zeer klein en zwart

Gestart door Gert Kremer, december 11, 2014, 12:39:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Dit hele kleintje zag ik thuis onder de Stereomicroscoop zitten, stuk of 10. Loofhout waar een Oranjerode schorszwam op groeide.
Wie heeft een idéé waar ik moeten beginnen met het zoeken van het soort?
Het is geen slijmzwam, heeft sporen, ook gespen geloof ik?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

heb je een duidelijker foto van de sporen Gert?

Gert Kremer

moeilijk hoor...1 losse spoor gevonden. en asci ?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Vraag ook eens bij de mossen, volgens mij zijn er korstmossen met zulke vruchtlichamen.
Groeten,
Martin

paulhoekstra

Misschien een schorssteeltje (Chaenotheca) of Boomspijkertje (Calicium)? (dat zijn korstmossen)
groeten,
Paul

Gert Kremer

Citaat van: paulhoekstra op december 11, 2014, 19:10:03 PM
Misschien een schorssteeltje (Chaenotheca) of Boomspijkertje (Calicium)? (dat zijn korstmossen)

Paul, kun jij deze over zetten naar de mossen?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

paulhoekstra

Citaat van: Gert Kremer op december 11, 2014, 19:40:25 PM
Paul, kun jij deze over zetten naar de mossen?
Warempel, het is gelukt, dus blijkbaar kan ik het ;D
groeten,
Paul

Gert Kremer

Citaat van: paulhoekstra op december 11, 2014, 20:01:45 PM
Citaat van: Gert Kremer op december 11, 2014, 19:40:25 PM
Paul, kun jij deze over zetten naar de mossen?
Warempel, het is gelukt, dus blijkbaar kan ik het ;D

knapper dan ike  :P  bedankt  :duim:
en nu...spijkers met koppen slaan? hoop ik.  :angel:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

henkjanvdkolk

Ha Gert,

Kan je het substraat wat nauwkeurig omschrijven? Was het op de beschutte kant van staand dood hout? Dat zijn namelijk typische plekken voor schorssteeltjes en verwanten. Op de vochtige kant van bomen en op liggend hout verwacht je geen schorssteeltjes.

Er van uit gaan dat het een korstmos is, lijk het mij gezien de eencellige langgerekt ovale sporen Mycocalicium subtile of Chaenothecopsis savonica. Het makkelijkste kenmerk tussen deze twee soorten is de breedte van de sporen. De sporen zijn bij M. subtile breder dan 3um, bij C. savonica 2-2.5um. Andere kenmerken, oa de ascustop en de exacte kleur van de sporen (donkerder bruin in M. subtile) zijn lastiger vast te stellen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Gert Kremer

Hallo Henk Jan,
Nou... daar moet ik even slikken, ken daar niets van.
Het zat op de onderkant van een dode Elzentak dat op de grond lag. Op deze tak zat een Oranjerode schorszwam en deze wilde ik  :micro:  bekijken. Dus thuis gekomen zag ik deze zwarte harde "zwammetjes, deze staan met de voet in het slijm (alg?) de foto's zijn 1000x in olie genomen. andere sporen niet te vinden of te klein voor mij om te zien.
Ze staan niet bij elkaar maar verspreid oven een stukje hout van 1 bi 2cm. Dit wordt nat gehouden met water. Bij het steeltje lijkt het boven aan of er een versmalling zit waar knoptje uit komt. op foto 121 is dat goed te zien.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

henkjanvdkolk

Hoi Gert,

Gezien de vindplaats vallen M. subtile en C. savonica eigenlijk af, dat zijn soorten die op droog staand dood hout groeien.

Een van de weinige andere mogelijkheden is Stenocybe pullatula, de vorm van het vruchtlichaam komt heel goed overeen! Dit is een soort die specifiek op dode takken van els voorkomt. Heb je de sporen kunnen meten? En zijn de sporen altijd eencellig of soms ook meercellig? Op foto 123 zie je de sporen volgens mij in de asci liggen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Gert Kremer

Hallo Henk Jan,
nou even weer uitgeprobeerd.
Sporen nu in overvloed, 23-26 X 6.3-7.2mu. in olie 1000X. vloeistof Congorood.
zie foto's
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

henkjanvdkolk

Hoi Gert,

Het algehele beeld past, hoewel ik zelf geen ervaring met dit genus heb, goed op Stenocybe (vergelijk bijvoorbeeld http://ascofrance.com/forum/23362/stalked-asco-on-decidous-wood). Ik meen op foto 147 ook vaag in verschillende sporen een septum te zien. De sporenmaten zijn echter erg groot, veel groter dan die van S. pullatula (11-16x4-5um). Ik kan geen soort vinden in Stenocybe of het gelijkende genus Phaeocalicium met deze sporenmaten, dus ik kom momenteel niet verder. Hopelijk weet iemand anders nog een optie.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Gert Kremer

Hallo Henk Jan,
eerst bedankt, mijn  :micro:  is niet geijkt, maar 1 streepje is +/- 2,2 mu. Dit stond op de mic. toen ik deze van een Dierenarts kon overnemen.
Omdat ik geen talen ken (leeftijd hé) houd Frans helemaal op.
Moet maar blijven hopen.  :D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Laurens Sparrius

Dit is duidelijk Stenocybe pullatula, een ascomyceet die uitsluitend op elzentakjes zit. Een paar keer gevonden in Nederland. In o.a. de Ardennen en zuidelijker is de soort gemakkelijk te vinden. Al met al best een leuke vondst. Misschien kun je één of twee foto's hierbij zetten: http://www.verspreidingsatlas.nl/4879 Dan hebben we voor het eerst beeld uit eigen land.
Groet, Laurens Sparrius

Gert Kremer

Citaat van: Laurens Sparrius op december 15, 2014, 23:19:54 PM
Dit is duidelijk Stenocybe pullatula, een ascomyceet die uitsluitend op elzentakjes zit. Een paar keer gevonden in Nederland. In o.a. de Ardennen en zuidelijker is de soort gemakkelijk te vinden. Al met al best een leuke vondst. Misschien kun je één of twee foto's hierbij zetten: http://www.verspreidingsatlas.nl/4879 Dan hebben we voor het eerst beeld uit eigen land.

Hallo Laurens. Eerst bedankt, ben er blij mee.
wil de foto's wel plaatsen, maar e:mail mij maar even hoe ik dat moet doen! en is er voorkeur welke foto's?
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Douwe van der Ploeg

En voer m vooral ook bij ons in, hier staan ook nog geen foto's in de database ;)
Douwe van der Ploeg

Gert Kremer

#17
Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 16, 2014, 22:53:14 PM
En voer m vooral ook bij ons in, hier staan ook nog geen foto's in de database ;)

geef maar door welke foto's ik in zal invoeren.   ;) 
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

kom er niet echt mee klaar om deze in te voeren.  ???

Mossen of paddenstoelen?  Waarneming.nl : onder de mossen; Stenocybe pullatula.
 
Verspreidingsatlas: paddenstoelen; Stenocybe pullatula (Ach.) Stein. Kleinst smalsteeltje.  
:rolleye:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Datura

In de verspreidingsatlas staat hij 2 keer, bij de paddenstoelen en de korstmossen (je hebt wel meer grensgevallen :)). Ik zou hem bij de korstmossen invoeren: de kans dat lichenologen hem vinden is groter dan dat mycologen hem vinden.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Douwe van der Ploeg

En Laurens linkt ook naar de korstmos-afdeling, tenslotte :)
Douwe van der Ploeg

henkjanvdkolk

Vandaag ook deze soort, Stenocybe pullatula, gevonden op afgevallen elzentakken. Wie volgt? Dit zou een algemene soort moeten zijn natuurlijk  :blink:!

http://waarneming.nl/waarneming/view/97358876
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Douwe van der Ploeg

Ik zal m even op algemeen zetten voor je, dan ;)

Goed gevonden!  :duim:
Douwe van der Ploeg

Ben Kruijsen

#23
"toevallig" was ik gisteravond op een lezing over fotografie van deze uiterst kleine zwammetjes door Jan en Riek Bischoff in het bezoekerscentrum van de Kennemerduinen. Beide zijn lid van de Ned. Mycol. Ver. Zij melden mij dat er zo'n 20 mensen binnen de vereniging actief bezig zijn met deze mini's. Jan en Riek fotograferen met speciale apparatuur deze kleine zwammen. De techniek is stackfotografie. Ik zal hen eens vragen of ze bovenstaande soort op beeld hebben.

Edit:  nee geen beeld bij hen beschikbaar