Welke soort is dit?

Gestart door Anko, december 08, 2014, 22:28:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Anko

27 oktober vloog deze vogel met een groep Tureluurs mee in Den Oever. Ik kan er echter niet achter komen welke soort dit is. Weet iemand het? Foto is niet super.

Groeten,
Anko

adriaens

Hola... Dat lijkt wel een Grote Kanoet!
Zijn hier nog meer foto's van??

Max Berlijn

Denk toch een Kanoet, staart niet donker genoeg en snavel te kort.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

adriaens

De staart ziet er zwart uit ipv grijs; prima toch?
De donkere borst ziet er overtuigend genoeg uit om gewone Kanoet uit te sluiten.
De stuit lijkt wit ipv grijs en ziet er maar spaarzaam gevlekt uit.
Er is nauwelijks koptekening, waar je bij gewone Kanoet toch een duidelijke wenkbrauwstreep mag verwachten.
De lichte vleugelstreep is overal even dun en de handvleugel is erg donker.
Snavel lijkt vrij kort maar staat niet bepaald scherp op de foto, dus de precieze lengte lijkt me moeilijk te bepalen.


JohanvantBosch

Ik zie alles wat je aangeeft, maar ben hier nog een beetje bang om me door de fotokwaliteit en eventueel contrast of verscherpen in de luren te laten leggen. Ik neig naar Kanoet. Drie dingen die me opvallen:
- de snavels van alle tureluurs lijken niet korter
- is het donkere deel van de staart niet te smal?
- op de vluchtfoto van Arnoud uit Marokko lijkt bij de rechter kanoet de borst ook donker en de stuit nogal wit...

gerdwichers8

De projectie van de staartpennen is inderdaad kort. Snavel kort. De algehele proportie; geen overtuigend lange vleugels, geen langgerekt lichaam; wellicht niet echt groot..


snwja3

#7
Inderdaad spannend op de foto.
Maar als je ziet wat kwaliteit foto en licht met de Tureluurs doet: wit/donker wordt versterkt en belangrijke details vallen weg, en dat doortrekt naar de kanoet, zou dat ook zomaar kunnen voor deze vogel. Staart lijkt dan zwart ipv grijs, stuit blinkt witter op zonder details, handvleugel lijkt donkerder dan werkelijkheid???
Mogelijk meer foto's beschikbaar?
Wietze Janse

Hans Schekkerman

Een gewone Kanoet. Hij is duidelijk iets kleiner dan de Tureluurs in zowel lichaamslengte als spanwijdte terwijl Grote Kanoet in beide iets groter is dan Tureluur.

Johan Buckens

Hey peter,

De vleugelstreep interpreteer ik anders bij deze vogel. Ze lijkt vrij breed, ook op de hand (wat 'uitwaaierend').
Lewington (rare birds) tekent de vleugelstreep smaller bij grote kanoet,en vervagend op de hand. Dit ziet er ook zo uit op foto's van grote kanoet.
De vleugelstreep, die heel duidelijk is op de hand bij deze vogel, wijst m.i. op een gewone kanoet.

Anko

Nog een foto

Anko

En deze. Meer helaas niet.

Groeten,
Anko

Anko

En deze. Beetje rommelig qua uploaden, sorry

adriaens

Dank.
De borst blijkt nu helemaal niet donker; misschien is die donkere zone op de eerste foto een deel van de vleugel.
Een gewone Kanoet dus.
Als ik ooit eens een Grote Kanoet piep: allemaal thuisblijven!  ;D

Anko

Toch bedankt voor je reactie... ;)

Johan Buckens

Citaat van: adriaens op december 09, 2014, 21:16:30 PM
Dank.
De borst blijkt nu helemaal niet donker; misschien is die donkere zone op de eerste foto een deel van de vleugel.
Een gewone Kanoet dus.
Als ik ooit eens een Grote Kanoet piep: allemaal thuisblijven!  ;D

Ik zal toch rijden, Peter, als je 't niet erg vindt  :blink:

gerdwichers8

'k Zou d'r zelfs voor fietsen van ver Peter.

OlivierO

Iedereen kan wel een mis zijn, Peter, maar deze "misser" vervaagd in het niets bij alles was je wel op naam kon brengen waar niemand anders raad mee wist.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.