Hoofdmenu

Taailing?

Gestart door sjaakvantiel, december 20, 2014, 10:13:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik denk aan Sparrenstinktaailing door de donkere steel met iets wittig aan top, stond op naalden, kleiner dan 1 cm.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96611613
Sparrenstinktaailing - Gymnopus perforans gezien op 2014-12-14 Warnsveld - Onderlaatse Laak
Foto's:










Toelichting:
steel was erg donker, kleiner dan 1cm, onder naaldhout, volgens mij op sparrennaalden, vochtig en mos. Zet de waarneming op het forum.
Bij voorbaat dank sjaak van tiel

Jan Knuiman


sjaakvantiel

Onbekend. Las het bij determineren dat dat wel handig was geweest. Verwachtte niet dat geur bij zo'n heel kleine paddenstoel ook nodig kon zijn. 't Wordt moeilijk denk ik. Groet. Sjaak.

Jan Knuiman

Wat ik zie valt naar mijn mening verder wel binnen de beschrijving gegeven in Dam/Kuyper.




Groet, Jan

sjaakvantiel

Bedankt Jan. Zonder tegenreacties zet ik deze waarneming op zeker. Groet. Sjaak.

grietaf

#5
De Paardenhaartaailing kan ook op naalden groeien, dus zonder geuraanduiding of gegevens over de steel (wel of geen beharing) geen zekerheid.
Grieta.

sjaakvantiel

Bedankt Grieta. Geen paardenhaar tussen te krijgen :duim: Jammer, maar helaas. Zal mijn reukorgaan moeten testen. Heeft idd. een heel zwarte steel,. Maar kan de lichte top van de steel eventueel doorslaggevend zijn? Groet. Sjaak.

Jan Knuiman

Bij de Paardenhaartaling lijkt een veel groter deel aan de top van de steel lichter dan bij de Sparrenstinktaailing. Bovendien, suggereren jouw foto's, hoewel niet scherp, dat de steel behaard is. Bij de Paardenhaartaling is de steel kaal.




Groet, Jan

sjaakvantiel

#8




Geeft dit meer duidelijkheid? Zijn dit haartjes of vlokjes.

Jan Knuiman

Het is wat onscherp, maar past met die niet gladde steel naar mijn mening duidelijk beter bij Sparrenstinktaailing dan bij Paardenhaartaailing




Groet, Jan




sjaakvantiel

Grieta, vind je dit overtuigend genoeg, of gaat deze alsnog op fungi spec. Mvrg. Sjaak. Jan nog bedankt voor je reactie.

grietaf

Het is allemaal wat wazig, maar ik heb de beschrijving van beide soorten nog eens doorgelezen en dan past de Sparrenstinktaailing inderdaad beter dan de Paardenhaartaailing.
Grieta.

sjaakvantiel

#12
Dank je Grieta. Scheelt me veel km's in dit natte weer. Ik heb i.i.g. weer meer geleerd over taailingen. Steeds weer blijkt dat er meer mogelijkheden zijn dan je verwacht. Fijn dat je alert bent op de juiste determinatie.
Mvrg. Sjaak.