aanschaf van een goede kijker

Gestart door Tim Asbreuk, juli 22, 2007, 12:15:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Asbreuk

Ik weet dat deze vraag al meerdere malen op dit forum is gesteld.

Maar ik wil nu een echt goede kijker aanschaffen.

Tot nu toe kom ik uit bij de swarofski SLC 10 x 42 WB

Wat is jullie advies?
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

BWoets

Heb het onderwerp even verplaatst.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Zonnekoning

#2
Ik heb zelf al een jaar of 10 die kijker en het enige "nadeel" is dat hij relatief zwaar is. Ik heb er zelf geen last van door de goede draagriem die er bij zit. Je kan er ook uitstekend door kijken als je brildragend bent.
Je zou de ook eens de EL 10x42 WB kunnen uitproberen. Die is een stuk lichter en je kunt veel dichterbij scherp stellen. Die kijker is ook uitermate geschikt voor vlinders en libellen.
Het zijn beide topkijkers  :duim: en je moet gewoon in de winkel uitproberen je het beste bevalt. Zelf kan ik met de EL minder goed overweg.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

jvdlaan

Zeiss 8 x 42 FL of 10 x 42 FL. Bij de Swarovksi is imho het beeld te groen, er passen geen vier vingers tussen de twee verbindingsstukken en je moet wel drie keer rond om hem scherp te krijgen. En stroef, stroef!
Niets van dit alles bij de Zeiss, scherpstellen in 1 draai en het beeld is echt fantastisch, en de minumum afstand is c 30 cm - meen ik - dichterbij. Kun je net die diagnostische tekening van die ene juffer die op je tenen zit onderscheiden.

Maar hoe dan ook, het zijn beide topproducten...

Jan

Tim Asbreuk

Heb vandaag door een zeis kijker van een andere vogelaar gekeken.

Ik vind het beeld super en hij ligt fijn in de hand. Ik had helaas geen vergelijkings materiaal.

Maar nadat ik nu wat onafhankelijke test rapporten heb gelezen. Ga ik toch meer richting zeiss.

Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

grutto

#5
Dit voorjaar ben ik op uitnodiging van Swarovski 3 dagen in Absam (Oostenrijk) geweest en onder de indruk van de kwaliteit en controle. De medewerkers blijven ook bijna allemaal tot hun 65ste bij het bedrijf en er is een bijzonder gezonde bedrijfscultuur naar mijn idee.

Tevens heeft Swarovski veel natuurprojecten lopen t.b.v. de bescherming van de natuur en of bepaalde diersoorten. De gedachte is dat je niet alleen moet nemen(winst) maar ook weer moet investeren (teruggeven) Bovenstaande komt tot uitting in de service deze bijzonder klant vriendelijk ook bij oude kijkers die eigenlijk al over de 30 jaar heen zijn.

Zeiss is natuurlijk ook goed maar daar merk je dat ze divisie optiek maar een erg klein onderdeel is van het totaal. Zeiss heeft de vertegenwoordiging in Nederland uitbesteed terwijl Swarovski een eigen advies/service team heeft-


Groet,

Grutto

En nog een psje uit Duitsland:

Zeiss Dialyt:
Ein leichtes Glas mit dem bekannten Design, helleres Bild als mein Optolyth, kann aber nicht mit den anderen beiden in diesem Punkt mithalten.
Ist aber das leichteste von den gestesteten, was sich zumindest bei mir negativ auf das ruhige freihändige möglichst wackelfreie halten auswirkte.

Swarovski Habicht SLC:
Das Swaro ist meiner Meinung nach das "schönste" von den dreien und gefiel mir zumindest rein äußerlich deutlich besser als die anderen.
Es hat ein deutlich helleres Bild als das Optolyth, und auch der Farbkontrast ist hervorragend.
Wenn man bei bewölktem Wetter zum Beispiel Pflanzen vor dem grauen Himmel betrachtet wirken sie mit dem Swaro hell und freundlich.
Schaut man nun durch das Optolyth könnte man meinen Depressiv zu werden, da es nun deutlich grauer und ungemütlich wirkt.
Optisch ist es mit dem Zeiss Victory nahezu gleich, und es lassen sich keine besonderen Unterschiede feststellen.
Was mir nicht so gut gefiel ist, dass die Okularblendenverstellung keine Zwischenrasten hat, so wie es bei dem Victory der Fall ist.
Dadurch kann man nur maximalen Augenabstand zum Okular haben, oder eben als Brillenträger, nahezu keinen.
Der maxilmale Augenabstand macht aber das Gesichtsfeld, zumindest subjektiv, kleiner.
Der Nahverstellebereich reicht leider auch nicht ganz an den des Victory heran.

Zeiss Victory FL:
Optisch, wie auch das Swaro, erstklassich:
Brilliantes, helles Bild, hoher Kontrast.
Interessant fand Ich dass das Victory und auch das Swaro subjektiv eine höhere Vergrößerung als das Optolyth hat, vielleicht entsteht dieser Eindruck auch einfach nur durch das deutlich Schärfere Bild.
Das Victory wirkte auf mich übrigens im ersten Augenblick "Sauschwer",
was sich aber nach einiger Zeit der Handhabung legte, und sich auch positiv auf die ruhige Handhabung auswirkte.

Groet
Tjeerd

richardlucas

CiteerIk weet dat deze vraag al meerdere malen op dit forum is gesteld.

Maar ik wil nu een echt goede kijker aanschaffen.

Tot nu toe kom ik uit bij de swarofski SLC 10 x 42 WB

Wat is jullie advies?
bekijk ook de nieuwe steiner 44x10, een toppertje

op vogelfestival met veel "gespeeld" maar deze is mijn keuze geworden

Tim Asbreuk

Eindelijk was het dan zover. Zaterdag kon ik de zeiss victory 10 x 42 T*FL ophalen.

Allemaal bedankt voor het advies.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

BramtK

Gefeliciteerd, ik heb diezelfde kijker (bijna 2 jaar) en ik ervaar het nog elke keer als een groot plezier om er doorheen te kijken. Fantastisch; de beeldscherpte, kleurechtheid, helderheid en lichtopbrengst.
Ik ken ook Swarovsky-kijker-kijkers en dat is natuurlijk ook een mooie kijker, maar op de een of andere manier wordt ik nogal eens bestookt met allerlei dubieuze argumenten pro Swarovsky ('t zal wel zijn om het prijsverschil goed te praten). Bijvoorbeeld over vermeende kleuren van de Zeiss, ik heb daar nog nooit iets van gemerkt en ook uit testrapporten blijkt daar niets van, of de mogelijkheid om het kijkerhuis met je vingers te omsluiten, als je dat doet moet je (om je kijker voor je ogen te houden) je armen hoog in de lucht steken en dat is (zeker met een 10x40 kijker) niet handig.  

Bram

Groeten,

Bram ter Keurs

grutto

#9
..
Groet
Tjeerd

Tim Asbreuk

Ik kon ook een swarofski kopen die zelfs nog wat goedkoper was vanwege een aanbieding. De reden dat ik voor zeiss ben gegaan is de dat deze veel dichter bij scherp te stellen is.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk


Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)