Welke muis (Duitsland)?

Gestart door Edwin Schuller, december 04, 2014, 09:22:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, het betreft deze waarneming: http://observation.org/waarneming/view/95288033.
Ware Muis spec. - Muridae spec. gezien op 2014-08-27 BRD - Soltau-Fallingbostel (Landkreis)
Foto's:




Alvast bedankt!
Edwin Schuller

maurice.lahaye

Hallo Edwin,


Ik denk een gele halsband te zien, dat duidt op Grote bosmuis. Bovendien grote poten, lange staart en een scherpe demarcatie-lijn. Ziet er goed uit, maar ik wacht andere reacties nog even af voor een definitief oordeel.


Groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

Lastig om aan de hand van deze twee foto's iets te zeggen over de soort.

De staartlengte (gemeten met een draadje op het beeldscherm) is ongeveer gelijk aan de kopromplengte, wat zowel bij gewone als grote bosmuis mag. De demarcatielijn oogt redelijk scherp. Dat is typisch voor grote bosmuis, maar komt ook bij een deel van de gewone bosmuizen voor. Er lijkt een halsband aanwezig, maar of dat ook echt zo is vind ik aan de hand van de foto moeilijk te beoordelen (zie onderstaande bewerkte uitsnede). De oren ogen juist relatief klein (voor een bosmuis), wat eerder op gewone bosmuis wijst. Bij dode dieren kunnen de oren echter kleiner over komen dan bij levende. Qua kenmerken kun je met dit dier dus beide kanten op.

Kortom: ik zie op de foto's vooralsnog geen harde kenmerken voor grote of gewone bosmuis...

Ik hoor graag de mening van anderen.
Met vriendelijke groet, Rob

Edwin Schuller

Hoe verhouden de formaten van Gewone en Grote Bosmuis zich tot elkaar? Ik vond deze namelijk opvallend groot (mijn ervaring met muizen strekt tot wat de kat binnen brengt, maar toch...). Ik zou zeggen makkelijk 1,5 huismuis. Helpt dat?
Edwin Schuller

Rob Koelman

Citaat van: Edwin Schuller op december 04, 2014, 12:50:38 PMHoe verhouden de formaten van Gewone en Grote Bosmuis zich tot elkaar? Ik vond deze namelijk opvallend groot (mijn ervaring met muizen strekt tot wat de kat binnen brengt, maar toch...). Ik zou zeggen makkelijk 1,5 huismuis. Helpt dat?

Nou nee, je hebt ook grote exemplaren van de gewone bosmuis. Er is veel overlap in de afmetingen van gewone en grote bosmuis. Huismuis is een slag kleiner dan bosmuis.
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

#5
Door het gehele plaatje neig ik naar grote,  maar niet 100% zeker.

Edit: O.a. ook door een subtiel verschil in kopvorm, wat moeilijk uit te leggen valt.. Als je het zeker wilt weten, voor de volgende: even exact de achterpoten opmeten.
Douwe van der Ploeg

Merijn van den Hoogenhoff

Op basis van totaalbeeld en ervaring ga ik net als Douwe voor grote bosmuis. Maar 100% natuurlijk niet. Maar meer dan genoeg voor een onzekere grote bosmuis. :duim:
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Edwin Schuller

Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 04, 2014, 15:53:39 PM
...
Edit: O.a. ook door een subtiel verschil in kopvorm, wat moeilijk uit te leggen valt.. Als je het zeker wilt weten, voor de volgende: even exact de achterpoten opmeten.

Goed om te weten. Wat moet ik precies opmeten en welke maten gelden er voor Gewone/Grote Bosmuis?
Edwin Schuller

Rob Koelman

Het gaat om de lengte van de achtervoet. Deze meten met gestrekte teentjes, maar zonder de nageltjes.

Een veel makkelijker kenmerk van de grote bosmuis is de gesloten halsband. Het merendeel van de individuen heeft deze. Daarom voortaan ook even een foto van de halsstreek maken.
Met vriendelijke groet, Rob

Edwin Schuller

#9
Ik zal 't onthouden, bedankt!

Citaat van: Rob Koelman op december 08, 2014, 15:17:42 PM
... Een veel makkelijker kenmerk van de grote bosmuis is de gesloten halsband. ...

Als ik naar de foto's kijk heb ik zelf wel het gevoel dat ik naar een gesloten halsband zit te kijken. Aangezien verder iedereen hier hem op onzekere Grote Bosmuis zet zal 't wel niet voldoende duidelijk te zien zijn (ik heb niet de illusie heel veel van muizen te weten), maar toch... :)
Edwin Schuller

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op december 08, 2014, 15:17:42 PM... Een veel makkelijker kenmerk van de grote bosmuis is de gesloten halsband. ...

Citaat van: Edwin Schuller op december 10, 2014, 11:16:08 AMAls ik naar de foto's kijk heb ik zelf wel het gevoel dat ik naar een gesloten halsband zit te kijken.

Klopt, maar de foto laat ruimte voor twijfel, met name door de hoek waaronder de hals te zien is. Hieronder een foto van wat je graag zou willen zien. Bij een dode muis nog veel gemakkelijker te fotograferen...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Maar van een dode muis is ook uitstekend een pootje te meten,  over het algemeen ;) iets wat bij een levende soms wat minder makkelijk is...
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

#12
Citaat van: Douwe van der Ploeg op december 10, 2014, 13:26:02 PMMaar van een dode muis is ook uitstekend een pootje te meten,  over het algemeen ;) iets wat bij een levende soms wat minder makkelijk is...

Klopt, maar als een bosmuis zo'n halsband heeft als hierboven hoef je echt niet ook nog eens te meten...  ;)

Dode grote bosmuizen in Nederland overigens bij voorkeur verzamelen t.b.v. opname in een wetenschappelijke collectie.
Met vriendelijke groet, Rob