Mooi zalmkleurig (boompuist?)

Gestart door veronica60, december 06, 2014, 16:22:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

veronica60


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/96366816
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-12-06 Almere - Koningin Beatrixpark
Foto's:






Toelichting:
De zalmkleur viel me op. Zat op liggende boomtak. Bij het afsnijden van de paddenstoel zag de binnenkant vannhet hout hagelwit. Weet niet welke boomsoort.
bij voorbaat dank Inge Maijer
Vriendelijke groet, Inge Maijer.

ratje

Geen boompuist, ik denk aan imperfecte vorm van Toefige Labyrintzwam

veronica60

Ik had 'm al ingevoerd als zijnde de Doolhofzwam nav een mailtje dat ik kreeg....hoe moet ik 'm nu invoeren?
Vriendelijke groet, Inge Maijer.

e.moors

doolhofzwam lijkt me erg onwaarschijnlijk. Of het toefige labyrinthzwam is weet ik niet. Die heb ik, vermoed ik zelf, wel ooit gezien, maar daar ben ik niet 100% zeker van, maar die zag er wel heel anders uit dan deze. Ik dacht zelf aan weer andere soorten, maar veel te onzeker om namen te noemen. Ik zou dit op paddestoel onbekend houden.
mvg. Eric

Gert Kremer

Inge zijn de foto's erg vergroot van de onderkant? foto 2!
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Citaat van: e.moors op december 06, 2014, 22:19:23 PM
doolhofzwam lijkt me erg onwaarschijnlijk. Of het toefige labyrinthzwam is weet ik niet. Die heb ik, vermoed ik zelf, wel ooit gezien, maar daar ben ik niet 100% zeker van, maar die zag er wel heel anders uit dan deze. Ik dacht zelf aan weer andere soorten, maar veel te onzeker om namen te noemen. Ik zou dit op paddestoel onbekend houden.
Omdat jij die nooit gezien hebt, moet het dan paddenstoel onbekend worden? ???  Ik heb de imperfecte vorm wel gezien

e.moors

#6
Citaat van: ratje op december 07, 2014, 12:53:50 PM
Citaat van: e.moors op december 06, 2014, 22:19:23 PM
doolhofzwam lijkt me erg onwaarschijnlijk. Of het toefige labyrinthzwam is weet ik niet. Die heb ik, vermoed ik zelf, wel ooit gezien, maar daar ben ik niet 100% zeker van, maar die zag er wel heel anders uit dan deze. Ik dacht zelf aan weer andere soorten, maar veel te onzeker om namen te noemen. Ik zou dit op paddestoel onbekend houden.
Omdat jij die nooit gezien hebt, moet het dan paddenstoel onbekend worden? ???  Ik heb de imperfecte vorm wel gezien
Dat is helemaal niet wat ik heb gezegd.
Ik heb de imperfecte vorm wel ooit gezien, tenminste waarschijnlijk, al ben ik er ook niet 100% zeker van dat die het was; die is niet microscopisch gecontroleerd. De reden dat ik denk dat dit beter paddestoel onbekend blijft, is dat Inge van 1 persoon te horen kreeg dat het doolhofzwam zou zijn. Jij noemt toefige labirinthzwam (misschien is die het wel, maar ik twijfel daaraan) en ik dacht aan weer iets anders. 3 verschillende namen, dat vind ik reden genoeg om deze paddestoel onbekend te noemen. Je eerste reactie liet redelijk wat ruimte voor twijfel was mijn indruk, maar als jij zeker weet dat dit de imperfecte vorm van toefige labyrinthzwam is, geloof ik je graag.
mvg. Eric

grietaf

Hannie, weet jij waar ik een afbeelding en nadere informatie van de imperfecte vorm van de Toefige labyrintzwam kan vinden?
Ik heb me suf gegoogled. Maar er wordt zelfs niet gerept over het bestaan van een imperfecte vorm en ook in de Standaardlijst wordt die niet genoemd.
Alvast bedankt,
Grieta.

Jan Knuiman

Citaat van: grietaf op december 07, 2014, 19:37:59 PM
Hannie, weet jij waar ik een afbeelding en nadere informatie van de imperfecte vorm van de Toefige labyrintzwam kan vinden?
Ik heb me suf gegoogled. Maar er wordt zelfs niet gerept over het bestaan van een imperfecte vorm en ook in de Standaardlijst wordt die niet genoemd.
Alvast bedankt,
Grieta.

??

https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=%22abortiporus+biennis%22+imperfect




Groet, Jan

e.moors

#9
Hoi Grieta,

Daar kan ik je een beetje mee op weg helpen.
Info: http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=paddenstoelen&id=903 daar wordt de imperfecte vorm genoemd. Volgens mij heeft deze ook weer eens een nieuwe naam gekregen, maar daar ben ik niet zeker van (en ik kan er niet opkomen)
EDIT: gevonden op mycobank, tegenwoordig heet deze vorm volgens mij sporotrichopsis terrestris
Plaatjes: Google images: ceriomyces terrestris
mvg. Eric

grietaf

Bedankt, ik ben kennelijk niet zo goed in zoeken.
Grieta.

xenion

Ik zou een Witte bultzwam niet willen uitsluiten.
Groeten,
Martin

JW_2all

Het is zeker mogelijk dat een Witte bultzwam zich in dezelfde vorm voor kan doen. Maar de roodwaas wijst daar niet op.

Een toefige labyrintzwam kan zo uitgroeien. In bepaalde stadia kenmerkt de soort zich zelfs met rode guttatiedruppels. Werd inderdaad vroeger ceriomyces terrestris genoemd (die naam staat in de encyclopedie van Keizer).

Het is al weer wat langer geleden dat ik er op deze website melding van deed (rond 2000):
http://werthof.home.xs4all.nl/paddenstoelen/basid/gaatjeszwammen/abortiporus/toefigelabyrintzwam.html
Recentere foto's moet ik nog steeds plaatsen. Ze zijn ieder jaar wel ergens te vinden in het terrein waarover deze website gaat/ging (natuurpark spoorzicht). Gelukkig weet ik meer nu dan toen over paddenstoelen.

Groet,
Jan

ratje

Citaat van: JW_2all op december 08, 2014, 13:39:02 PM
Het is zeker mogelijk dat een Witte bultzwam zich in dezelfde vorm voor kan doen. Maar de roodwaas wijst daar niet op.

Een toefige labyrintzwam kan zo uitgroeien. In bepaalde stadia kenmerkt de soort zich zelfs met rode guttatiedruppels. Werd inderdaad vroeger ceriomyces terrestris genoemd (die naam staat in de encyclopedie van Keizer).

Het is al weer wat langer geleden dat ik er op deze website melding van deed (rond 2000):
http://werthof.home.xs4all.nl/paddenstoelen/basid/gaatjeszwammen/abortiporus/toefigelabyrintzwam.html
Recentere foto's moet ik nog steeds plaatsen. Ze zijn ieder jaar wel ergens te vinden in het terrein waarover deze website gaat/ging (natuurpark spoorzicht). Gelukkig weet ik meer nu dan toen over paddenstoelen.
deze bedoel je Jan? ceriomyces terrestris was dat de inperfecte soort of de gutatie?

Jan Knuiman

Dit is wat ik erover gevonden heb Hannie:

"Ceriomyces terrestris is the imperfect stage (p. 310 Fungi of Switzerland Volume 2) of the polypore Abortiporus biennis (perfect stage)"

onder de eerder aangegeven link. Diezelfde link geeft ook een aantal verwijzingen naar afbeeldingen.




Groet, Jan

ratje

Dank voor de moeite Jan, ik zal me erin verdiepen. :duim: