Met betere invoer meer mogelijk

Gestart door HPM, december 03, 2014, 12:32:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Uit: Chris van Turnhout & Arco van Strien
"Wat doet Sovon met data van Waarneming.nl?(en wat niet)"
Sovon Nieuws 27, september 2014, p 14-15
https://www.sovon.nl/sites/default/files/doc/Sovon-Nieuws_2014-3_0.pdf

"Hoe gedetailleerder losse waarnemingen via Waarneming.nl worden doorgegeven, hoe beter Sovon ze voor de in de tekst genoemde toepassingen kan inzetten. Veel is nog te winnen bij de nauwkeurigheid van locatieaanduidingen van waarnemingen, vooral bij mobiele invoer: geef de exacte plek door van waar de vogel zit, en sla dus niet de locatie op van waar je zelf bent indien daar een grote afstand tussen zit. Het helpt enorm bij het samenvoegen van waarnemingen die (waarschijnlijk) op hetzelfde individu betrekking hebben. Ook bij toepassing voor beschermingsmaatregelen (bijv. locaties roepende Kwartelkoning waar gemaaid gaat worden) is een zo nauwkeurig mogelijke locatie van belang. Nu staan te veel waarnemingen op de dijk van de rivier of op de weg!

Kies daarnaast bij het invoeren van 'gedrag' niet voor de standaardinstelling ter plaatse, maar geef de meest passende codering door. In het broedseizoen is dat de hoogst waargenomen broedzekerheidscode. Een voorbeeld van waarom dit belangrijk is: "Opspuitterrein X. Bontbekplevier. 10 mei. 2ex. Ter plaatse.'' Voor de acceptatie van een territorium van de Bontbekplevier moeten volgens de Sovon-broedvogelhandleiding twee waarnemingen van een paartje gedaan zijn die tien dagen uit elkaar liggen, waarvan één waarneming tussen 1 en 30 juni. Wordt een alarmerende Bontbekplevier in geschikt broedhabitat waargenomen, dan is één waarneming tussen 30 april en 15 juli voldoende. Uit dit gebied is alleen de hierboven genoemde waarneming doorgegeven, van twee vogels, mogelijk een paartje. Bij 'gedrag' is de standaard instelling ter plaatse doorgegeven. Deze waarneming kan dus niet worden gebruikt in onze broedvogeloverzichten, omdat we het onderscheid tussen een doortrekker en een broedvogel niet kunnen maken. In werkelijkheid betrof het echter een alarmerend paar, maar dat is helaas niet als zodanig doorgegeven. Zelfs als ''alarmerend'' in het opmerkingenveld van de waarneming zou zijn opgenomen, kon dit geldige territorium niet worden opgenomen in het bestand van Sovon. Het is ondoenlijk om duizenden waarnemingen te controleren op wat er is bijgeschreven in het opmerkingenveld. Had de teller alarmerend echter gekozen onder de rubriek 'gedrag', dan was het territorium wel in de overzichten van Sovon terecht gekomen."
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: HPM op december 03, 2014, 12:32:04 PM
... In het broedseizoen is dat de hoogst waargenomen broedzekerheidscode. ...

Dat zegt me weinig, wat is een broedzekerheidscode en wat maakt deze lager of hoger?
Edwin Schuller

frankmeer

#2
Ik heb ook diverse waarnemers van Kwartelkoningen dmv de commentaarfunctie gewezen op het belang van precies invoeren; alle waarnemingen controleren is vanzelfsprekend echter niet te doen. Mobiel invoeren heeft zo zijn nadelen inderdaad. Vaak staan er van een vogel bijv. meer pijltjes op de weg dan in het water (voorbeeld van ik dacht Slobeend in de Ooijpolder). Het is een kleine moeite om thuis je invoer nog even na te gaan en waar nodig de locatie aan te passen.

@Edwin: even googelen.
Frank van der Meer

HPM

#3
Citaat van: Edwin Schuller op december 03, 2014, 12:53:40 PM
Citaat van: HPM op december 03, 2014, 12:32:04 PM

... In het broedseizoen is dat de hoogst waargenomen broedzekerheidscode. ...

Dat zegt me weinig, wat is een broedzekerheidscode en wat maakt deze lager of hoger?

Dat is uitgebreid te vinden in de Handleiding Broedvogels van Sovon
https://www.sovon.nl/sites/default/files/doc/Handleiding_Broedvogels_2011%20%281%29.pdf
Op pagina 50
Hier zijn ze:



0 Waarneming van een volwassen individu buiten de datumgrenzen in mogelijke broedbiotoop, zonder aanwijzing omtrent broeden.

1 Waarneming van een volwassen individu tussen de datumgrenzen in mogelijke broedbiotoop, zonder aanwijzing omtrent broeden.

2 Eenmalige waarneming tussen de datumgrenzen van zingend of baltsend individu in geschikt broedbiotoop.

3 Waarneming tussen de datumgrenzen van een paar in geschikt broedbiotoop.

4 Territoriumgedrag (zang, gevechten e.d.) op dezelfde plaats vastgesteld, op tenminste 2 dagen die minimaal 10 dagen uit elkaar liggen.

5 Baltsend paar (ook paring) tussen de datumgrenzen in geschikte broedbiotoop. Het voeren van een wijfje door het mannetje moet eveneens met code 5 worden aangegeven.

6 Bezoek van vogel aan een waarschijnlijke nestplaats, zoals Huismus die onder dakpannen kruipt.

7 Angstkreten of ander gedrag (alarmeren), dat wijst op aanwezigheid van een nest of jongen. Houd er echter rekening mee dat alarmeren lang niet altijd duidt op een broedgeval. Veel vogels alarmeren ook wanneer ze niet broeden. Let daarom speciaal op of de vogel aan een bepaalde plaats is gebonden.

8 Vogel met broedvlekken (niet altijd een betrouwbare aanwijzing voor een broedgeval ter plaatse).

9 Transport van nestmateriaal, nestbouw of uithakken/graven van nestholte.

10 Afleidingsgedrag. De vogel doet alsof hij verlamd of gewond is, en lokt zo de waarnemer weg van het nest. Afleidingsgedrag komt vooral voor bij soorten die in open terreinen broeden, zoals eenden, steltlopers en een enkele zangvogel, zoals Rietgors.

11 Pas gebruikt nest of eierschalen.

12 Pas uitgevlogen jongen van nestblijvers of uitgelopen donsjongen van nestvlieders. Deze code moet uiterst zorgvuldig worden gehanteerd. Soorten als sterns, meeuwen, zwaluwen, Roek, Spreeuw, Kruisbek, Sijs en Kleine Barmsijs kunnen met hun vliegvlugge jongen grote afstanden afleggen. De jongen worden dan soms nog door de ouders gevoerd. Let daarom uitsluitend op jongen die niet of nauwelijks kunnen vliegen.

13 Gebruikt nest met onbekende inhoud. Bezoek door ouders aan een nest waarvan de inhoud niet kan worden vastgesteld, of waarneming van broedende vogel. Deze code is onder meer bedoeld voor in kolonies broedende vogels zoals Roek en Oeverzwaluw.

14 Transport voedsel of ontlasting. Transport van ontlastingpakketjes van of voedsel voor de jongen is voor de meeste zangvogels een bruikbare code. Bedenk echter dat meeuwen, roofvogels en sommige andere soorten hun jongen nog lang na het uitvliegen voeren (zie ook code 12 ) terwijl sterns en IJsvogel soms lange voedselvluchten maken, en dus best met voedsel buiten het broedgebied kunnen worden waargenomen. Het voeren van een wijfje door het mannetje moet met code 5 worden aangegeven.
15 Nest met eieren.

16 Nest met jongen gezien, of de jongen in het nest gehoord.



Dat vertaalt ongeveer als volgt naar de codes in Waarneming:

0/1. adult in broedbiotoop
2/4. baltsend / zingend
3. paar in broedbiotoop
5. baltsend paar (ook paring)
6. waarschijnlijke nestplaats
7. alarmerend
8. vogel met broedvlek
9. nestbouw
10. afleidingsgedrag
11. recent gebruikt nest
12. pas uitgevlogen/dons jongen
13. bezet nest
14. transport voedsel of ontlasting
15. bezet nest met eieren
16. bezet nest met jongen
Herman van der Meer

hiskodevries

Ook in Obsmapp zijn die codes prima te vinden in het afrolmenu van gedrag.
Aankomend voorjaar zullen we daar wat meer aandacht aan besteden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Yeronimo

Super dat je het aankaart Herman. Dit kan je niet vaak genoeg herhalen  :duim:
In navolging van je bericht, de BOEST van de vogelatlas is ook een manier waarop waarnemers kunnen bijdragen aan exactere vogeldata. Zie: http://www.vogelatlas.nl/atlas/boest
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

ArjenDrost †

Eigenlijk is het heel simpel. We moeten gewoon bij het invoeren ook het gedragsveld invullen, in plaats van het op het standaard "ter plaatse" laten staan. Dan kan het meteen meegenomen worden voor de broedvogelatlas (als je tenminste je profiel zo ingesteld hebt dat je je waarnemingen deelt met anderen).


Groeten, Arjen

OlivierO

Citaat van: ArjenDrost op december 03, 2014, 19:05:41 PM
Eigenlijk is het heel simpel. We moeten gewoon bij het invoeren ook het gedragsveld invullen, in plaats van het op het standaard "ter plaatse" laten staan. Dan kan het meteen meegenomen worden voor de broedvogelatlas (als je tenminste je profiel zo ingesteld hebt dat je je waarnemingen deelt met anderen).


Groeten, Arjen

Misschien is het een optie om die "ter plaatse" te wissen en standaard een blak veld ervan te maken dat je verplicht moet invullen?

Wat ik zelf wel als minpunt zie: er zijn zoveel opties dat ik ook niet graag helemaal naar beneden scroll. Op de computer gaat dat nog redelijk, maar op een GSM is dat gewoon klote.

Is het geen mogelijkheid om al die opties eens te herbekijken en eventueel wat te verminderen?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Citaat van: OlivierO op december 03, 2014, 19:18:20 PM
Citaat van: ArjenDrost op december 03, 2014, 19:05:41 PM
Eigenlijk is het heel simpel. We moeten gewoon bij het invoeren ook het gedragsveld invullen, in plaats van het op het standaard "ter plaatse" laten staan. Dan kan het meteen meegenomen worden voor de broedvogelatlas (als je tenminste je profiel zo ingesteld hebt dat je je waarnemingen deelt met anderen).

Groeten, Arjen

Misschien is het een optie om die "ter plaatse" te wissen en standaard een blak veld ervan te maken dat je verplicht moet invullen?
Wat ik zelf wel als minpunt zie: er zijn zoveel opties dat ik ook niet graag helemaal naar beneden scroll. Op de computer gaat dat nog redelijk, maar op een GSM is dat gewoon klote.
Is het geen mogelijkheid om al die opties eens te herbekijken en eventueel wat te verminderen?

Tot nu toe is er juist de neiging om steeds maar weer nieuwe opties toe te voegen. Alleen al onder gedrag zijn er bij vogels 47 mogelijkheden (waarvan een deel geen gedrag is). Bij stadium/kleed 23 en bij biotoop 253.
Op de pc zou het mogelijk moeten zijn om het invoerscherm inzichtelijker te organiseren, maar op mobiel lijkt me dat dan weer niet mogelijk.
Herman van der Meer

rudi

Het heeft even geduurd..
Vandaag bedacht ik iets over de 'ter plaatse' knop en ik lees dat anderen daar ook al overna denken.
Mijn oplossing is:
De terplaatseknop een andere positie op de ladder te geven ( in obsmapp).
Het gebruik van de ter plaatseknop is nu wel erg aantrekkelijk .het staat vooraan.
Lekker snel.
Tevens zat ik te denken aan een tweede versie van obsmapp voor beginners.
Met beperkte keuzes. De andere versie is dan voor de gevorderden. Dan zou je in de gevorderden versie ter plaatse weg kunnen laten, immers de vogel doet altijd wel iets: rusten, eten, etc.

Een andere optie is om het te accepteren dat de gegevens iets minder zorgvuldig zijn.
Daar staan dan wel giga aanvoer van de massa waarnemers   tegenover.
Ik denk dat de massa garant staat voor zuivere gegevens en dan is standaardiseren een oplossing.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Edwin Schuller

Citaat van: rudi op januari 14, 2015, 10:55:13 AM
... immers de vogel doet altijd wel iets: rusten, eten, etc. ...

Dit heb ik lang gedacht maar is niet helemaal waar. Heb je nooit een vogel zomaar ergens zien staan zonder duidelijk gedrag? Wat voer je dan in?
En wat doen je met een vogel die je uit een rijdende auto ziet, maar waarbij je niet kan zien wat hij aan het doen is? Van mij mag 'ter plaatse' blijven.
Edwin Schuller

HPM

Er is helemaal niets mis met de code 'ter plaatse' als aanduiding voor plaatsgebonden vogels, maar het gaat hier vooral om de codes die relevant zijn in de broedtijd. Als je dus een volwassen vogel ziet in een mogelijk broedbiotoop, ook al zit hij volgens jou te niksen, voer hem dan in als 'adult in broedbiotoop' en niet als 'ter plaatse'. En gebruik in de broedtijd zoveel mogelijk de relevante codes in Waarneming zoals je die hierboven kan vinden.
Het enige probleem daarbij is dat je dan wel moet weten wat het broedbiotoop van die soort is. Als je het niet weet lijkt me 'ter plaatse' een goed alternatief. Een volwassen vogel in de broedtijd verdient altijd aandacht, zeker als er in een periode meer waarnemingen zijn. Ik neem niet aan dat Sovon dergelijke gevallen zal negeren alleen maar omdat ze als 'ter plaatse' zijn ingevoerd.

Ik vraag me wel af of het niet beter zou zijn om het veld 'Gedrag' leeg te laten en er een verplicht veld van te maken. Dat zou in ieder geval onterecht gebruik van 'ter plaatse' kunnen voorkomen.
Herman van der Meer

Sjaak Schilperoort

In iObs kun je kleed en activiteit per soortgroep naar eigen wens sorteren, zodat de door jou meest gebruikte opties altijd bovenaan staan. De bovenste optie is de default waarde, en dat hoeft dus niet "Ter plaatse" te zijn.

Voor locatie heb ik hier al een keer bepleit om verschil te maken tussen een door de GPS bepaalde positie of een door de gebruiker ingevoerde of aangepaste positie. Dat zou analyse achteraf vergemakkelijken.

HPM

Citaat van: Sjaak Schilperoort op januari 14, 2015, 12:53:51 PM
...
Voor locatie heb ik hier al een keer bepleit om verschil te maken tussen een door de GPS bepaalde positie of een door de gebruiker ingevoerde of aangepaste positie. Dat zou analyse achteraf vergemakkelijken.

Het verschil duidelijk maken verandert niets aan de onnauwkeurigheid.
Een automatische plaatsbepaling is wel lekker makkelijk maar zal voor vogels maar zelden correct zijn.
Ik vind dat de plaats altijd correct moet worden ingevoerd en daarom dat alleen handmatig plaatsen zou moeten worden geaccepteerd. GPS dus alleen als hulpje en dat altijd op de juiste plek zetten. Dat kan toch niet zo moeilijk zijn?
Het rare is dat er mensen zijn die, met name bij zeldzaamheden, liever de plek van de waarnemer zien dan die van hetgeen is waargenomen.
Herman van der Meer

Sjaak Schilperoort

Citaat van: HPM op januari 14, 2015, 13:36:50 PM
Citaat van: Sjaak Schilperoort op januari 14, 2015, 12:53:51 PM
...
Voor locatie heb ik hier al een keer bepleit om verschil te maken tussen een door de GPS bepaalde positie of een door de gebruiker ingevoerde of aangepaste positie. Dat zou analyse achteraf vergemakkelijken.

Het verschil duidelijk maken verandert niets aan de onnauwkeurigheid.
...
Ik vind dat de plaats altijd correct moet worden ingevoerd

En dat is ook de enige situatie die je wilt herkennen en ondervangen? Nou, veel succes met je mening dan.

HPM

Citaat van: Sjaak Schilperoort op januari 14, 2015, 13:50:52 PM
Citaat van: HPM op januari 14, 2015, 13:36:50 PM
Citaat van: Sjaak Schilperoort op januari 14, 2015, 12:53:51 PM
...
Voor locatie heb ik hier al een keer bepleit om verschil te maken tussen een door de GPS bepaalde positie of een door de gebruiker ingevoerde of aangepaste positie. Dat zou analyse achteraf vergemakkelijken.

Het verschil duidelijk maken verandert niets aan de onnauwkeurigheid.
...
Ik vind dat de plaats altijd correct moet worden ingevoerd

En dat is ook de enige situatie die je wilt herkennen en ondervangen? Nou, veel succes met je mening dan.

Ik begrijp je reactie niet.
Herman van der Meer

hiskodevries

Citeerliever de plek van de waarnemer zien dan die van hetgeen is waargenomen.
dat is wel veel idealer voor de Tomtom
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Menko Vlaardingerbroek

CiteerTot nu toe is er juist de neiging om steeds maar weer nieuwe opties toe te voegen. Alleen al onder gedrag zijn er bij vogels 47 mogelijkheden (waarvan een deel geen gedrag is). Bij stadium/kleed 23 en bij biotoop 253.

Je moet je eerst afvragen waarvoor je die rubriek 'gedrag' wilt gebruiken, voordat je een definitieve uitspraak kan doen over de vraag welke mogelijkheden je nodig hebt. Maar voor mijn gevoel kunnen er ook wel een paar af.

Waarom hebben we 'overvliegend noord', 'overvliegend zuid', &c.? Alleen 'overvliegend' lijkt me genoeg.

Zijn 'verkeersslachtoffer', 'vangst door kat' e.d. erg nuttig? Het lijkt me dat 'dood' (dus geen gedrag meer) voldoende is.

'Ruiend' is geen gedrag (kan dus ook weg?!), 'jagend' verschilt niet van 'foeragerend', en zo zijn er nog wel een paar te noemen.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

hiskodevries

Menko, alleen waarnemingen met vangst door kat  http://watvangtdekat.waarneming.nl/wn_watvangtdekat.php
Alleen verkeersslachtoffers http://waarneming.nl/vs/statistics kortom daar denk ik heel anders over
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ArjenDrost †

Ik kan me idd voorstellen dat het voor statistieken best nuttig is om verkeersslachtoffers er ook bij te hebben. En ik denk ook dat als er een Wenkbrauwalbatros langs Camperduin vliegt er een bult mensen geïnteresseerd zijn in of hij richting noord of richting zuid vloog...


Maar inderdaad, het lijstje is wel aardig lang. Maar ik denk dat het al wel zou schelen als het een verplicht veld is, waarbij de beginwaarde niet ingevuld is. Dan zal men toch even een keuze moeten maken.


Groeten, Arjen

bert regensburg

Citaat van: Menko Vlaardingerbroek op januari 25, 2015, 12:54:48 PM
CiteerTot nu toe is er juist de neiging om steeds maar weer nieuwe opties toe te voegen. Alleen al onder gedrag zijn er bij vogels 47 mogelijkheden (waarvan een deel geen gedrag is). Bij stadium/kleed 23 en bij biotoop 253.

Je moet je eerst afvragen waarvoor je die rubriek 'gedrag' wilt gebruiken, voordat je een definitieve uitspraak kan doen over de vraag welke mogelijkheden je nodig hebt. Maar voor mijn gevoel kunnen er ook wel een paar af.

Waarom hebben we 'overvliegend noord', 'overvliegend zuid', &c.? Alleen 'overvliegend' lijkt me genoeg.
De vliegrichting levert bij sommige waarnemingen informatie op, die bij alleen "overvliegend" niet boven water komt.
In het geval van ochtend- of slaaptrek helpt het mee de verplaatsing van slaapplaatsen of nieuwe locaties daarvan te ontdekken (bijv. bij halsbandparkieten).
m. vr. groet
Bert Regensburg

mgieskens

Enerzijds wil je zo veel mogelijk relevante detail informatie, maar anderzijds loop je het risico met grote complexe formulieren de hobbyisten en gelegenheidswaarnemers te veel te ontmoedigen.
Daar zul je een balans in moeten zien te vinden, omdat die laatste groep anders zijn heil ergens anders zoekt. Dan krijgen we bijvoorbeeld alleen nog maar vragen op het forum zonder dat de waarnemingen worden ingevoerd. Of de meldingen en vragen verhuizen naar Facebook. Een trend die ik nu al waarneem.
Ik ontken niet het nut van dergelijke details. Ben zelf iemand die meestal toch probeert zoveel mogelijk velden gewetensvol in te vullen. Maar als ik dan, zoals laatst, ontdek dat het gedrag van invloed is op het wel of niet automatisch goed keuren (niet dat dat echt belangrijk voor mij is), dan denk je ook bij jezelf waarom zou ik al die moeite nog doen, vul gewoon ter plaatse in en dan wordt ie goed gekeurd. Klaar! Dat is een andere discussie, maar illustreert wel hoe makkelijk je waarnemers afstoot als je te ingewikkeld gaat doen over het invullen. Of non-informatie genereert als je "verplicht" wel iets moeten invullen. Beter zou het dan zijn om in plaats van een default waarde, gedrag leeg te laten of een '0'-code zoals bij biotoop.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Edwin Schuller

Het zou wel handig zijn als het gedrag "(kleur)ringdragend" een vinkje kan worden (zoals "ESC") ipv een gedrag-type. Het dragen van een kleurring gaat immers áltijd samen met een ander gedrag-type.

Dat betekent dan wel dat alle waarnemingen in het verleden met gedrag "(kleur)ringdragen" automatisch dat vinkje moeten krijgen, en vervolgens op "ter plaatse" gezet worden, maar dat lijkt mij niet onoverkomelijk.
Edwin Schuller

HPM

Er zijn daar een heleboel keuzemogelijkheden die geen gedrag zijn, dus niet alleen 'kleuringdragend'.

Herman van der Meer

hiskodevries

exact,  daar is geen beginnen aan. kijk ook even bij andere soortgroepen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Edwin Schuller

#25
Citaat van: HPM op januari 28, 2015, 10:11:01 AM
Er zijn daar een heleboel keuzemogelijkheden die geen gedrag zijn, dus niet alleen 'kleuringdragend'.

Vind ik nog wel meevallen, m.i. niet heel veel die er net zo uitspringen als (kleur)ringdragend. Of in ieder geval niet deels elkaar uit kunnen sluiten, bij (kleur)ringdragen is dat altijd zo. Of noem eens een voorbeeld?

Hoe dan ook; is het dan niet mogelijk om meerdere opties aanvinkbaar te maken (met CTRL)?
Edwin Schuller

HPM

Bij alle soortgroepen is in totaal uit 264 'gedragingen' te kiezen. De 47 bij de voges staan hieronder in een tabel, met de interne code, en ruwweg verdeeld in een paar categorieen. Het gaat duidelijk lang niet altijd om gedrag van de vogel(s).

Je kan bijvoorbeeld te maken hebben met een roepend overvliegende vogel hebben met een kleurring, en zo zijn er nog wel een paar combinaties te bedenken, maar dat is zo niet in te voeren. Dat is het nadeel van maar een keuze kunnen maken.
Het zou soms mooi zijn als er meerdere keuzes gemaakt zouden kunnen worden, maar daar moet het databaseveld wel geschikt voor zijn. Je kan niet zomaar meerdere nummers in een veld zetten, en een tekstveld heeft over het algemeen een vastgestelde lengte.

Ik vraag me overigens af of (de meeste) broedzekerheidscodes van Sovon niet beter anders zouden kunnen worden weergegeven. Bijvoorbeeld door het vooraf te laten gaan door het nummer van de code. Bijvoorbeeld 'Sovoncode 14: transport voedsel of ontlasting', of het als keuze helemaal te vervangen door 'Sovoncode 14'. Ik heb de indruk dat ze door de gemiddelde vogelaar weinig gebruikt worden maar het is goed om ze beschikbaar te hebben voor hen die het nodig hebben.

De in Waarneming te kiezen 'gedrag' van vogels:


2
foeragerend
1
ter plaatse
78
slaapplaats
3
roepend
26
pleisterend
24
vangst
4
baltsend / zingend
6
overvliegend
79
(kleur)ringdragend
3118
baltsend paar (ook paring)
7
overvliegend noordoost
3158
ruiend
25
alarmerend
8
overvliegend noordwest
3122
vogel met broedvlek
3119
nestbouw
9
overvliegend zuidoost
3120
recent gebruikt nest
3124
afleidingsgedrag
10
overvliegend zuidwest
3116
transport voedsel of ontlasting
11
overvliegend noord
17
vondst (dood)
28
nestindicerend gedrag
12
overvliegend zuid
2016
verkeersslachtoffer
13
overvliegend oost
3052
paar in broedbiotoop
14
overvliegend west
3143
in braakbal
3053
adult in broedbiotoop
30
jagend
3144
ziek/gewond
29
vastgesteld territorium
31
opvliegend
3149
Windmolenslachtoffer
3117
waarschijnlijke nestplaats
77
rustend
3154
raamslachtoffer
3051
bezet nest
3092
dood exemplaar in collectie
3114
bezet nest met eieren
3099
vangst door kat
3115
bezet nest met jongen
3121
pas uitgevlogen/dons jongen
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Citaat van: HPM op januari 28, 2015, 13:56:53 PM
... Je kan bijvoorbeeld te maken hebben met een roepend overvliegende vogel hebben met een kleurring, en zo zijn er nog wel een paar combinaties te bedenken, maar dat is zo niet in te voeren. ...

Een verschil is nog steeds wel dat de meeste waarden niet altijd met alle andere waarden te combineren zijn, (kleur)ringdragend kan echt met alles gecombineerd worden. En dat komt omdat het gewoon helemaal niet in het rijtje thuis hoort.
Een voorbeeld: vangst kan je combineren met roepend (maar niet met overvliegend). Vangst is weliswaar niet echt gedrag van de vogel zelf maar ik vind het nog wel in het rijtje passen omdat het iets zegt over wat de vogel op dat moment doet (of in dit geval laat doen). En zo kan je volgens mij het hele rijtje aflopen. Het hebben van een kleurring staat er echt compleet los van. Hij zou bij wijze van spreken net zo goed in het rijtje van kleed gezet kunnen worden.
Volgens mij is dit nog steeds de enige waarvoor dat geldt.. al heb ik niet de gedragtypes van andere soortgroepen bekeken. Maar ja.. het gaat hier over vogels.

En het wel of niet geschikt zijn van een databaseveld lijkt voor de gemiddelde eindgebruiker niet zo'n relevante reden... :)
Edwin Schuller

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op januari 28, 2015, 14:25:23 PM
Citaat van: HPM op januari 28, 2015, 13:56:53 PM
... Je kan bijvoorbeeld te maken hebben met een roepend overvliegende vogel hebben met een kleurring, en zo zijn er nog wel een paar combinaties te bedenken, maar dat is zo niet in te voeren. ...
...
En het wel of niet geschikt zijn van een databaseveld lijkt voor de gemiddelde eindgebruiker niet zo'n relevante reden... :)

Als zijn wens onmogelijk is of erg ingrijpend, dan is dat zeer relevant voor die gemiddelde gebruiker.
Ik zou een heleboel dingen anders willen, maar daar begin ik niet eens over.
Ik denk ook dat Hisko een heleboel dingen anders zou aanpakken als hij nu met Waarneming zou beginnen.
Herman van der Meer

hiskodevries

#29
ow ja, je kunt het invoerscherm met gemak uitbreiden met nog een vraag of 7. de vraag is of dat 'betere' invoer oplevert.
het invoerscherm is voor een starter nu al een uitdaging, laat staan als daar nog meer velden bijkomen (ja de opmerking komt nu ' je kan die toch default niet tonen' . Mijn antwoord is  ' dan worden ze ook niet gebruikt'.
Die tabellen heb ik allemaal
observatiemethode (gezien, gehoord etc)
toestand dier (levend,gewond,dood)
doodsoorzaak (verzin ze maar)
etc

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0