verrekijker

Gestart door jpk, december 17, 2014, 22:09:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

jpk

Wie heeft ervaring met de opticron 10x50 of 8x42?

Groeten, Jan Koen


jpk

Sybo heb je zelf ook ervaring ermee??
Groeten, Jan Koen

sybo

Nee, maar al had ik, dan zou ik toch meer waarde hechten aan de review van Allbinos. Die lui weten waar ze het over hebben, als ze het over de optische prestaties van de kijker hebben. Ik zou dan wel kunnen zeggen of ik de kijker lekker in de hand vind liggen en of ik er comfortabel door heen kan kijken, maar dat zijn subjectieve zaken. Dat moet je toch zelf uitproberen.

Corné Timmers

Ik ben niet bekend met de Countryman. Mocht het de eerste kijker zijn die je op het oog hebt: Het is mogelijk dat er betere kijkers voor dezelfde prijs te koop zijn en gelijkwaardige voor een lagere prijs, vooral als je een 42 mm zoekt.


Allbinos lijkt redelijk objectief. Nikon wordt er wel sterk bejubeld. Bovendien wil het er bij mij niet in dat de Vanguard Endeavour  II beter zou zijn dan de Leica Ultravid of de Swarovski SLC HD, maar dat kan ook aan hun scoringssysteem liggen.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

Corné Timmers

Wacht even, niet goed gelezen: bedoel je überhaupt wel de Countryman?
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

Corné Timmers

Ja dus - zie vorig topic.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

sybo

Nu je het over de Vanguard Endeavour Ed II hebt, daar wordt inderdaad in verscheidene reviews lovend over gesproken. En ook op Birdforum zijn ze er zeer over te spreken. Dus als ik zo tegen de 500 euro te besteden had en ik wou een 8x42 kijker hebben, dan zou op dit moment daar mijn eerste interesse naar uit gaan.

KorHaan

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=299934.0

Die Vanguard II was mij ook al opgevallen een tijdje geleden. Zeker iets om uit te gaan proberen als je een goede kijker voor een schappelijke prijs wilt.

Wat betreft de Opticron Countryman 8x42: die ken ik zelf niet (anders had ik natuurlijk allang ingesprongen in de discussie), maar aan de hand van het allbinos-review dat Syb hierboven neerzette, kan ik wèl twee dingen opmerken over de kijker zonder hem gezien te hebben: de maximale oogpupilafstand is krap 72 mm, wat betekent, dat je bij ver uit elkaar staande ogen geen goede afstelling kunt maken. Domweg omdat-ie niet ver genoeg uit elkaar scharniert.
En ten tweede: er zijn nogal wat interne reflecties in de Opticron, zie de foto van de uittredepupillen, wat betekent dat je met tegenlicht hinderlijke "flares" krijgt, melkachtig witte kringen om scherp tegenbelichte objecten. Ik heb daar zelf in mijn Swarovski EL 10x32 SV behoorlijk last van soms, en dat komt door de "false pupils" die rondom de uittredepupillen zijn te zien.

Het eerste wat ik doe als ik een allbinos review lees, is dan ook de foto van de uittreepupillen opzoeken, om te zien of de zwartheid eromheen goed is, en of er geen interne reflecties zijn te zien. Er is ook altijd nog een tweede foto, met de uittreepupillen in close-up, om te zien of die zuiver rond zijn. 0,00 % afwijking dus. Daar vallen de meeste budgetkijkers door de mand, met eivormige, of afgevlakte cirkels. Tot 8% aan toe. Toch is dit minder van belang dan die interne reflecties, want eivormige uittreepupillen zorgen hooguit voor wat minder lichttransmissie, wat in het veld niet opvalt. Interne reflecties: dàt is wel een PITA!

Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo

jpk

Bedankt voor alle info, het wordt langzaam duidelijker.
Wie weet toch maar even doorsparen!!
De vanguard zal ik zeker gaan proberen.
Ronald jij kijkt met een 10x32 waarom is daar je keuze op gevallen?
Groeten, Jan Koen

jpk

op dit moment kijk ik met een swift trilite 8x42 en deze heb ik al 20 jaar.
dus een 2e ernaast mag wel weer een keer in principe dacht ik aan 10x42 of 10x 50??
om toch iets dichter bij te halen en in de schemering nog iets langer door te kunnen gaan
Groeten, Jan Koen

M. Hoogteijling

Beste Jan Koen,

Ik heb zelf evenmin ervaring met Opticron maar in de UK verkopen ze prima. Ben echter benieuwd waarom je je juist op deze types concentreert. Heb je al een shortlist gemaakt of bedacht aan welke randvoorwaarden je kijker dient te voldoen? Er zijn in ieder prijssegment inmiddels zoveel, vaak goede, opties.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

Citaat van: jpk op december 20, 2014, 12:06:34 PM
Bedankt voor alle info, het wordt langzaam duidelijker.
Wie weet toch maar even doorsparen!!
De vanguard zal ik zeker gaan proberen.
Ronald jij kijkt met een 10x32 waarom is daar je keuze op gevallen?

Ha Jan Koen,

Om verschillende redenen:
1. ik zag meer detail met de 10x tov de 8x. Handig als je geen telescoop hebt.
2. de 10x32 SV heeft een gezichtsveld van maar liefst 120m/1000m, meer dan genoeg voor de gevorderde vogelaar.
3. mijn oogpupillen zijn overdag hooguit 2 tot 2,5 mm, zodat de uittredepupil van 3,2 mm van de 10x32 volstaat.
4. ik ga weinig in het donker vogelen, dus heb geen grotere uittredepupil nodig.
5. het gewicht van de kijker is met 580 gram aangenamer om de nek dan een 10x42, na uren in het veld.
6. je brengt een kleine, lichte kijker sneller voor ogen dan een grote, zware.
7. je kunt een kleine, lichte kijker langer omhoog houden dan een grote, zware.

Dit alles gezegd hebbende, moet ik nog opmerken dat ik één aspect over het hoofd heb gezien. Een 10x vergroting in een kleine, lichtgewicht kijker is niet bevorderlijk voor een stabiel beeld. Een zwaardere 10x-kijker heeft meer inertie als het waait, en het beeld is dus stabieler. Maar goed. Zo is er altijd wel wat.

Vriendelijke groet,
Ronald


KorHaan

#13
Citaat van: jpk op december 20, 2014, 12:11:04 PM
op dit moment kijk ik met een swift trilite 8x42 en deze heb ik al 20 jaar.
dus een 2e ernaast mag wel weer een keer in principe dacht ik aan 10x42 of 10x 50??
om toch iets dichter bij te halen en in de schemering nog iets langer door te kunnen gaan

Is dat de Swift Trilyte dakkant? Die heb ik eind jaren zeventig vorige eeuw een tijdje gehad; een slank, lekker in de hand liggend kijkertje, dat niet erg helder was. Bovendien zat er geen fase-correctiecoating op de prisma's, want bouwjaar was vóór het jaar waarin die coating voor het eerst werd toegepast: 1988. Toch viel de scherpte van het beeld me erg mee. Het was een fijn, knus kijkertje. Echt een schatje.

Groet,
Ronald

jpk

Marijn, omdat een collega vogelaar hier erg positief over is.


Norman, de kijker ga ik gebruiken om vogels te spotten en soms heb je met de 8x42 die ik nu gebruik Swift trilite dat je iets meer meer wilt zien!
Dus een net  iets verder weg zittende vogel toch beter wilt zien.
Omdat ik veel wandel en dus geen telescoop mee wil sjouwen zoek ik het een andere verrekijker 10x42 of 10x50??
Dit zal ook zijn beperkingen hebben in een stabiel beeld bij beweging.
Misschien is een bezoek aan House of Outdoor een goede start om de verschillen te zien en dan tot een juiste keuze te komen.
Groeten, Jan Koen

jpk

Ronald,
Ik hem gekocht in 1993 inderdaad een dakkant
Groeten, Jan Koen

KorHaan

Jan Koen,

Op de Dutch Bird Fair heb ik de 10x42 Nikon Monarch '7' als een van de verrassingen kunnen kwalificeren, een erg mooie kijker voor nog geen € 500. 117m gezichtsveld, grote sweet spot (= gedeelte van het beeld dat nog scherp is richting de randen). Een aanrader.

Groet,
Ronald

Corné Timmers

Citaat van: KorHaan op december 20, 2014, 21:05:01 PM
Jan Koen,

Op de Dutch Bird Fair heb ik de 10x42 Nikon Monarch '7' als een van de verrassingen kunnen kwalificeren, een erg mooie kijker voor nog geen € 500. 117m gezichtsveld, grote sweet spot (= gedeelte van het beeld dat nog scherp is richting de randen). Een aanrader.

Groet,
Ronald


De beoordelingen van de Nikon Monarch 7 zijn wel wisselend; dat doet een grote kwaliteitsspreiding vermoeden. Als je toevallig een goed exemplaar koopt, heb je, denk ik ook, veel waar voor je geld. In deze klasse vind je ook de 'wonderverrekijker' uit China: De Hawke Sapphire ED. Het verhaal van de kwaliteitsspreiding zal hierbij wel hetzelfde zijn.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

jpk

Allen bedankt voor de info.
Om de juiste keuze te maken ga ik eerst naar house of outdoor.
Als ik dan nog vragen hebt zal ik deze zeker posten.
Groeten, Jan Koen

KorHaan

#19
Citaat van: Corné Timmers op december 21, 2014, 07:47:17 AM
Citaat van: KorHaan op december 20, 2014, 21:05:01 PM
Jan Koen,

Op de Dutch Bird Fair heb ik de 10x42 Nikon Monarch '7' als een van de verrassingen kunnen kwalificeren, een erg mooie kijker voor nog geen € 500. 117m gezichtsveld, grote sweet spot (= gedeelte van het beeld dat nog scherp is richting de randen). Een aanrader.

Groet,
Ronald


De beoordelingen van de Nikon Monarch 7 zijn wel wisselend; dat doet een grote kwaliteitsspreiding vermoeden. Als je...

Dat gaat om de 8x42, niet om de 10x42, toch?
Ik heb eerder hier in een discussie met - ik geloof- Marijn Hoogteijling dit ook al eens aangekaart.
Nikon Monarch wordt in China geproduceerd, maar Nikon is Japans. Er is supervisie vanuit Nikon Japan op de productie. Hawke is bij mijn weten, een volledig Chinese aangelegenheid. De kracht van Nikon als merk zit 'm in de nauwgezette supervisie vanuit Japan bij producten die in lagelonenlanden worden gemaakt.

Vriendelijke groet,
Ronald

PS: alleen de Nikon Premier en de Nikon EDG modellen worden in Japan zelf gemaakt.

Corné Timmers

Volgens mij is Hawke inderdaad honderd procent Chinees.


Ronald, je zult het zeer waarschijnlijk met me eens zijn dat in deze klasse ook een hele serieuze kandidaat de Eden XP is. Nu voor maar 250 euro, kan haast geen miskoop  zijn.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

KorHaan

Citaat van: Corné Timmers op december 21, 2014, 20:40:29 PM
Volgens mij is Hawke inderdaad honderd procent Chinees.


Ronald, je zult het zeer waarschijnlijk met me eens zijn dat in deze klasse ook een hele serieuze kandidaat de Eden XP is. Nu voor maar 250 euro, kan haast geen miskoop  zijn.

Ha Corné,

Dat klopt. Maar ik heb alleen ervaring met de XP 8x42, en Jan Koen zoekt eventueel een grotere vergroting, en ook iets voor langer doorgaan in de schemering. Dus de Eden XP 10x42 of 10x56 zouden dan prima opties zijn. De laatste is zwaarder maar ik denk ook beter dan de 10x42. Voor zover ik de reviews bekijk.

Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo

jpk

Dat klopt. Maar ik heb alleen ervaring met de XP 8x42, en Jan Koen zoekt eventueel een grotere vergroting, en ook iets voor langer doorgaan in de schemering. Dus de Eden XP 10x42 of 10x56 zouden dan prima opties zijn. De laatste is zwaarder maar ik denk ook beter dan de 10x42. Voor zover ik de reviews bekijk.
[/size]
[/size]Dag Ronald,
[/size]
[/size]Er zijn positieve reviews over de Eden, en idd voor het geld hoef je het niet te laten.
[/size]Deze kijker is alleen via internet te koop dus testen is een beetje lastig.
[/size]De 8x42 heb jezelf getest en daar was je tevreden over? Zou je me dan de 10x42 of de 10x56 adviseren.
[/size]De 10x56 is wat gewicht betreft wel bijna 2 x zo zwaar!! maar wel een kijker die het beeld goed naar zich toe trekt.
Groeten, Jan Koen

jpk

foutje bedankt ik had op citaat moeten klikken.
Groeten, Jan Koen

KorHaan

Ha Jan Koen,

Hier de 13 (!) pagina's review van de Eden XP 8x42:  http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=159448.0

Pas in de laatste pagina's daarvan komen dingen in de bouwwijze aan het licht, die een risico vormen. Zelf heb ik in Nederland nooit enig probleem gehad met de XP en ik ging er niet bepaald zuinig mee om. Optisch mooi genoeg om dik tevreden mee te zijn.

De 10x56 en de 10x42 trekken allebei de vogel 10x dichterbij, het verschil zit hem in de 56 mm en 42 mm objectieflens. In budgetkijkers is een grotere kijker over het algemeen fijner qua beeld. Zoals een 85 mm telescoop ook meer laat zien dan een 60 mm bij dezelfde vergroting. Zelfs bij dure kijkers komt dit voor, dat een 56 mm fijner wordt gevonden dan een 42 mm.
Ik wil eigenlijk niet de een boven de ander adviseren, want dat is geheel persoonlijk. Maar qua vergroting maakt het in ieder geval geen verschil.

Groetekes,
Ronald

jpk

Hallo Ronald,


Is de eden alleen bij knives and tools te kopen?
Je gaat me overtuigen van de kwaliteit.
Alleen de vraag welke ga ik bestelllen de 10x42 of de 10x56.
Het zou mooi zijn als je eerst even kan vasthouden en beoordelen.
Een mooi Kerstkado!!!!
Groeten, Jan Koen

KorHaan

Ha Jan Koen,

De Eden is bij mijn weten alleen bij K&T te koop, inderdaad. Je kan daar kijkers zelf bekijken, maar moet dan eerst wel even een afspraak maken. Ik vind het zelf altijd prettig wanneer ik een kijker even kan vasthouden en beoordelen. Handligging en kijkcomfort zijn niet voor iedereen hetzelfde, dat is heel persoonlijk.

De service van KnivesandTools is erg goed; men doet al het mogelijke om de klant tevreden te stellen.

Vriendelijke kerstgroetekes,
Ronald

Corné Timmers

Je kunt de kijker ook bestellen en thuis laten bezorgen. Als ie niet bevalt, stuur je hem weer terug. Dit zijn ook de woorden van Knives and Tools.
Met vriendelijke groet

Corné Timmers

KorHaan

Citaat van: Corné Timmers op december 25, 2014, 09:02:29 AM
Je kunt de kijker ook bestellen en thuis laten bezorgen. Als ie niet bevalt, stuur je hem weer terug. Dit zijn ook de woorden van Knives and Tools.

Daar heb ik ook aan zitten denken als optie, Corné, maar dan kun je de 10x42 en de 10x56 niet naast elkaar vergelijken. Tenzij je ze allebei bestelt. Dan kun je er één terugsturen, of allebei, als ze niet bevallen. Dat is iets gecompliceerder; misschien is het dan goed om eerst een belletje naar K&T te plegen om te zien of dat kan.

Kerstgroetekes,
Ronald Sinoo