Gewone druppelkorst

Gestart door A. Soeting, december 18, 2014, 16:16:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Soeting

Is dit de gewone Druppelkorst.  Heb deze foto plaatje voor plaatje vergeleken met de plaatjes in mijn veldgids. Ik vond deze het meest passen. Maar ik twijfel toch of ik de goede heb. Ook nog allerlei site's op internet bekeken. Maar kon niet iets vinden dat beter lijkt. Het lijkt op mijn foto over andere korstmossen heen te groeien. Er staan denk ik 3 soorten korstmos op.
Dit korstmos staat op Es.
Heb ik het juist?

Lida

Rutger

Beetje lastig, ook door hoge vochtigheid. Korstmossen kun je beter met droog weer bekijken. Die groene lobben lijken mij iets van grauw rijpmos in ieder geval.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

A. Soeting

Als het weer een beetje droger wordt zal ik kijken of ik deze boom terug kan vinden en een nieuwe foto maken.

Lida

henkjanvdkolk

Grauw rijpmos klopt hoor! De apotheciƫn die op de foto te zien zijn horen erbij. De kleine gele plukjes zijn waarschijnlijk van Vals dooiermos.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

A. Soeting

Dank je wel Henk Jan.
Doordat die lobben groen zijn dacht ik dat die er niet bijhoorden. Er staan dus 2 soorten op. En op het plaatje in de veldgids staan ook die apothecien er niet op. Dat maakt het voor iemand die er nog niet veel van afweet extra moeilijk.

Lida