Hoofdmenu

Geelpootmeeuw?

Gestart door willy ramaekers, december 08, 2014, 18:45:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

willy ramaekers

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96355817
onzeker Geelpootmeeuw - Larus michahellis gezien op 2014-12-05 Nederweert - Kanalenkruising
Foto's:




bij voorbaat dank Willy Ramaekers
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

Menno

Lijkt mij wel oké.
Weinig wit in de tertials, snavel met gekromde punt en duidelijke gonyshoek.
Een bijna geheel witte kop, zilvermeeuw heeft in december meestal een gestreepte kop.
En uiteraard gele poten.
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

Rikstar

Lijkt mij eerlijk gezegd een adulte Pontische meeuw

Citaat van: Menno op december 09, 2014, 19:43:47 PM
Lijkt mij wel oké.
Weinig wit in de tertials, snavel met gekromde punt en duidelijke gonyshoek.
Een bijna geheel witte kop, zilvermeeuw heeft in december meestal een gestreepte kop.
En uiteraard gele poten.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Menno

Citaat van: Rikstar op december 09, 2014, 19:44:57 PM
Lijkt mij eerlijk gezegd een adulte Pontische meeuw

Citaat van: Menno op december 09, 2014, 19:43:47 PM
Lijkt mij wel oké.
Weinig wit in de tertials, snavel met gekromde punt en duidelijke gonyshoek.
Een bijna geheel witte kop, zilvermeeuw heeft in december meestal een gestreepte kop.
En uiteraard gele poten.

Daar vond ik de snavel te fors voor.
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

caliprobola

Snavel kan perfect en ook onderzijde buitenste handpen pleit voor pontische.

Rudy_Offereins

De snavel is wel heel fors en stomp. Verder vind ik de diepe kopvorm, dikke nek en vooral de zware hangborst op de tweede foto erg kenmerkend voor Geelpoot. Pont heeft altijd zo'n high-held breast, Geelpoot juist zo'n zware borst als deze vogel.
Vriendelijk groet, Rudy

Alexander Devos

Het rode vlekje op de ondersnavel lijkt mij te bescheiden voor een geelpootmeeuw.  Het reikt bijlange niet tot de bovenkant van de ondersnavel.  Of kan dit best in dit seizoen?

Het grijs lijkt mij te bleek voor geelpootmeeuw.  Of hebben we hiervoor geen goede vergelijking (enkel kokmeeuwen die toch ook een grijze bovenzijde tonen) om dit te beoordelen?

Het kopje lijkt mij wat rond (niet hoekig genoeg) voor een typische geelpoot.

Ik was van hetzelfde idee van Pieter i.v.m. de buitenste handpen, maar vraag mij af of het niet het wit van de tertialranden is dat het zwart van de buitenste handpen bedekt.

Een geelpootmeeuw zou normaal gezien ook wel wat kopstreping mogen tonen.  De hagelwitte kop is beter voor pontische, maar bij deze ontbreekt de boa  :-\

Te moeilijk beest voor mij.  Benieuwd naar andere meningen... .   Altijd leerzaam.




Rudy_Offereins

Citaat van: Alexander Devos op december 10, 2014, 12:45:37 PM
Het rode vlekje op de ondersnavel lijkt mij te bescheiden voor een geelpootmeeuw.  Het reikt bijlange niet tot de bovenkant van de ondersnavel.  Of kan dit best in dit seizoen?

Het grijs lijkt mij te bleek voor geelpootmeeuw.  Of hebben we hiervoor geen goede vergelijking (enkel kokmeeuwen die toch ook een grijze bovenzijde tonen) om dit te beoordelen?

Het kopje lijkt mij wat rond (niet hoekig genoeg) voor een typische geelpoot.

Ik was van hetzelfde idee van Pieter i.v.m. de buitenste handpen, maar vraag mij af of het niet het wit van de tertialranden is dat het zwart van de buitenste handpen bedekt.

Een geelpootmeeuw zou normaal gezien ook wel wat kopstreping mogen tonen.  De hagelwitte kop is beter voor pontische, maar bij deze ontbreekt de boa  :-\

Te moeilijk beest voor mij.  Benieuwd naar andere meningen... .   Altijd leerzaam.





Het kopje is hoekig genoeg voor geelpoot hoor. En die kopstreping hebben de adulte Geelpoten eigenlijk alleen in de vroege herfst. Rond deze tijd is de kop bij Geelpoten ook hagelwit en zijn potentiele kandidaten eventjes relatief gemakkelijk uit groepen zilvers te pikken (wordt in januari alweer moeilijker als de eerste witkoppige zilvers verschijnen). Over de manteltint kun je het lang hebben, maar ik vind de structuur veel zwaarwegender, en die is te grof voor Pont.
Vriendelijk groet, Rudy

ruud_altenburg

Die tong op p10 op zich sluit (westelijke) Geelpoot toch al uit, Rudy?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Rudy_Offereins

Dan is het OF een Geelpoot met een afwijkende tong op P10 OF een Pont met een dikke en stompe snavel, dikke nek en een zware hangbuik. Ik heb nog nooit een Pont gezien met de structuur van dit beest. 
Vriendelijk groet, Rudy

Albert de Jong

Mannetjes cach kunnen echt een bak van een snavel hebben hoor!

Zie ook de adult in deze serie: http://waarneming.nl/waarneming/view/52535351?_popup=1
Of bijvoorbeeld ook in: http://www.lou.bertalan.de/gulls/m_grp.php?g=cachinnans adult alternate (january-june)
Op het onderste plaatje kijk je niet helemaal in een hoek van 90 graden naar de kop, omdat deze iets naar de fotograaf is gericht.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

JohanvantBosch

De vogel in dit topic houdt ook nog eens op beide foto's zijn snavel open, waardoor die forser lijkt.


theomuusse

Dat ziet er toch echt anders uit.
De vraag-vogel lijkt me niet uit het cachen kamp en niet uit het micha kamp.
Ik zet in op iets Baltisch en iets zilvers.

Theo

adriaens

Even drie Pontische Meeuwen uit Georgië erbij geplakt.
Enige verschillen zijn toch bijzonder subtiel hoor.

De tong op de onderzijde van p10 ziet er even wit uit als de spiegel. Dat wijst toch heel sterk op Pontische Meeuw.
Bij een Baltische Zilver zou ik nu nog enige kopstreping verwachten ook.


Rudy_Offereins

Bedankt voor jullie plaatjes Peter en Mars. Ik ga nu ook voor Pont. De Georgische Ponten hebben (ook) bijna Geelpoot-snavels zeg (eerder een aansteker die uit de kop steekt dan een potlood). En op de plaatjes van Mars is de onderzijde van P10 te zien die overeenkomt met de vraagvogel. Dan laat ik die zware borst maar voor wat hij is; vast een kwestie van houding. Voor een balt klopt de structur niet helemaal en deze heeft idd nog kopstreping in december, vaak eerder fijnere potloodstrepen dan echte vlekken.
Vriendelijk groet, Rudy

Merijn Loeve

Wat een beren zeg die mancachen van de Org!

In het kader van plaatjes van vergelijkbare vogels, het beest deed me denken aan deze jongen (laatste 6 foto's): http://waarneming.nl/waarneming/view/72340545

Vergelijkbare knalgele poten en forse snavel, alleen geen donkere iris.
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve