Benolopsis spec.? Voor de tweede keer geplaatst met aanvullingen.

Gestart door karinarie, december 21, 2014, 17:58:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96623974
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-12-16 Wassenaar - Rust en Vreugd e.o.
Foto's:


























Toelichting:
Op onderzijde liggende tak.Grootste diameter ongeveer 0.6 mm.Kleur varieert van donkergrijs of lichtgrijs tot geelachtig grijs.Groeide hier samen met Pseudospiropes simplex.De sporen deden enigszins denken aan belonopsis filispora,maar de asci komen hier niet mee overeen.Uit de toppen van de asci steken vaak uitlopers van de sporen.Er bevonden zich slechts weinig losse sporen in de microscopische monsters.De asci reageren enigszins op Melzer's reagens.De sporen bezitten tot 7 (8 ? )septen.De paraphysen zijn draadvormig of hebben een verdikte top.Later nog een foto en tekeningen toegevoegd.Bij het bekijken en tekenen van een asco lanceerde deze de sporen.De sporen in de asco vertonen oliedruppels.Zodra ze de asco verlaten hebben worden de sporen hyalien zodat de septen duidelijk zichtbaar zijn.Een uiteinde van de sporen is smaller dan de andere.
bij voorbaat dank Arie Benschop

karinarie

Hallo mensen,
ik heb inmiddels de soort achterhaald.De soort die ik ingevoerd heb als Pseudospiropes simplex blijkt een en dezelfde soort te zijn,maar een ander stadium (anamorph).De soort staat bekend onder de naam Strossmayeri basitrichia.De twee stadia groeien bij elkaar.In de schijfjes kon ik ook geen wandcellen ontdekken maar deze bestaan uit hyfeachtige cellen die dicht op elkaar groeien en lijken ook enigszins op de parafysen.Vandaar ook waarschijnlijk de nederlandse naam : schorsloos boomschijfje.

groetjes Arie