Welke paddenstoel kan dit zijn?

Gestart door Hans Kunstman, december 09, 2014, 17:24:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans Kunstman

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96426495
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-12-09 Beusichem
Foto's:




Toelichting:
hoed > 20 cm

Bij voorbaat hartelijk dank voor een reactie,

Hans Kunstman

Melchior van Tweel

Mijn eerste gedachten was een uit de kluiten gewassen Zwavelkopje. Daar daar is deze wel heel groot voor. Ik weet het niet.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

oranjerode stropharia nog een mogelijkheid?

Hans Kunstman

Dank je Ratje,

Die ken ik alleen veel roder en kleiner (< 5 cm) en met witte vlokjes aan de rand.

vriendelijke groet,

Hans

ratje

Citaat van: Hans Kunstman op december 11, 2014, 12:03:32 PM
Dank je Ratje,

Die ken ik alleen veel roder en kleiner (< 5 cm) en met witte vlokjes aan de rand.

vriendelijke groet,

Hans
ben ik met je eens, maar dit zijn niet meer de allerjongsten vandaar mijn suggestie

Hans Kunstman

Variatie houdt ons allemaal wel eens voor de gek en zeker een beginner als ik.

vriendelijke groet, Hans

grietaf

Het zou me niet verbazen als dit Rode zwavelkoppen zijn. Die kunnen de meest vreemde vormen aannemen.
Grieta.


wimperzwam

Ik ben het met Grieta eens, was ook mijn eerste gedachte. Zo laat in het jaar moet men er rekening mee houden dat vruchtlichamen niet zo snel verdrogen en/of wegrotten en langzaam doorgroeien tot soms uitzonderlinge afmetingen. Door de lage temperatuur is bij sommige soorten de sporenvorming vetraagd of treedt nauwelijks nog op. Men krijgt dan ook vaak niet de typische lamellenkleur te zien van de rijpe vruchtlichamen. Bovendien heb ik de indruk dat soorten die normaal in redelijk bundels groeien dan in plaats van vele kleine vruchtlichamen soms weinige abnormaal grote vruchtlichamen vormen. Deregelijke grote vormen tussen 10 en 20 cm heb ik wel gezien bij het Stobbezwammetje en bij enkele
Pholiota soorten.

Mvgr.,
Henk Huijser.

ratje

Citaat van: wimperzwam op december 11, 2014, 17:13:17 PM
Men krijgt dan ook vaak niet de typische lamellenkleur te zien van de rijpe vruchtlichamen.
Mvgr.,
Henk Huijser.
duidelijk  :duim: