kleine schijfzwammen

Gestart door akzwam, december 22, 2014, 16:58:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

akzwam

Ik kom deze maand op oude stobben allerlei kleine schijfjes tegen. Of het nu Bisporella's zijn of Mollisia's is mij niet helemaal duidelijk. Kan iemand mij daar iets meer over vertellen? Foto 1: Daar dacht ik aan een Mollisia. Foto 2 en 9 zat ik aan Bisporella's te denken of aan Mollisia ventrosa. Foto 3: witte schijfjes. Foto 4: zijn een soort balletjes die opengaan. Foto 5; daar dacht ik aan een Bisporella citrina dit waren de grootste schijfjes van allemaal, ze zaten op een Cornus. Foto 6; waterige schijfjes op een afvalhoutje op de pier aan een rivier. Foto 7 en 8 zat ik weer aan Mollisia's te denken.

met vriendelijke groet,
akzwam

Melchior van Tweel

Hallo akzwam,
Welkom op het forum! Het is gebruikelijk (eigenlijk wel verplicht) om je eigen naam te gebruiken.
En dan naar je foto's: Het zijn allemaal wel erg kleine foto's van nog kleinere asco's. In de praktijk is voor die soorten vrijwel altijd een microscoop nodig voor determinatie.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Akzwam kun je voortaan de foto's ietsje grote maken? Dis is haast niet te zien.

akzwam

Jullie hebben gelijk dat de foto's zo wel slecht te zien zijn. Ik zal ze proberen iets groter te maken. Ik weet ook dat dat verder onder een microscoop uitgezocht zou moeten worden. Maar het gaat me nu even om globale families. Ik zal hier eerst de gele schijfjes toevoegen. Ik hoop dat jullie suggesties voor een familie kunnen geven of meerdere.

met vriendelijke groet,
Arjana

akzwam

En kunnen dit Mollisia's zijn?

akzwam

En nu nog een witte, en een soort balletjes en een op een nat stuk hout bij de rivier.

met vriendelijke groet,
Arjana

ratje

Citaat van: akzwam op december 23, 2014, 15:08:36 PM
Jullie hebben gelijk dat de foto's zo wel slecht te zien zijn. Ik zal ze proberen iets groter te maken. Ik weet ook dat dat verder onder een microscoop uitgezocht zou moeten worden. Maar het gaat me nu even om globale families. Ik zal hier eerst de gele schijfjes toevoegen. Ik hoop dat jullie suggesties voor een familie kunnen geven of meerdere.

met vriendelijke groet,
Arjana
Ik twijfel tussen  een geel schijfzwammetje en orbilia.


Gulistan

2 013 19-12-14 bp (640x480).jpg ,Mijn gedachten gaan hier uit naar Bisporella subpallida, Geelbruin schijfzwammetje. Die zitten praktisch altijd op een snijvlak van hout, meestal wilg.
Groeten van Christiane

akzwam

Alvast bedankt voor de antwoorden. Kan iemand ook nog wat zeggen over de derde serie foto's.
Arjana