kalkschriftmos ?

Gestart door haakbek, december 08, 2014, 17:40:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

haakbek


------------start kopiëren----------------------------

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96410752
onzeker Kalkschriftmos - Opegrapha mougeotii gezien op 2014-12-08 Poortugaal - Noord
Foto's:


Toelichting:
op noordkant kerkmuur
bij voorbaat dank Hans Meijer

------------einde kopiëren----------------------------

alegro

O mougeotii zou kunnen. Maar er is natuurlijk altijd nog de zeer variabele O calcarea...
Maar misschien zijn de apotheciën toch iets te "open" voor die soort?

Wat mij betreft moet dit onder de microscoop.
Grüezi mitenand,
Arjan

haakbek

zelfde vraag als bij de andere korst op steen , hoe verzamel je dit ik heb geen  :micro:

henkjanvdkolk

De grove manier is om er met een beitel een stuk steen uit te hakken, maar dit is bij een kerk of op een begraafplaats natuurlijk niet toegestaan.

De meer subtiele (en makkelijkere) manier is om met een mesje wat van het korstmos af te schrapen (kijk van tevoren goed dat je een stuk pakt met goed ontwikkelde vruchtlichamen), en dit te verzamelen in een afsluitbaar plastic potje of zakje. Schraapsel is in een papieren convoluut namelijk nauwelijks meer terug te vinden.

Als het lukt om een aantal fatsoenlijke vruchtlichamen er af te halen, dan mag je het naar mij opsturen, maar ik kan geen garantie geven dat ik de soort met zekerheid kan benoemen. Materiaal van steen is vaak slecht en lastiger te prepareren in vergelijking met materiaal van bomen. Als je het opstuurt (van dit schriftmos, of van de Verrucaria's in je andere topics), zorg dan dat het duidelijk is wat wat is, en dat je weet welke foto bij welk verzameld materiaal hoort.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

haakbek

ok ga een poging wagen
groet
hans