Hoofdmenu

Klein zoogdier

Gestart door Sanne Koolwijk, juli 21, 2007, 18:44:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sanne Koolwijk

Hallo,

Ik zag vandaag in de duinen van Voorne Putten een lang slank roofdier. Het schoot over het pad en verdween in de bosschages. Wat ik gezien heb: bruin van kleur, flinke pluimstaart, circa 50 cm lang. Locatie was een bosschage van populieren/abelen, grenzend aan het 'echte' duinlandschap met duindoorns en meer lagere struiken. Habitat ter plaatse is een mengvorm van duingebied en bossen/tuinen.

Ik ben niet zo bekend met marterachtigen, maar volgens mij zijn er ook niet zo heel veel opties. Wat zou het geweest kunnen zijn? Het was in ieder geval geen eekhoorn.

Alvast bedankt!

Groeten Sanne

joostheeremans

Misschien hermelijn of wezel. Hermelijn is wat langer dan wezel en heeft een langere staart met zwarte punt. Ik weet niet of er bunzingen, boommarters of steenmarters voorkomen daar maar je omschrijving lijkt mij een hermelijn.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Guus Peterse

Volgens mij hebben marterachtigen helemaal geen pluimstaart. Doet me nog het meest aan een eekhoorn denken. Heb je die daar?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Sanne Koolwijk

CiteerVolgens mij hebben marterachtigen helemaal geen pluimstaart. Doet me nog het meest aan een eekhoorn denken. Heb je die daar?
Nee, eekhoorns zitten daar niet......

Hermelijn lijkt me idd het meest waarschijnlijk qua gedrag (ook overdag actief) en type habitat (alle soorten). De foto's op het net corresponderen ook aardig met hetgeen ik gezien heb en het formaat klopt ook. Maar zeker weten doe ik het niet.

En Bunzing is trouwens meer een nachtdier geloof ik, dus die valt ook af.

Ik voer hem wel in met een vraagteken....

Bedankt!

Sanne

tekenaar

Lijkt me prima (invoeren met vraagteken). Ik heb bunzing ook wel overdag gezien, al is die kans wel kleiner als hermelijn overdag.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Guus Peterse

Kan ik me toch nog niet goed voorstellen wat je met pluimstaart bedoelt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Sanne Koolwijk

CiteerKan ik me toch nog niet goed voorstellen wat je met pluimstaart bedoelt.
In ieder geval geen rattenstaart....zeg maar een beetje wollige, behaarde staart.