Zuidafrikaanse Havenpissebed

Gestart door paulhoekstra, december 15, 2014, 21:14:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulhoekstra

Deze pissebed zat tussen de rotsen net boven de waterlijn. Ik vind hem op de Nederlandse havenpissebed lijken. Er vanuit gaande dat het inderdaad het genus Ligia is, dan komen in Zuid-Afrika volgens wikipedia alleen Ligia dilatata en L. glabrata in aanmerking. Volgens wikipedia komen bij L. dilatata de antennes tot voorbij het thorax en bij L. glabrata niet. Als ik google op plaatjes dan kom ik er niet echt uit met dat kenmerk. Tot en met waar loopt de thorax? En komen bij mijn exemplaar de antennes voorbij of niet voorbij de thorax?


http://observation.org/waarneming/view/96566721[/size]Ligia spec. observed at 2014-01-20 South Africa - AgulhasPhotos:


alvast bedankt
groeten,
Paul

Arp

Hoi Paul,

Om te beginnen - Thorax is geen gebruikelijke term voor Pissepedden ;) Daar wordt meestal gesproken of Pereon (of Pereion) voor het deel met de 14 looppoten (7 segmenten) en Pleon voor het achterlijfje met gemodificeerde poten. Bij jouw beest eindigt het Pereon net voor de witte vlek (op het Pleon) - ik zou dus zeggen dat de antennes langer zijn dan dit.

Qua soorten kun je denk ik het beste de Catalog van Schmalfuss erbij pakken (PDF), dan vind je:

  • Ligia dilatata Brandt, 1833 - (Namibia: Lüderitzbucht; South Africa: Cape Peninsula).
  • Ligia glabrata Brandt, 1833 - (Namibia: Lüderitzbucht; South Africa: Cape Peninsula; Collinge (1920) considers this species an immature form of L. dilatata Brandt, 1833)
Verder is er "in de buurt" dan nog Ligia curvata Vandel, 1948 bekend (uit Namibië) en heeeeeel misschien zou je rekening moeten houden met de zeer wijd verspreide Ligia exotica Roux, 1828 ("Circumtropical") die tenminste ook aan de oostkust van Afrika voorkomt en kennelijk met de scheepvaart verpreid is geraakt (ik ken geen gegevens uit Zuid-Afrika, maar toch ...)

Met de bibliografie erbij (PDF) kun je nog wellicht nog wat meer literatuur voor discussie/ID vinden.

Na Collinge (1920) hebben nog meer auteurs wat over glabrata geschreven, dus is het wellicht de moeite waard om uit te vinden of zij de stellingname van Collinge volgen, of weerleggen:
JACKSON 1922 (figs.);
BARNARD 1924b, 1932 (figs.);
PANNING 1924;
VERHOEFF 1928a (figs.);
FERRARA & TAITI 1979.

Met behulp van de bibliografie kun je de volledige titels vinden. O.a. het werk van Jackson (1922) is in dat opzicht al interessant - hij behoudt glabrata (en ook gracilipes) weer als goede soorten.

Ferrara, F.; Taiti, S. (1979) Check-list of terrestrial isopods from Africa (south of the Sahara). - Monitore zoologico italiano, Nuova Serie, Supplemento, vol.12, pp.89-215. - (abstract)

Jackson , H. (1922) A revision of the isopod genus Ligia (Fabricius).Proceedings of the zoological Society of London 1922, pp.683-703 (2 plates). - (@BHL, Sleutel, p.689, platen. L. glabrata p.692, L.gracilipes p.695, L.dilatata p.701)

Collinge , W. (1920) Contributions to a knowledge of the terrestrial Isopoda of Natal. Part III. - Annals of the Natal Museum, vol.4, pp.471-490, plt.27-32. - (@BHL)

De rest laat ik even aan de geïnteresseerde lezer zelf ... maar met de sleutel in Jackson kom je er misschien ook uit.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

paulhoekstra

Dank voor alle info. Met die catalogussen wordt het wel leuk om wereldwijd aan pissebedden te gaan doen.


Ik hebe geprobeerd het beest uit te sleutelen met Jackson 1922, maar helaas heb ik alleen maar foto's van de zijkant dus kan ik de vorm van het telson en de breedte van het lichaam niet zien, alhoewel ik het telson wat meer op Ligia dilatata vindt lijken dan Ligia exotica. L. curvata staat niet in Jackson 1922 (was nog niet beschreven). Ik zal dit weekend proberen de literatuur over L. curvata te vinden, maar voorlopig hou ik het op Ligia dilatata.
groeten,
Paul