Zit hier ook heidelucifer bij?

Gestart door veronica60, december 09, 2014, 16:41:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

veronica60


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96422651
Kopjes-bekermos - Cladonia fimbriata gezien op 2014-12-09 Baarn - Stulpheide
Foto's:


Toelichting:
Met Huib Leenders.
bij voorbaat dank Inge Maijer

Vriendelijke groet, Inge Maijer.

kroonp

Inderdaad, de Rode heidelucifer.


De bekertjes zijn van Bruin bekermos, de meest algemene soort op zure, voedselarme zandgronden. Kopjesbekermos kan je ook wel aantreffen onder dergelijke omstandigheden, maar is meer een soort van wat voedselrijkere omstandigheden. De bekers zien er vrij ruw uit (grof soredieus) en hebben een geleidelijke overgang tussen kopje en steel. Bekers van Kopjesbekermos zijn fijn soredieus en hebben een scherpere overgang tussen kopje en steel.


Ik denk dat er ook nog Rafelig bekermos en Gevorkt heidestaartje op de foto staat. Misschien ook wel de Dove heidelucifer. En dan nog drie soorten mos, dus minstens 7 soorten op nog geen 100cm2  ;)
Groet

Peter Kroon

veronica60

Peter, ontzettend bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik ga de soorten die je noemde opzoeken en dan probeer ik die uit de foto uit te snijden en apart in te voeren. Nogmaals mijn dank. Oh ja, die drie mossen soorten, welke denk je dat dat zijn... dan ga ik die ook opzoeken en kijken of ik die herken op mijn foto en die ook apart invoeren.
Vriendelijke groet, Inge Maijer.

kroonp

De mossen die ik zie zijn (met een klein vraagtekentje): Gewoon gaffeltandmos, Grijs kronkelsteeltje en Heideklauwtjesmos.
Groet

Peter Kroon

veronica60

Vriendelijke groet, Inge Maijer.