behoeftige parelduiker

Gestart door sliobaarde, december 20, 2014, 21:44:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

sliobaarde

Ik heb vanmiddag een tijdje bij een parelduiker staan kijken en tot mijn verbazing koerste die gemiddeld eens per uur naar de oever om daar in 3 seconden te poepen om daarna weer de visvangst te beoefenen. Is dat gangbaar gedrag?

groet, Sjek

Bram Rijksen

Kan me herinneren dat de druk jagende waterspreeuw in de AW-duinen dit ook structureel leek te doen: kwam steeds even uit het water om op de schuine betonrand een poepje te deponeren om vervolgens direct weer het water in te plonsen om verder te gaan met jagen. Ook een rosse franjepoot in de weversinlaag iets vergelijkbaars zien doen: liep steeds even het droge op om een poepie te doen (steeds zo'n 20cm uit de waterlijn), om daarna weer verder te tollen.

Rob Koelman

Dat suggereert een soort gedrag dat de kans op besmetting met parasieten verkleind. Door uitwerpselen op land te deponeren komen (eieren/larven van) parasieten niet in het water terecht en dat verkleint de kans op een nieuwe besmetting.

Wellicht is hier in de literatuur iets over te vinden(?)...
Met vriendelijke groet, Rob

jvanleeuwen

Ik zou ook niet poepen waar ik mijn eten vandaan haal  :rolleye:

Hans

sliobaarde

Grappig dat die neiging kennelijk bij totaal verschillende, aan water gebonden, soorten voorkomt.

groet, sjek