waarneming everzwijn in Kerkrade

Gestart door glennwjfreer, december 11, 2014, 19:09:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

glennwjfreer

Hallo,
enige dagen geleden heb ik de waarneming van een everzwijn in Kerkrade doorgegeven. Tot mijn verbazing is deze als algemene soort in de lijst opgenomen.
Hoe kan dat?
m.v.g. Glenn

Douwe van der Ploeg

Omdat everzwijnen landelijk gezien toch vrij algemeen zijn...? Afwijkende zeldzaamheden kunnen alleen per provincie ingesteld worden, en in Limburg zou ie dan logischerwijs op (vrij) algemeen blijven staan.
Douwe van der Ploeg

glennwjfreer

Zijn ze echt landelijk gezien algemeen? Ze worden toch maar in enkele gebieden getolereerd?!

Douwe van der Ploeg

Getolereerd,  maar daar trekken ze zich gelukkig niet altijd wat van aan. Daarnaast zou ik ze wat aantal of "zienkans" in ieder geval niet echt zeldzaam.
Douwe van der Ploeg

glennwjfreer

Natuurlijk heb je gelijk Douwe. Blijft het net zo goed opmerkelijk dat er nu een in Kerkrade wordt gezien. Nadere bestudering van de Limburgse waarnemingen van het afgelopen jaar maakt me duidelijk dat er in de Vaalser bossen beslist al enige tijd sprake is van een kleine populatie. Moet ik hier anderen bij betrekken i.v.m. mogelijke aanrijdingen?

Douwe van der Ploeg

Lijkt mij persoonlijk nergens voor nodig. Mensen kunnen net zo goed een ree of damhert aanrijden, die mogen wel overal rondrennen en maakt ook niemand zich druk om.. Daarnaast moet je natuurlijk gewoon altijd opletten als je door zulke gebieden rijdt.
Je moet echter doen wat je zelf goed lijkt.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

#6
Citaat van: glennwjfreer op december 11, 2014, 20:24:54 PMMoet ik hier anderen bij betrekken i.v.m. mogelijke aanrijdingen?

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 11, 2014, 20:32:38 PMLijkt mij persoonlijk nergens voor nodig. Mensen kunnen net zo goed een ree of damhert aanrijden, die mogen wel overal rondrennen en maakt ook niemand zich druk om.. Daarnaast moet je natuurlijk gewoon altijd opletten als je door zulke gebieden rijdt. Je moet echter doen wat je zelf goed lijkt.

Op het moment dat je ergens de aanwezigheid van wilde varkens als mogelijk probleem (in dit geval risico op aanrijdingen) onder de aandacht gaat brengen, bestaat de kans dat dat de aanleiding vormt voor een gerichte bestrijdingsactie (lees: afschieten)...
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Idd, je kunt wat dat betreft beter geen slapende honden wakker maken.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

Citaat van: maurice.lahaye op december 12, 2014, 08:56:35 AMWelke slapende honden? zie http://edepot.wur.nl/179706

Die van het type jachtopzichter die onlangs bij Weert een aantal ter water geraakte wilde varkens na de redding alsnog heeft afgeknald.

Dit soort jagers heeft blijkbaar weinig aansporing nodig om ergens wilde varkens actief te gaan bejagen, al helemaal als er ook nog een 'excuus' (verkeersveiligheid) ligt...
Met vriendelijke groet, Rob

maurice.lahaye

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

jeroenroelofsen

Als ik dat artikel lees is zijn jachtakte nog niet afgepakt. De politie is nog met onderzoek/procedure bezig.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)