waterkevers met SOA: Laboulbeniales?

Gestart door ajdees, december 15, 2014, 22:54:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

ajdees

De titel van deze post is mogelijk wat voorbarig want gebaseerd op een combinatie van waarneming en hypothese.

Laatst determineerde ik een aantal waterkevers uit een monster van mei dit jaar. Er bleken onder meer vijf exemplaren van Hydroporus erythrocephalus in te zitten en het viel me op dat alle vijf 'aangroeisels' op hun lijf hadden. Ik dacht direct aan Laboulbeniales maar was (en ben nog steeds) hier niet zeker van. Twee van de vijf kevers (beide mannetjes) hadden de aangroeisels op de sternieten tussen de achterpoten, terwijl de andere drie (alle vrouwtjes) de aangroeisels achter op het midden van de dekschilden hadden. Bij deze waterkevers klimt het mannetjes voor de copulatie bij het vrouwtje op de rug, zodat zijn achterlijfspunt vlak boven die van het vrouwtje komt. De plaatsen waar nu bij beide geslachten de aangroeisels zitten, komen daarbij tegen elkaar aan. Het lijkt me daarom voor de hand te liggen dat de aangroeisels zich van de ene naar de andere kever verspreiden tijdens de copulatie, waarmee deze aangroeisels dus een SOA zijn.
Verdere ondersteuning voor deze hypothese is dat bij geen van de andere zes soorten Hydroporus uit dit monster aangroeisels werden aangetroffen, terwijl het toch gaat om twee tot veertien exemplaren per soort.

Als iemand een andere verklaring heeft, ben ik daar natuurlijk benieuwd naar.
Op bijgaande foto's links de twee mannen en rechts dus de drie vrouwen. De aangroeisels zijn niet bij allemaal even goed te zien; dat ligt aan mijn fotografie-uitrusting.

Dit levert natuurlijk ook weer vragen op:Is de soort aangroeisel (aangenomen dat het alle één soort is) gastheerspecifiek? Dit zou kunnen, aangezien ze bij één soort kever en nog wel bij alle exemplaren van deze soort zijn aangetroffen en niet bij andere keversoorten. Anderzijds kan het bijvoorbeeld ook zo zijn dat er geen interspecifieke copulatie voorkomt tussen H. erythrocephalus en andere soorten op deze lokatie.


(edit: lettertype)
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Henk Soepenberg

Albert, 'k weet niks van Laboulbeniales, maar wellicht heb je iets aan dit artikel:

Goldmann, L.; Weir, A. 2012. Position specificity in Chitonomyces (Ascomycota, Laboulbeniomycetes) on Laccophilus (Coleoptera, Dytiscidae): a molecular approach resolves a century-old debate. Mycologia. 104(5):1143-1158

http://www.mycologia.org/content/104/5/1143.full
Vriendelijke groeten,
Henk

ajdees

Hallo Henk,


Dat is een leuk en toepasselijk artikel!
Hartelijk dank!
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

ajdees

Citaat van: Henk Soepenberg op december 18, 2014, 11:13:19 AM
Dag Albert,

Een kenner van Laboulbeniales is Danny Haelewaters, dat weet je?  :)   https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=150422.msg1097334#msg1097334


Inmiddels heb ik contact gehad met Danny Haelewaters. Het materiaal gaat naar hem toe, want waarschijnlijk is het voldoende voor DNA-extractie.

met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk