Maaien

Gestart door jck, juli 10, 2014, 07:12:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Ik heb een vraag. Ik kijk voornamelijk naar insecten en de afgelopen twee jaar heb ik me enorm vermaakt in een stuk berm langs een doodlopende weg hier in de buurt. Er stond veel pastinaak, bijvoet, Jacobs kruiskruid, peen, wat berenklauwen, grote wederik en wat andere planten. Kortom, het krioelde van de insecten tijdens de bloei van half juli tot jalf augustus. De ligging is ook heel gunstig - beschutte bosrand aan de oostkant van het perceel. Helaas is er dit jaar in mei gemaaid en het is nu aardig dood. is er kans dat de planten een sort nabloei in september meemaken of valt er niets meer te verwachten? Voor sommige soorten verwacht ik heel weinig - de overwinterende wantsen bijvoorbeeld zijn waarschijnlijk massaal in stukken gehakt. Zijn er afspraken over wanneer de gemeente gaat maaien of mogen ze dit wanneer dan ook doen?

James

HPM

Ik denk dat dit beter in 'Natuurbeheer' of zo past.
Gemeentes en provincies mogen denkt ik (laten) maaien wanneer ze willen.
Soms is het bermbeheer tot op het belachelijke af.  Dan zaaien ze ze in met vrolijke bloemenmengsels maar maaien vervolgens als de bermen er inderdaad vrolijk uitzien of zelfs nog voordat het zover heeft kunnen komen.
Toch is het nog niet zo lang geleden dat wegbermen werden onderhouden als gazonnetjes omdat anders de automobilisten werden afgeleid door de bloemetjes.


Herman van der Meer

Rien Ondersteijn

Leuk onderwerp dat maaien!..
Maar ik heb toch wel iets positiefs te melden:
Vond onlangs langs de Zuid-Willemsvaart enkele vindplaatsen van Bijenorchis en Kleverige Ogentroost. Meteen Rijkswaterstaat gemeld en dezelfde dag al een telefoontje van de aannemer,die de week erna zou gaan maaien...Hij heeft de plekken ruim gemarkeerd -ze worden niet gemaaid!-en meldde mij enthousiast tijdens die bezigheid een nieuwe vindplek van de bijenorchis!!Een aannemer die mee denkt !!!!

Veul groe[n]tjes.Rien.
Groene groe[n]tjes.Rien.

HPM

Citaat van: Rien Ondersteyn op juli 10, 2014, 10:45:48 AM
Leuk onderwerp dat maaien!..
Maar ik heb toch wel iets positiefs te melden:
Vond onlangs langs de Zuid-Willemsvaart enkele vindplaatsen van Bijenorchis en Kleverige Ogentroost. Meteen Rijkswaterstaat gemeld en dezelfde dag al een telefoontje van de aannemer,die de week erna zou gaan maaien...Hij heeft de plekken ruim gemarkeerd -ze worden niet gemaaid!-en meldde mij enthousiast tijdens die bezigheid een nieuwe vindplek van de bijenorchis!!Een aannemer die mee denkt !!!!

Veul groe[n]tjes.Rien.

Ongeveer hetzelfde heb ik met Staatsbosbeheer meegemaakt. Toen ik had gemeld dat ze een flinke groeiplaats van Blauwe Bremraap in een wegberm hadden platgemaaid terwijl ze in bloei stonden, hebben ze het stuk het jaar daarna gemarkeerd en later apart gemaaid.

Herman van der Meer

jck

Bedankt, heren. Herman, je hebt deels gelijk als je zegt dat dit onder natuurbeheer valt maar ik wil ook graag een antwoord op mijn andere vraag: of de soorten die ik noemde later kunnen bloeien (september misschien?) of dat het voor dit jaar afgelopen is? Dat is eigenlijk de hoofdreden om dit stuk te schrijven.

James

HPM

Sommige soorten zullen alsnog in bloei komen.

Herman van der Meer

Erik Simons

peen, berenklauw, cichorei, beemdkroon, groot streepzaad zie ik regelmatig nog wel 'nabloeien', nadat er gemaaid is, en zolang het nog niet vriest, tot soms diep in het najaar
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Windekind

Voor veel insecten met name met meer kritische relatie is een niet gefaseerd maaibeheer funest. Een nabloei doet daar niets aan af.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

jck

Eeen nabloei is leuk als het gaat om de plaatselijke vliegen e.d. maar inderdaad, ik vrees dat de minder mobiele soorten die echt van de planten afhankelijk zijn een heel slecht jaar hier meemaken. Er is alleen een heel klein strookje over aan de verre kant van de greppel waar de maaimachine niet bij kon. Ik heb in 2013 en 2012 aardig wat waarnmeingen hier gedaan, ben benieuwd hoe groot de achteruitgang dit jaar is.

James

A Kreffer

Ik zou wel heel graag willen weten of en hoe dat maaien invloed heeft op insecten en welke soorten. Ik woon in Den Haag en bijna alle bermen met bloemen zijn in een paar dagen gemaaid. Er groeit dan weer wel van alles tussen de stoeptegels, want op dat soort onderhoud bezuinigen ze ( dat moeten we als bewoners gaan doen begrijp ik) maar dat heeft weer niet veel bloemen.

Den Haag laat zich graag zien als "groene" stad, maar niets is minder waar. Waarom geen onderhoud in gedeeltes?
Misschien omdat ze het niet weten? Als ze zich realiseren welke invloed het heeft kan het misschien anders. Ik zou de gemeente er graag op wijzen! Mvrgr Anna Kreffer



jck

Het trieste van mijn verhaal is dat er geen reden is om dit stukje berm te maaien. Het is een doodlopende weg, niemand kan het als sluiproute gebruiken. De verkeersveiligheid is hier m.i. helemaal niet ter sprake. Vorig jaar stond er zelfs een paal middenin de weg bij het voorste gedeelte om de toegang onmogelijk te maken. Toevallig kwam ik afgelopen zondagochtend 2 agenten tegen die naar gedumpte tuinafval waren komen kijken en ik heb ze ook gevraagd of zij wisten waarom de gemeente de paal verwijderd hadden. Dat wisten ze niet. Ik weet niet wat het maaien van enkele honderden meters berm kost maar volgens mij had de gemeente lekker wat geld kunnen besparen en een mooi biotoop in stand kunnen houden. Natuur EN goedkoper ook - wat wil je nog meer? Mijn vermoeden is dat ze domweg niet weten hoeveel leuke friemelbeestjes hier te vinden zijn.

James

A Kreffer

Het is echt jammer voor jouw stukje James.
Maar ook in een stad, waar maaien noodzaak is zou het anders kunnen. Hier is kilometers berm gemaaid, niets staat meer overeind. Waarom kan dat maaien niet in twee gedeelten, dat er nog wat overeind blijft en als het andere weer wat opgekomen is pas het andere. Het lijkt een zaak van niet (willen) weten.

Anna

Botervlieg

Op het forum van Natuur in Haarlem besteed ik hier ook aandacht aan.

"(On)gewenst maaien en onkruid vegen in Haarlem"

Ik heb nog veel meer foto's van veel meer plekken in Haarlem waar gemaaid is, maar ik baal er af en toe zo van dat ik er even mee opgehouden ben om het allemaal op het forum te zetten.

peterv

Citaat van: HPM op juli 10, 2014, 09:09:09 AM
Ik denk dat dit beter in 'Natuurbeheer' of zo past.
Daar ben ik het mee eens. De botanische vraag (kunnen de planten weer uitlopen en opnieuw bloeien) is inmiddels beantwoord. Voor een vervolg is het forum natuurbeheer passender. Ik zal dit item verplaatsen.
Peter Venema

HPM

Citaat van: A Kreffer op juli 11, 2014, 08:13:51 AM
Het is echt jammer voor jouw stukje James.
Maar ook in een stad, waar maaien noodzaak is zou het anders kunnen. Hier is kilometers berm gemaaid, niets staat meer overeind. Waarom kan dat maaien niet in twee gedeelten, dat er nog wat overeind blijft en als het andere weer wat opgekomen is pas het andere. Het lijkt een zaak van niet (willen) weten.

Anna

Het zijn in Den Haag niet alleen de bermen. De hele stad wordt in deze tijd met veel lawaai platgemaaid en schoongeborsteld en -geblazen.  Alle stoepranden, muurvoeten, boomspiegels en dergelijke. Dat gaat ten koste van heel erg veel zeldzaamheden. En volkomen onnodig. Kennelijk vinden ze al dat spontane groen in de stad maar een slordig gezicht.


Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op juli 11, 2014, 10:06:09 AM
Citaat van: A Kreffer op juli 11, 2014, 08:13:51 AM
Het is echt jammer voor jouw stukje James.
Maar ook in een stad, waar maaien noodzaak is zou het anders kunnen. Hier is kilometers berm gemaaid, niets staat meer overeind. Waarom kan dat maaien niet in twee gedeelten, dat er nog wat overeind blijft en als het andere weer wat opgekomen is pas het andere. Het lijkt een zaak van niet (willen) weten.

Anna

Het zijn in Den Haag niet alleen de bermen. De hele stad wordt in deze tijd met veel lawaai platgemaaid en schoongeborsteld en -geblazen.  Alle stoepranden, muurvoeten, boomspiegels en dergelijke. Dat gaat ten koste van heel erg veel zeldzaamheden. En volkomen onnodig. Kennelijk vinden ze al dat spontane groen in de stad maar een slordig gezicht.

Hier in Haarlem worden de stoeptegels aan gort geveegd. Overal staan krassen van de veegwagen in de stoep en breken stoepranden af.

Rien Ondersteijn

Nou das ook wat!
Heb nét met mijn gemeente gebeld [St.Mich.Gestel] om het trottoir 's te laten vegen wat in geen 20 jaar is gebeurd...Iedereen viel over de zand van alle kabel leggingen.Voor de natuur wel lekker.
Maar het is dan ook een "groene gemeente' !

Veul groeten.Rien.
Groene groe[n]tjes.Rien.

jck

Ik ben een paar keer langs geweest in de afgelopen 6 weken om het herstel/de schade te bekijken. Nou, de meeste planten hebben er toch wat van gemaakt, al waren ze niet zo hoog of uitbundig. De insecten hebben wel een klap gehad - veel minder soorten en ook minder exemplaren per soort.

En eergisteren voor mijn ogen kwam de maaier WEER langs. Om te janken.

James