Leeftijd vraag Kwak Schoonhoven

Gestart door jeroenroelofsen, december 14, 2014, 19:44:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Beste allemaal

Vandaag bij de Kwak in Schoonhoven geweest. Was heel mooi vrij te zien, daardoor ook door meerdere mensen ingevoerd.
En daar is nu gelijk mijn vraag over.
Ik zie dat een aantal de vogel invoeren als eerste winter (waaronder ikzelf), maar ook juveniel, onvolwassen en eerste kalenderjaar.
Nu zijn volgens mij eerste winter en eerste kalenderjaar (in dit geval) identiek.
Maar wanneer vul je nu wat in? Ik kan dat niet echt goed terug vinden.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

migratorius

"Eerste kalenderjaar" geeft alleen de leeftijd aan, terwijl "juveniel" en "eerste winter" iets over het stadium van het verenkleed zeggen.
Aangezien Kwakken in hun eerste levensjaar (vanaf het uitvliegen) nauwelijks schijnen te ruien lijkt het me niet verkeerd de vogel gedurende die tijd "juveniel" te noemen.
Dit is anders bij (bijvoorbeeld) meeuwen, die na het uitvliegen korte tijd een juveniel kleed hebben en dan doorruien naar hun eerste winterkleed, dat er duidelijk anders uitziet.
"Onvolwassen" zou ik bij Kwak gebruiken voor een vogel die nog niet volwassen is, maar niet meer in zijn juveniele kleed, maar dit is natuurlijk tamelijk vaag. Bij veel soorten die er lang over doen om een volwassen kleed te bereiken is het wel een stuk realistischer dan een exacte leeftijdsbepaling...

JanHein

jeroenroelofsen

Das wel redelijk duidelijk JanHein

Als ik de ANWB gids er bij pak dan;
-Is de vogel zoals bij Schoonhoven dit jaar (2014) geboren en dus zowel eerste winter als juveniel. Maar ook Eerste Kalenderjaar.

-Komend voorjaar/zomer gaat de vogel wat meer richting grijs/blauw en wordt dan Onvolwassen en ook Tweede Kalenderjaar?

-In 2016 (2 jaar oud) is de vogel volwassen?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Sander Haak

Volgens mij moet je de heldere uitleg van JanHein nog een keer lezen. Los van de soort, is juveniel een ander kleed dan 1e winter. In mijn Engelse "ANWB" staat dat ook zo gedefinieerd aan het begin van het boek. Zeggen dat een vogel onvolwassen wordt is ook gek, dat komt alleen bij mensen voor.
Groet, Sander Haak (Woerden)

jeroenroelofsen

Ja Sander ik begrijp de uitleg wel. Probeerde het te vertalen naar deze Kwak.
Sommige benamingen zijn dus niet "fout" omdat het dus gewoon kan dat een eerstejaars kwak nog steeds het juveniele kleed heeft. Maar een eerstejaars meeuw bijv niet.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

ZLHaberham

Citaat van: jeroenroelofsen op december 14, 2014, 20:26:25 PM
-Komend voorjaar/zomer gaat de vogel wat meer richting grijs/blauw en wordt dan Onvolwassen en ook Tweede Kalenderjaar?

Over twee-en-een-halve week is hij al tweede kalenderjaar; die specifieke toevoeging kalenderjaar zegt (alleen) iets over het jaar dat de vogel geboren is. Op 1 januari 2015 is het een eerstejaars vogel (want nog geen jaar oud), maar wel een tweede-kalenderjaarsvogel.

jeroenroelofsen

Al die verschillende benamingen maakt het er niet simpeler op.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

M.Haverkamp

Citaat van: jeroenroelofsen op december 14, 2014, 21:34:27 PM
Al die verschillende benamingen maakt het er niet simpeler op.....


Helaas toch een nepper.


Horen hier nu niet, vroeger niet en nu niet.

jeroenroelofsen

Citaat van: M.Haverkamp op december 14, 2014, 21:58:28 PM
Helaas toch een nepper.


Horen hier nu niet, vroeger niet en nu niet.
Kun je die reactie uitleggen? Die snap ik niet.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

snwja3

Citaat van: jeroenroelofsen op december 14, 2014, 22:23:13 PM
Citaat van: M.Haverkamp op december 14, 2014, 21:58:28 PM
Helaas toch een nepper.


Horen hier nu niet, vroeger niet en nu niet.
Kun je die reactie uitleggen? Die snap ik niet.....

Dat komt omdat Maarten een 'purist' is.
Alleen zo als het vroeger was, was het goed.
Dat dingen veranderen en dat de mens daar invloed op uitoefent is onaanvaardbaar.

De Kwak was vroeger in NL een zomervogel, die 's winters vertrok.
Dus zijn alle winterkwakken bij voorbaat verkeerd.

Misschien heeftie wel gelijk, misschien ook niet?
Wietze Janse

jeroenroelofsen

Ah op die manier, interessante discussie, maar heeft niets met de naamgeving te maken ;)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Vincent Hart

Citaat van: jeroenroelofsen op december 14, 2014, 20:26:25 PM
Das wel redelijk duidelijk JanHein

Als ik de ANWB gids er bij pak dan;
-Is de vogel zoals bij Schoonhoven dit jaar (2014) geboren en dus zowel eerste winter als juveniel. Maar ook Eerste Kalenderjaar.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jeroenroelofsen

Waarom die eerste 2 dan niet Vincent? (dat is toch niet feitelijk onjuist?)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Vincent Hart

Zie de uitleg van JanHein:
Citaat van: migratorius op december 14, 2014, 20:16:16 PM
"Eerste kalenderjaar" geeft alleen de leeftijd aan, terwijl "juveniel" en "eerste winter" iets over het stadium van het verenkleed zeggen.
Aangezien Kwakken in hun eerste levensjaar (vanaf het uitvliegen) nauwelijks schijnen te ruien lijkt het me niet verkeerd de vogel gedurende die tijd "juveniel" te noemen.
Dit is anders bij (bijvoorbeeld) meeuwen, die na het uitvliegen korte tijd een juveniel kleed hebben en dan doorruien naar hun eerste winterkleed, dat er duidelijk anders uitziet[...]
"Eerste winter" is de eerste set nieuw veren die een vogel krijgt na rui vanuit het juveniele kleed. Het is dus een ander kleed dan 'eerste winter'. De benaming eerste winter is dus alleen van toepassing bij soorten die in het eerste najaar volgend op hun geboorte een nieuwe set veren krijgen. Zoals JanHein aangeeft krijgt Kwak in het eerste kalenderjaar (periode geboorte t/m de eerstvolgende Oudjaarsdag) eigenlijk nauwelijks nieuwe veren. Een kwak van nog geen jaar oud ruit in zijn overwinteringsgebied alleen de lichaamsveren (dus niet de vleugels) en zal dus pas in de loop van het tweede kalenderjaar (als deze eerste rui voltooid is) een nieuw kleed krijgen. Dat kleed kun je wellicht het beste eerste zomer noemen. Er is dus geen sprake van een eerste winterkleed bij kwak.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

OlivierO

Wel wel wel, dat is hier zeer interessant! We leren hier wat bij over de verschillende kleden.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.