kleine haarmuts op oude es

Gestart door haakbek, december 11, 2014, 22:22:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

haakbek


------------start kopiëren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://ijsselmonde.waarneming.nl/waarneming/view/96454168
Haarmuts spec. - Orthotrichum spec. gezien op 2014-12-08 Poortugaal - Noord
Foto's:






Toelichting:
op es , kleine haarmuts , kapsel lijkt door bino kaal kapsel heel klein ongeveer 2 mm polletje ook klein
bij voorbaat dank Hans Meijer

------------einde kopiëren----------------------------

haakbek


Pluijm

Een wat vreemde Haarmuts. Foto's zijn niet geheel scherp.
Je merkt op: "kaal kapsel", daarmee bedoel je natuurlijk het huikje (mutsje) dat over het nog jonge kapsel zit. Met een kaal huikje komt Orthotrichum pulchellum in aanmerking, ook omdat de kapsels wat langer gesteeld lijken. Echter de bladen lijken me voor deze soort te breed.
Mogelijk is het daarom Orthotrichum anomalum (Gesteelde haarmuts) een steensoort die soms ook op bomen voorkomt.
Ik wil het wel voor je controleren.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

haakbek

Ok Arno stuur het naar je op
Groet
Hans

Pluijm

Vanavond deze door Hans opgestuurde Orthotrichum bekeken. Het is Orthotrichum cupulatum, Bekerhaarmuts.
Het polletje draagt enkele overrijpe en enkele heel jonge kapsels met huikje (niet 'huisje', Hans). De oude kapsels hebben aan de mondopening helaas geen peristoomtanden meer.
Toch wel duidelijk 'cupulatum' vanwege de brede, ovale kapsels, met 16 bruine strepen op de kapselwand en de korte kapselsteel (steel korter dan het kapsel). Bij Orthotrichum anomalum is de kapselsteel langer en zie je meestal 8 oranje strepen op het smallere kapsel.

Het voorkomen op een boom (Esdoorn) is erg ongebruikelijk. Er zit wel volop zand tussen de plantjes.
Groeide de Haarmuts op de uiterste voet van de boom, Hans?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

haakbek

Hallo dat ik huisje schreef is een typefout  ;D , niet dat ik nu al jaren thuis ben in de terminologie hoor verbetering stel ik zeker op prijs  ;D ;D
De haarmuts zat zeker niet op de boomvoet maar op zeker 1.5 meter hoogte dat zand zal wel van een andere vondst zijn die ik in een bakje bij elkaar stop .
bedankt voor het bekijken , toch leuk dat de vindplaats bijzonder is
groet
Hans

Pluijm

Het zand/klei lijkt echt in  het polletje te zitten. Je vraagt je af hoe dat zo hoog op de boom kan zijn gekomen! Was het een vrijstaande boom, of misschien een schuine 'klimboom' in een park?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

haakbek

boom stond gewoon recht , denk dat het vervuiling van andere vondsten zijn
groet
hans

Pluijm

Hans, het Haarmuts-polletje lijkt echt uit een propje zand gegroeid hoor!
Het is fijn zand (korrels kleiner dan 0,1mm) en daarnaast ook veel grover (tot wel 1mm).
Zou het misschien de maaginhoud van een vogel geweest zijn?! En die grovere korrels maalstenen in de vogelmaag? Wilde speculatie natuurlijk, maar ik vond ook een insecten-lijkje ertussen, een propje met o.a. onverteerde poten en twee zwarte, chitine-achtige vleugels (met 4 ronde aders). Ik ga proberen die op foto te zetten (weet niet hoe dat moet met een microscoop) en hopelijk kan iemand op een insectenforum er iets mee?!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

vdvaart

In dit scenario is het hele polletje opgegeten door een vogel samen met een insect, van een groeiplaats op steen, zoals je zou verwachten voor cupulatum?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

haakbek

Zal het veranderen raar weet zeker dat het op een boom zat
Groet
Hans

Pluijm

#11
Je hoeft de standplaats niet te veranderen hoor, Hans! Die Bekerhaarmuts stond echt op die boom zoals jij hem vond. Maar op die boom zat wat zand blijkbaar.
En nu vraag ik me af waarom die steensoort op die vreemde plek (boom) terechtkwam!

Ik denk dat op één of andere manier zandig materiaal op die boom terecht is gekomen, waarin fragmenten (sporen?) van Orthotrichum cupulatum zaten. Daarna is op dat 'zand' een polletje O. cupulatum gaan kiemen/groeien. Ik denk dus niet dat een vogel van een polletje O. cupulatum heeft gegeten, maar misschien heeft hij slakjes of insecten gegeten, die wel van kapsels van O. cupulatum hebben gegraasd en kreeg de vogel zo indirect O. cupulatum binnen?
Om een of andere reden vind ik het minder aannemelijk dat sporen van O. cupulatum, dat beetje zand op die boom via de lucht hebben bereikt. 

Ingebed tussen het zand en de rhizoiden van het polletje zaten nog de resten van een klein insect. Ik ben bezig een tekening van de vleugel te maken. Ik hoop dat iemand er een naam aan kan geven. Misschien is het een 'boominsect'. Daarmee worden we dan niet veel wijzer. Misschien echter is het wel een 'oeverinsect'! Dat insect 'heeft dan iets uit te leggen' hoe het op die boomstam kwam!

Hoe komt dat zand op de boom? Misschien een ekster die zijn maag een keer wilde schonen, na de rivier te hebben afgestruind? Gemeentewerkers die te rigoureus met zware machines van alles rond spetteren? Klimmende kinderen met modder aan hun laarzen? Al met al veel speculatie van mijn kant. Misschien heeft iemand een beter idee?



Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Pluijm

Ik heb nog even doorgezocht...
Ik heb een tekening gemaakt van de vleugels van het insect dat ik aantrof in het mosplukje. Ik heb hierover al een paar dagen geleden een vraag gesteld op het Wantsenforum, maar nog geen reactie gekregen. Ik denk inmiddels zelf te 'weten' (veel plaatjes kijken) dat het Saldula saltatoria is, een Oeverwants!

Ook heb ik via Streetview denk ik de lokatie gevonden, waar Hans de Haarmuts op een Esdoorn heeft gevonden (klopt dit Hans?): klik hier
Zo te zien ligt er een sloot (die het bedrijventerrein mee helpt ontwateren daar), met een vrij steil talud. Zoiets zal periodiek worden geschoond en dan kan heel gemakkelijk 'specie' (zand, modder, oeverwants!) van de graafmachine op de boom terecht zijn gekomen!?
Zou dan O. cupulatum toch met sporen via de lucht, dit beetje zand op die boom hebben gekoloniseerd?
Zijn nog andere theorieën mogelijk? Puzzel!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

haakbek

lokatie klopt
het is de boom net naast de lantarenpaal of de boom die wat schuin staat er rechts achter
groet
hans

Pluijm

Dan was het waarschijnlijk die schuine boom op de achtergrond. Je noemde Esdoorn als draagboom. De boom bij de lantaarnpaal heeft dikke zaadproppen aan de takken en lijkt me een Es.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

haakbek

Dat is dan zeker een es  ;D ;D
Groet
Hans

Willy

Die dikke zaadproppen is denk ik een Bloemkoolgal.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks