Boerenwormkruidgal

Gestart door janaken, juli 22, 2007, 14:56:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

janaken

Omdat ik belangstelling heb gekregen voor plantengallen, ben ik afgelopen week eens op stap gegaan om foto's te maken van de boerenwormkruidgal. Het bleek er net feest te zijn. Met dat warme weer wil natuurlijk iedereen naar buiten.
Een galmug, familie Cecidomyiidae. Donkerbruin, met een gestreept uiterlijk. En ja, ze hebben allemaal een sik. Eindelijk eens een galmug waar een etiketje op te plakken is: Rhopalomyia tanaceticola.

Cecidomyiidae sp.
Groetjes,

Tjeu.

janaken

Het kwam hard aan, maar er was ook nog een oranje galmug eitjes aan het leggen. Dus helemaal terug bij af.
Vraag: Wie van de twee is nu de echte boerenwormkruidgalmug Rhopalomyia tanaceticola?  
Op het Internet is van mugjes niets terug te vinden, je vind er alleen botanische structuren.  

Cecidomyiidae sp.
Groetjes,

Tjeu.

janaken

En de eerste ongenode gast dient zich ook al aan, mevrouw Bronswesp, Chalcidoidea.
Gezien het metaalachtig groene uiterlijk, en vooral de lange legboor, kan dit alleen maar de familie Torymidae zijn. Er bestaat een soort Torymus tanaceticola, het zou kunnen, maar een ander lid van de familie is natuurlijk ook mogelijk.

Torymidae sp.
Groetjes,

Tjeu.

janaken

Nog een bronswesp. Het is dit keer een beetje gokken, maar hoogstwaarschijnlijk is het de familie Pteromalidae.
Vraag: Er zal ongetwijfeld onderzoek verricht zijn naar de parasitoiden die op Rhopalomyia tanaceticola afkomen. Hoe is dat op te zoeken? Als het allemaal al bekend is, zijn deze bronswespen misschien toch tot op de soort te determineren.

Vermoedelijk Pteromalidae sp.
Groetjes,

Tjeu.

janaken

Over de bloemen liepen ook veel kleine zwarte wespjes rond. Bezig met eitjes te leggen. De vrouwtjes waren ongeveer 1,5 mm lang.
Superfamilie Proctotrupoidea:  zeer klein, slank, zwart, vallen een veelheid van insecten aan, ook de ei-stadia.
Familie Platygastridae:               beparasiteren in hoofdzaak galmuggen (Diptera, Cecidomyiidae)
Subfamilie Platygastrinae:         zijn uitsluitend parasieten van eieren en jonge larven van galmuggen
Genus Inostemma:                      bij veel vrouwtjes wordt de lange legboor in een hoornachtige uitstulping opgeborgen.

Dat klopt dus allemaal wel aardig. Die hele superfamilie Proctotrupoidea komt trouwens in het Nederlands Soortenregister niet voor. Het zullen dus  wel bijzonder obscure beestjes zijn.
Maar ik neem aan dat de hoeveelheid gallen op bloemen van boerenwormkruid toch keurig gereguleerd wordt door dit soort van insecten.

En nog een laatste vraag die niet direct met het bovenstaande te maken heeft.
Weet misschien iemand in Midden Limburg moseiken (Quercus cerris) te staan? Het is zo een beetje blind zoeken. En ze spelen een belangrijke rol bij de verspreiding van bepaalde gallen.

Inostemma sp.  (Hymenoptera, Platygastridae)
Groetjes,

Tjeu.

Theo MJP

Tjeu, mooie foto's en leuk om te lezen. Helaas zag ik dit pas nu.
Foto een is wellicht van Ozirhincus hungaricus; zie mijn artikel over Inostemma reticulatum....
https://www.researchgate.net/publication/328773066_Een_bijdrage_over_de_familie_Platygastridae_in_Nederland

Groet, Theo Peeters