een uur in de bossen in de omgeving te vinden, en we letten op.
Nou ja, als je dat dagelijks doet gaan je vanzelf dingen opvallen.

Ik wil morgen een andere hoek wat nader gaan bekijken, eens zien of daar wat te vinden is.

Wat betreft een dode wolf....die boeren hier hebben allemaal een gierput. Ik wil niet weten wat daar allemaal in verdwijnt.
Groet Henrike Visser

Rene Janssen

Dag Henrike,


Zoek contact met het Senckenberg instituut. Zij doen de genetische analyse van onder andere wolf in Duitsland. Hugh Jansman van Alterra kan je er ook mee helpen.



René
René Janssen

henrike1977

Ontzettend bedankt, zal ik doen!
Groet Henrike Visser

Maarte5n

Citaat van: henrike1977 op december 31, 2014, 18:01:31 PM
Ontzettend bedankt, zal ik doen!

en als je te horen krijgt wat het is, dan horen we het graag ;)
Maarten vd Berg




martenboonstra

Een otter is al ontzettend mooi, maar zo'n roedel lijkt me echt het einde. Laten ze maar
gauw de oversteek nemen en richting Fryslan lopen. Kan niet wachten.

maurice.lahaye

En ter nuancering, het betreft 'gewoon' het bekende roedel van de Lüneburgerheide. Desondanks, een waanzinnig gave waarneming.
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

jeroenroelofsen

Denk idd dat, ondanks dat het de "gewone bekende" roedel is, de adrenaline bij de boswachter uit zijn oren liep op het moment dat ie het zag.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

jva

#20
Citaat van: maurice.lahaye op januari 16, 2015, 13:42:10 PM
En ter nuancering, het betreft 'gewoon' het bekende roedel van de Lüneburgerheide. Desondanks, een waanzinnig gave waarneming.
Maurice
admin

Er leven daar inmiddels al vier tot vijf roedels en de dieren die zijn gezien zijn afkomstig van de legerplaats Munster ten zuiden van de Luneburgerheide (en daar gevestigde roedelpa(a)r(en)). Waarschijnlijk nawas van de dieren die jaren terug de Luneburgerheide hebben gekoloniseerd.
Jelle